Jump to content

Zeiss Victory 4-16x50 FL vs Swaro Z6i 3-18x50 BT


Lawman

Recommended Posts

  • 2 years later...

Zeiss selger leverer mye retikkel 60 i sin 4-16x50. Dette er retikkel 60 av den gamle typen med stor prikk i midten som dekker for mye når holdene strekker seg. Den nye typen retikkel 60 som leveres på HT serien er vesentlig forbedret på dette punktet. Jeg er Zeiss tilhenger på min hals, men solgte min 4-16 etter kort tid pga hva jeg anser som et ubrukelig retikkel på et slikt sikte.

Link to comment
Share on other sites

Hadde du kjøpt kikkert med retikkelet i 2. Billedplan (ikke medforstørrende)hadde dette vært løst. Bomkjøp av deg :wink:

Nå er vel ikke Z 6 den grommeste skumringskikkerten(har jeg hørt uten å være spesialist på optikk), og vil tro FL kikkerten til Zeiss er vesentlig bedre på dette. Så er sikkert Swaroen bedre på noe annet :D

 

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Nivå og nivå fru Blom... Jeg liker å se det jeg skyter på, både på blink og på jakt. På en liten skive gjør 1,8 cm at jeg ikke ser midten. For ikke å snakke om 3,6 cm på 200 meter. Eller 5,4 cm på en rev på 300 meter, det er jo halve bogen.

 

Zeiss har i sin markedsføring gjort et nokså stort nummer av mindre størrelse på de nye retikkelene i HT serien. Tipper de har hørt dette fra flere enn meg.....

 

Uansett så er dette smak og behag. Sikkert noen som liker å gjette seg til hva som skjuler seg bak prikken :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg minnes at jeg solgte min 4-16 zeiss til skarvekongen;-).

Synes ikke retikkelet er ett stort problem med denne kikkerten.

Det er derimot andre ting jeg henger meg opp i.

Lys tånet er idiotisk stort, det bygger langt ut og er plassert på utsiden av paralellakse-rattet.

Kikkerten var trang å få ned i en Norrøna Integral jakt sekk med våpen kogge. Også i en Bergans Tuva sekk ble det litt mye lirking og luring for å få børse og kikkert ned i sidelomme-hylsteret.

 

Så har Zeiss levert ett bra Høydetårn, men ikke åpent "tårn" for å justere vind. Da må du blø med minst 2000kr ekstra.

 

Til tross for dette, så har jeg lyst å handle en slik på nytt.

Med juletre retikkel UTEN lys(Rapid Z).

 

Har brukt lignende retikkel i feks Leupold, og det gjorde jobben.

 

Sitter nå med en 3-24x42 March kikkert, bra sak. Men det er ikke Zeiss

Link to comment
Share on other sites

Jeg minnes at jeg solgte min 4-16 zeiss til skarvekongen;-).

Stemmer bra det:-) Jeg hadde det kun kort tid før det gikk videre. Hadde lysprikken vært mindre hadde det fortsatt vært i mitt eie. Fysisk størrelse er fin, og estetisk er det jo en ren nytelse.

 

Har forøvrig bestilt et nytt Z6i 3-18x50 med BT, forventes å komme til uka. Vi får se om jeg blir fornøyd eller ikke, for en gretten gammel gubbe som meg er det alltids noe å sette fingeren på... :lol: Tidligere Swarovski kjøp har alltid hatt meget kort opphold hos meg. Så det ligger sikkert på handelskammeret om ikke lenge.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...