EilertseN Posted December 23, 2010 Share Posted December 23, 2010 Etter og sett hjemmelader DVD, lest boka og mye på nette har jeg startet å lade en del patroner. (ikke fått testskutt enda.) Dog en ting som tydelig er mye forskjellige løsninger på er kammertrykket. Hvordan gjør DU det for å være sikker på at du er på den rette siden av rødstreken ? Mange bruker penger på instrumenter, mens noen leser patronen osv... hadde vært fint med en oversikt over hvordan vær enkel hjemmelader gjør dette, er jo en sak som man bør være 100% sikker på ved hjemmelading, ikke noe man tror. Slik jeg har forstått er det ikke alle kuler som er lett å finne ladedata til, man går gjerne utifra en annen kule man tror er tilsvarende nogenlunde ihvertfall. Starter å lade på min. lading og jobber seg oppover, ikke overstige max lading. men kammertrykket kan jo være forskjellig fra kule til kule, løpslengde osv ? Så man kan fortsatt være over rødstreken forde om man tror at man er godt innenfor?? Takker for svar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamrud Posted December 23, 2010 Share Posted December 23, 2010 Vi har noen tråder hvor dette diskuteres. Her er et par: Måling av trykkring Overtrykk...eller noe annet? Du finner kanskje noen svar du lurer på i de trådene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EilertseN Posted December 23, 2010 Author Share Posted December 23, 2010 Så alle måler trykkringen før vær lading eller? eller øker dere kryttlading og ser etter visuelle tegn på høyt trykk før dere måler trykkringen ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulmen Posted December 23, 2010 Share Posted December 23, 2010 Mål hver ladning, visuelle trykktegn er vanskelige å tolke og aldri like pålitelige. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EilertseN Posted December 23, 2010 Author Share Posted December 23, 2010 Okei.. så det er slik praksisen er.. Da gjør jeg det.. Noen andre som har andre metoder ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulmen Posted December 23, 2010 Share Posted December 23, 2010 Dette er min favoritt: Pressuretrace Koster noen kroner men får trykktegn til å minne om tarot-kort og regelrett parkerer trykkring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted December 23, 2010 Share Posted December 23, 2010 Pressuretrace vil jeg kjøpe etterhvert. Har tidligere brukt trykkring målinger og Peak Strain Meter sammen med kronograf, som alle hjemmeladere bør ha etter min mening. Som sagt over er tyding av trykktegn tvilsomme, flere av de kan bety forskjellige ting. Hvis du bruker samme komponenter som i tabellene, beregner tap av Vo i forhold til tabell hvis du har kortere pipe(Jeg trekker fra 20fps per tomme i standard, og 25fps i magnum patr. Bedre enn å drite i dette iallefall) og ikke overstiger denne Vo er du på rett vei. Ladekomponenter/lot'er, våpen, laderutiner m.m. skiller, derfor må en begynne på trygge startladninger og jobbe oppover. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulmen Posted December 23, 2010 Share Posted December 23, 2010 Lader man etter tabell kan komme overraskende langt uten noen trykkmåling, i det minste om man bruker antall fingre og øyne som mål. Men dette er alltid mer eller mindre kvalifisert gjetning, og før eller siden kommer du til å drite deg ut. Mine ladninger i 9mm med Blue-Dot var en smule legendariske, men låseklakkene i CZen min glemmer de ikke. Rekorden kom med 147grs HPer ladet etter FMJ-data, da skjønte jeg heldigvis at noe var feil. De ble donert til en kar med en Sten, og FY BALLE som jeg fikk sjokk da. Alle hylsene fikk en mage som kunne skremt fanden på flatmark. At lenkebolten røyk noen titusen skudd senere kan vel ikke kalles noen overraskelse, at den overlevde de første årene er i et hele tatt et mirakel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted December 23, 2010 Share Posted December 23, 2010 Ja, kan stå mye rart i tabeller. Jeg sammenligner data fra flere kurante bøker/kilder for å prøve å luke ut feil som forekommer, sammen med god loggføring. En av Ladeboken serien(har alle) oppga f.eks. ca. 860m.sek. for 180gr. kule ved maksladn. og vanlig pipelengde i 30.06. Var sikkert trygg i den rifla, men ville nok gi godt overtrykk i mange andres 06'er hvis en uerfaren hj.lader så dette som normalt. Og ikke fulgte trygg prosedyre i samme bok. Vil kjøpe mulighet til å MÅLE trykk snart igjen ja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulmen Posted December 23, 2010 Share Posted December 23, 2010 Trykkring er ikke perfekt, men det er en relativt rimelig og sikker investering. Strekklapp er langt mer kostbar, og om den ikke er mer sikker enn trykkring er den garantert mye raskere og enklere. Det jeg før gjorde på et par-tre turer på banen (gjerne mange forskjellige ladninger for å være effektiv) er nå gjort på en formiddag med Pressure-trace, en PC, en presse en kruttvekt og ferdig pressede hylser. Ett skudd sier nok til å si om man er på riktig side av grensene, noen testladninger til og 5 skudd for å verifisere max. Ferdig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted December 23, 2010 Share Posted December 23, 2010 Savner strekklapp apparat. Største ulempen er prisen ja. Syns også lappen og ledningstubben til PeakStrainMeter'en var i veien/sårbar under jakt, da den ikke tålte demontering etter liming. Får sjekke P.T. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulmen Posted December 23, 2010 Share Posted December 23, 2010 Problemstillingen er den samme, samme er løsningen. Lag et loddepunkt fra en bit protoboard som du limer fast på løpet. Når du skal gjøre målinger lodder du ledningene på loddepunktet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted December 23, 2010 Share Posted December 23, 2010 Takk, det skal jeg huske, problem slutt. På P.St.M. dro jeg teip rundt fortre/pipe for å holde fast ledningen, ikke ideelt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buster Posted December 24, 2010 Share Posted December 24, 2010 Jeg ser at PT måler trykk UTEN bruk av referanseladning (hvis kammerdelen er sylindrisk) og dette er en meget stor fordel, synes jeg. Det er jo dødfødt å bruke et verktøy som trenger en fasit før man begynner med det ukjente. Når man driver med villkatter, så finnes nemlig ikke denne fasiten. Ta feks 6,5x55 AI. Skal man da skte en standard patron i kammeret da, for å få en referanse? Dette blir jo helt feil. Jeg tror jeg må kikke litt nærmere på denne PressureTracen. Jeg har såvidt kikket litt på den før også, men nå fikk jeg nytt fokus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EilertseN Posted December 24, 2010 Author Share Posted December 24, 2010 Å invistere i en kronograf for måling av hastighet vil det fortelle meg nok til å sleppe måling av trykkring ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thule Posted December 24, 2010 Share Posted December 24, 2010 Nei!!!!!. Du må nok investere i et micrometer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SuperZ Posted December 24, 2010 Share Posted December 24, 2010 Jeg bruker målt trykkring og kronografert hastighet som bør samsvare med hastighet i Quick Load. Dette er kontroller som ikke koster mange kroner, men som gjør meg "trygg nok". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulmen Posted December 25, 2010 Share Posted December 25, 2010 Det er jeg helt enig i, man vil alltid være trygg om man bruker trykkring og sunn fornuft. Strekklapp er ikke nødvendig, men gud så effektivt det er. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.