Jump to content

Demper på jaktfeltskyting


hopmark

Recommended Posts

har en tendens til å bli ganske varm disse dempera under slike stevner.Jeg bruker miragetrekk på mine,for å unngå flimmer men må dra av den mellom hver serie for å få noe kjøling. Kan nesten se for meg at ståldemper er det smarteste til slik bruk ,og på bane. Det skal ihvertfall jeg ha neste gang ny demper skal anskaffes. Selv om den kansje er 200 gr tyngre

Link to comment
Share on other sites

Det begynner etter hvert å komme flere dempere blandt sporterskytterne, men jeg tror de fleste skyter med 223. Dette har nok sammenheng med at den ikke brenner så mye krutt og dermed ikke blir så veldig varm. Men du må nok uansett regne med å bruke miragetrekk da dempere binder mye varme, og ta dette av mellom hver seriene.

Svein S

Link to comment
Share on other sites

Demper på jaktfelt har jeg egentlig aldri skjønt poenget med.

Børsa blir fryktelig framtung, og dette kan bli vel mye på stående.

Mirage blir fryktelig uten band, og så må du tulle med dette bandet i tillegg.

Og demperen varer GARANTERT ikke særlig lenge med tette serier...

 

Nope; har ikke vurdert demper på jaktfelten...

Link to comment
Share on other sites

Har nok vurdert demper, men slått det fra meg! Dette pga. mirageproblematikk og at børsa blir framtung. Når man skyter noen tusen skudd i året så blir det også en ikke ubetydelig ekstrakostnad når man må ha ny demper rett som det er. Annenhver pipe kanksje.....? Om man har fokus på de rette tingene så er ikke rekylen noe problem på de kalibrene som er mest brukt. Jeg kan bare prate for meg selv, men det er stort sett hodet som ødelegger, ikke rekylen! Jo mindre rekyl, jo mer "takknemlig" bilr imidlertid børsa og skyte med, når du gjør småfeil........det er vel derfor jeg skyter mer med 6 BR ennmed 6.5x55 :)

 

Noe annet er det om man skyter mye hjemme og trenger redusering av lyd pga. naboene. Det er jo en fordel å trene med samme opsettet som i konkurranse. Da slipper man også å skru fram og tilbake.

Link to comment
Share on other sites

demper er fint til jakt,demperen tar jo selvsagt noe rekyl på 308-6,5 men har en riktig fokus og da får til bra avtrekk så sitter skuddet.mirasje problematikk gjør at det er et uroproblem i konkuranse synes jeg. hva med omskyting osv når demperen er varm.da kan det være dette som gjør at du taper. og di fleste skyter med 6,5-55 uten tvil pr dato. 223 er selvsagt veldig fin og skyte med,dette vil nok bli mer poppulært om det kommer i dfs .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...