Jump to content

Passende forstørrelse for "langholdssalong"?


Østengen

Recommended Posts

Jeg bruker en Leupold MK4 3,5-10, og synes det er en fin forstørrelse til en salong. Men det er et par andre ting du heller bør tenke på når du skal skaffe en kikkert til salongen.

Skal du skyte langhold må du ta høyde for at det er nok justering på kikkerten. Jeg har ca. 30 MOA tilt på montasjen og 65 MOA justering på kikkerten, og går tom for justering lenge før jeg når gongen på 380m :( . Ergo finn ut hvor langt du har lyst å skyte, og sjekk at kikkerten har nok justering. En annen ting som er smart å tenke på er om kikkerten har parallakse justering som kan justeres ned til det korteste holdet du ønsker å skyte på.

Jeg tester ofte ammo på 50m, og på dette holdet ville parallakse feilen vært irriterende stor om kikkerten hadde standard innstilt parallakse på 100m. Leupolden kan jeg justere ned til 50m :D

Link to comment
Share on other sites

vet om noen gode kikkerter (til salong) med "target turret" langhold?

 

Er ikke forskjell på valg av kikkert til salong kontra annen langholdsrifle, bortsett fra at jeg ville valgt en lett kikkert til en "lett" salong. Det er upraktisk med ei topptung rifle. Jeg tror også at jeg ville moderert meg med hensyn på forstørrelse, det er tross alt en praktisk grense for hvor langt man kan skyte med ei salongrifle.

 

Det er utrolig morro å skyte langt med salong. Jeg kjøpte min for og kunne trene frihåndskyting uten å plage naboene, men nå har jeg havnet på bakken med tofot og full pakke for å strekke holdet til det absurde... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at Sightron er kommet med en modell med cm (MRAD) klikk

http://www.sightron.com/index.php?action=view_document&did=1201816362&cat_id=6&id=165

Den mangler parallakse og kan kanskje bli upraktisk på en salong om man skal skyte på korte hold.

 

Når det gjelder klikkverdier i MOA er det ikke fritt for at det er vanskelig for oss som tenker i meter. Har selv en kikkert med 0,5MOA klikk og MIL retikkel. Jeg har løst problemet ved å merke tårnet i MRAD verdier. Siden kikkerten har 30MOA (litt over 8,5MIL) per runde klarer jeg stort sett og holde meg innenfor en runde på tårnet hvis jeg bruker retikkelet aktivt. Jeg forlegger siktepunktet 5 eller 10 MIL og skrur resten. 30MOA på en runde gjør at jeg når ut til 180m når jeg er innskutt på 50m.

 

Det er forsåvidt greit å merke om en kikkert fra MOA til MRAD, men det blir ofte et problem når du har vridd tårnet en runde og skal over til runde to. Det er sjeldent at MRAD merkingen går opp i et helt tall per runde, og dette skaper mye hodebry når man skal skyte langt og har lite elevasjon per runde.

 

Jeg hadde definitivt ikke kjøpt en kikkert i dag med MOA klikkverdi ut i fra de erfaringene jeg har gjort med praktisk bruk av MOA klikk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...