Jump to content

Carpaccio


arne mo

Recommended Posts

Jeg fant en oppskrift på carpaccio i boka mi " Når viltet er skutt". Jeg syntes det så spennendes ut og har tenkt å prøve det på en flatbiffen fra et rådyr. Så et spørsmålet, siden kjøttet skal fryses etter varmebehandlling, må dette være kjøtt som ikke har vært fryst først?

Jeg la nemelig alt kjøttet fra det siste rådyret i frysern i går, og hvis denne retten egner seg kun med ferskt kjøtt er jo løpet kjørt helt til neste høst :x .

Link to comment
Share on other sites

Gjør ingenting om kjøttet har vært fryst. Jeg pleier å fryse det før jeg skjærer det i tynne skiver. Mye lettere når kjøttet er halvfrossent. Opprinnelig lages carpaccio av oksefilèt. Tips: prøv å røyke kjøttet litt før du skjærer det, blir knallgodt med rett tilbehør, regner med at det står om tilbehør i oppskriften din :)

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar, denne retten skal prøves.

MEN kan jeg ta kjøtt som er fryst, steke lett som oppskriften min sier og så fryse igjen, alså fryse kjøttet to ganger??

 

Fra gammelt av så anbefaler man ikke å fryse kjøtt flere ganger blandt annet på grunn av at når kjøttstrukturen blir "krystallisert" flere ganger blir den litt "slapp". Har gjort dette før og det går helt fint.

 

 

Lykke til! .....får vann i munnen..... :D

Link to comment
Share on other sites

Beste er helt ferskt kjøtt som legges i panna og brunes litt med krydder og deretter i clingfilm og i frysen en stund for å sette seg litt og fryse litt .

 

Kjøpte en carpacciosalat på et sted her nede i høst som definitivt ikke var god, kjøttet føltes som å drikke et vannglass, sendte det tilbake , antakelig vært frosset flere ganger . Men det beste er enkleste enten skiver av filet, eller hakke det opp til rå biff.

 

Det er på en så enkel og klassisk rett som marginene er små på gode råvarer og like god kokke triks at du ser om kokken er bra i det den driver med eller om han bør finne seg et annet yrke.

 

Ruccula, salt, pepper, god olje, og balsamico , og Parmeciano oppå toppen med en god brød bit ved siden av, ja da få¨r du meg stille en stund ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...