Jump to content

Hylser til 9,3x74R? RWS? Ladninger med Norma krutt?


Kiwi

Recommended Posts

Hei, trenger gode hylser i 9,3x74R samt tips til lading.

 

RWS er vel de greieste som holder? Hvor er dette å oppdrive?

 

Noen som har erfaring med lading av Norma 201 og 202 med 286grs kule? Får snart geværet mitt som er regulert med Norma Oryx fabrikk, så ønsker å starte på noe som ligger tett opptil fabrikkladningen... SEr at Våpenjournalen lader disse relativt friskt. Frister ikke å putte de rett i et brekkvåpen uten å ha hørt deres erfaringer med ladningene?

Link to comment
Share on other sites

Ladeboken oppgir 56gr som max med 286gr kule både for 202 og 140. Disse ladningene fungerer fint i min dobbel, da med partizan og s&b kuler. Jeg får hastigheter på mellom 680 og 690 m/s, altså noe lavere enn tesvåpenet i ladeboka, men det skyter temmelig likt til blaser cdp som min er regulert for.

Et tips kan være å slakte en fabrikkpatron og veie kruttladningen, det gir deg en ide om hva som er brukt. Ligger det på 56 gr ellers så, er det rimelig å anta at det er snakk om 202 eller tilsvarende, er det lavere er det sannsynligvis et raskere krutt.

Link to comment
Share on other sites

så ønsker å starte på noe som ligger tett opptil fabrikkladningen... SEr at Våpenjournalen lader disse relativt friskt.

 

Tja, skal en lade tett opptil fabrikkammoen så er vel det enkleste å gå til kilden for disse dataene:

Norma ligger jo med data på hjemmesiden sin.

http://www.norma.cc/sortimentladd.asp?Kaliber=9,3x74R&Lang=1

 

Hvorvidt Våpenjournalen lader frisk vet jeg ikke, men hjemmelading er, og har aldri vært, noen eksakt vitenskap.

Som alle "leverandører" av ladedata påpeker :

"Start lavt, og jobb deg oppover"!

 

Lykke til. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 55 gr 202 til alt av 286gr kuler untatt Woodleigh helmantel som jeg bruker 54gr på. Jeg bruker bare RWS hylser da jeg får hylseseperasjon etter bare 2 omladinger med Norma.( Har sendt mail til fabrikken men de vil ikke høre på meg så de får bare sitte der med dritthylsene sine) :evil: Jeg har kjøpt hylser fra Midway/Parabellum før og kanskje de kan ha på hjemmeladning.no Der har de i allefall engangsskutte Rws til 6kr/stk De har også Federal nye hylser til 11,-kr. De er kanskje verd å prøve (eller er det kanskje Norma produserte hylser??)

Jeg får 685m/s med Nosler Partion med 55gr 202 og 670 med Partizan med samme lading. Dette er i 55cm piper.

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle gode tilbakemeldinger!

 

Jeg har hørt med Børselars, men de har problemer med å få tak i hysler fra RWS...

 

Federal sine hylser i 9,3x74R er "mest sannsynlig" Norma. De produserer i alle fall .470 for Federal.. Kan ikke tenke meg at Federal produserer hylser til et slikt relativt sjeldent kaliber?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...