Jump to content

Gammelt loftfunn.. noe å satse på? yamaha EX


Tesla32

Recommended Posts

Nå før høytiden ble det sortert litt( :!: ) på loftet når pynten skulle frem. og inni alt "kjekt å ha" esker med ting og tang, fant jeg en spennende trekoffert. Inni kofferten lå en bue. hm jaha hvorfor ligger den her å samler støv? etter en rask spørrerunde i slekta viste det seg at det er gammelbuen til en onkel som nå bor permanent i utlandet. så om jeg ville ha var den min. jippi tenkte jeg, nå har jeg en bue også. Buen er en gml Yamaha EX. med stor iver ble buen satt sammen(har fått litt opplæring fra bueskytterne i klubben) og tenkte at jeg må teste at alt fungerer. 2 minutter senere sa det omtrent SPJOING! og jeg kjente en aldri så liten smerte av strengen over kinnet. -strengen hoppet av og ene buen løsna. vel buen ble pakket ned og idag tenkte jeg at jeg tar den med til noen som vet hva man gjør med slikt.

Dro innom en som ledet bueskyting i klubben vår før(GreyWolf her på Kammeret) han vet opp ned på en bue for å si det forsiktig. det tok han omtrent 3 minutter og jeg fikk en diagnose på ex'n. jeg må rett å slett ha nye lemmer. de har slått seg skeiv og dermed hopper strengen av når jeg spenner buen. og ifølge han var ikke dette noe hyllevare lengre. Yamaha EX er vist utgått for lengst :( Buen er altså en Takedown Recurve bue av merket Yamaha EX midtstykket er rødfarget og lemmene er hvite. på det ene lemmet står det: sh 66 39# lh68 38#.

Målet mitt er å få denne buen til å fungere. lurer derfor om det er noen som vet hva jeg kan gjøre nå for å oppnå en bue som fungerer? GreyWolf mente jeg kunne kjøpe av et annet merke og bytte de plastfestene fra gammel-lemmet over til noe nytt. mulig det går.. men er det noen som klarer å finne originale EX-lemmer?

jeg vil gjerne få en fungerende bue..

Tesla32

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

jeg har en komplett ex bue liggende, ene lemmen er dessverre litt skjev, men funker helt greit til å skyte noen piler i ny å ne. Det viktigste er at man bruker en bueoppstrenger slik at lemmene ikke blir værre, skal du drive med konkurranseskyting så er det jo helt klart en fordel at alt er som det skal. Er det aktive bueskyttere i Finnmark i dag? Har skutt 11 år sammenhengende i Nordland nå å ikke sett liv i Finnmark så langt. ??

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

@fletchmatic

Kommer helt an på hva du mener med aktiv. Vi er jo stadig noen som driver på med bueskyting i det nordligste fylket. Finnmarkingene har tross alt holdt på med denne aktiviteten i tusenvis av år, i følge helleristningene i Alta, så dette liker vi.

Pga at vi ligger "lengst unna" og de store avstandene i Nord-Norge, noe du fra Nordland selvfølgelig kjenner til i og med at ditt fylke er Norges lengste, så er det svært vanskelig å holde på med konkurranseskyting i regi av NBF.

Vi prøvde i 1990-årene å lage et bueskyttermiljø i Finnmark, og på det meste var vi tre klubber som drev med bueskyting innenfor NBF-systemet. Men å følge opp alle kravene fra forbundet, slik at dommere og trenere kunne beholde lisensene, ble etter hvert for vanskelig. Opplegget til NBF var nok laget for mer "sentrale strøk" av landet, så dette falt dessverre etter hvert i fisk.

Etter ti år ga vi rett og slett bare opp, vi måtte innse at vi ikke har ”frivillige” nok her i fylket til å holde et så komplisert apparat i gang.

 

I dag holder vi på med det vi liker best innen sporten, nemlig bue-skyting! Mest som rekreasjon og uformelle konkurrerer innad i klubbene da, men vi holder nå stadig på. Jeg vet at det i alle fall er to klubber her i Vest-Finnmark, som har bueskyting på programmet, og det dukker stadig opp nye generasjoner med Finnmarkinger som synes idretten er kjempe artig og hiver seg med.

Selv her i Finnmark er det ikke alle som synes snøscooterkjøring er det viktigste i livet... :wink:

 

Grey Wolf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...