Jump to content

Presentation


Sphering

Recommended Posts

Hei. Vil gjerne presentere meg sjøl. Eg bor på Færøyerna. Er af dansk afstamning, med noe svenske aner og ein liten norsk forbindelse. Min gudfar het Per Olav Moum. (kanskje noen af Namdalsgubberne kenner igjen navnet)

 

Så språket blive deretter, en god blanding skandinavisk :wink:

 

Her er jakt begrenset til havfugle og hare(import fra Norge :) ) Og eneste jaktvåpen tillat er hagle og ein får være 18 år for at kjøpe våpen Derutover er der for såvitt ingen våbenlov.

 

Driver med litt knivmakeri og ble interessert i dette forumet, da jeg ville pusse op en stokk på en gammel stevens hagle og ble tryllebundet af Dr. Raudnakke og hans projekter :shock:

Link to comment
Share on other sites

@lipitor

 

Alkekonger tar vi ikkje, men lundefugl om sommeren med en serfærøysk "håv" (fleyestang) og så på høsten tar vi havhestunger fra båt med mere vanlig håv. Lunde fugl er svært, og krever adgang til fuglefjeld med lunde. Jeg har ikkje bekjendskaber der besitter disse rettigheter i øyeblikket. Lunden er også veldig presset på bestanden, så nogle af de traditionelle beste steder er der lukket midlertidig for jakt.

 

Har funnet et billed her

 

http://www.flickr.com/photos/oceanfilmfest/2103181999/"

 

Eg har dog prøvet nogle ganger som helt ung og kan kanskje finde de billederne frem med tiden.

 

Men havhest er for alle der har båt og håv, så det kann eg lage en billedserie om når september kommer :)

 

I november skyder vi Skarv, og fra november og frem til 20. januar skyder vi lunde, alk og lomvie.

 

Krage, ravn, måge og sule kann skydes hele året, men det skyder ikkje eg. Krage, og måge fordi det spiser eg ikkje, ravn er en mytologisk fugl, så det tør eg ikkje og ikke sule fordi den er alt for vakker at skyde (men siges at smake fint)

 

Og så det eg ikkje skjønner. Grågås og ænder har vi, men de er fredet hele året

 

Ellers er største og eneste landvildet vi har her, harer

 

@Kjetil-A

 

I tillegg har vel fleste færinge norsk blod i i kroppen fra vikingerne der drog vestover. Siges at dem som var sjøsyke blev sat af her mens andre fortsatte til Island :mrgreen:

 

@Raudnakke

 

Ja lae det til merke da du søgte etter småviltjakt i Grong i en anden tråd. Han var også jeger hann. Laksejeger :)

 

@alle

 

Takk for go mottagelse

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...