Jump to content

Ross M1910 (MK lll) rettrekker


rp15oryx

Recommended Posts

Det dumpet et bilde ned i postkassen her om dagen. Motivet var en nokså rusten Ross M1910. Slektskapet med Steyr er ikke til å ta feil av, og denne vakre skapningens yngre søstre vant Bisley tre år på rad. Sikkert til stor egrelse for britene, som nettopp hadde nektet å lisensiere SMLE til Canada pga. uenighet om Boerkrigen. Siden klassiske rettrekkere får altfor lite oppmerksomhet tenkte jeg å spørre det ærede forum om dette kan ha noen pekuniær verdi. Våpenet besittes for øyeblikket av et dødsbo, og det kommer ikke noe bilde av denne før jeg har fått snakket med rette vedkommende. Men altså: Har en rusten og medtatt Ross noen verdi? Intensjonen er både å formidle en realistisk verdi til eieren, og dessuten å kunne tilby en rettferdig pris hvis jeg får anledning til å kjøpe den.

 

For halvinteresserte, men omvendbare, som ikke gidder å søke selv, linker jeg likegodt til Wikipedia-artikkelen: http://en.wikipedia.org/wiki/Ross_rifle" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg kan gi noe fasitsvar, ser det ut som om prisene på Ross rifler i nogelunde god stand, ligger på sånn ca 450 dollar hos utenlandske auksjonshus/Websiter, eller ca 2700 NOK hos "kjernemarkedet" (Definert til av meg til å være US/Can).

 

Hva en sliten utgave av arten da er verdt i Norge, er det vel ikke så godt å si noe om...

 

Litt pluss for sjeldenhet på det Norske markedet.

Litt minus for manglende samlerområder, reg.plikt (iom at den tar opp en eller annen plass - bortfaller hvis den faller inn under samleområdet), tilstand.

 

For min del kunne jeg tenkt meg å gitt noe mellom 1000-2000 kroner, under forutsetning av at den er nr. lik og ellers har normale "samlemessige" spissfindigheter på plass.

 

Antagelig er det eneste riktige svaret, det en eller annen er villig til å gi for den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...