Jump to content

Oskar Wisting's Nagant


MorganKane

Recommended Posts

Drev og søkte i loggboken over våpen innlevert under krigen i.f.m en annen tråd her på Kammeret, da jeg snublet over dette:

 

 

Sitat fra Helgeland politikammer:

1 pistoltaske, merket på innsiden av lokket ”Oskar Wisting, Nordpolen 12/5 1926” med tydelig håndskrift. På lokket til ammunisjonslommen står skrevet med blekk ”Nordpolen 12/5—26”. På innsiden av lommen står skrevet ”Nagant, Beret, 569, J. Vogt, IAKr, Brig.

 

Hvem er så Oskar Wisting? Jeg var helt blank.. Etter litt kjapp Googling får jeg vite at han og Roald Amundsen var de to første som var på begge polene. Det slår meg at dette burde jeg vist..

http://no.wikipedia.org/wiki/Oscar_Wisting

http://www.snl.no/.nbl_biografi/Oscar_Wisting/utdypning

 

Han blir beskrevet av Amundsen slik: «Jo verre det så ut, jo bedre likte han sig. Og gikk det på livet løs, var han først i sitt ess».

 

65år gammel døde han om bord på Fram skuta i sin egen lugar. Ikke ute blant drivisen og storm.. men når skuta befant seg inne i museet på Bygdøy!

 

 

 

Kanskje noen har kan tyde denne merkingen?

”Nagant, Beret, 569, J. Vogt, IAKr, Brig”.

 

..ett litt fantasifullt skudd i blinde ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/Christian_J._Vogt

Link to comment
Share on other sites

Brevet, ikke Beret.

 

De norske nagantene ble produsert av brevet i Belgia og Husqvarna i Sverige; noe i bakhodet om at det finnes Kongsberg-produserte utena t jeg tør hevde det stemmer :?:

 

569 er vel serienummeret på revolveren, så navnet på den som fikk den utlevert første gang, og det siste hvilken avdeling eieren tilhørte.

 

EDIT-etter å ment i mange år at den fabrikken het Brevet (hadde ikke fransk på skolen...) har jeg brukt av arbeidsgivers tid til å oppdatere meg på emnet; fabrikken som produserte rundt 12000 revolvere for den norske hæren (og ca 3000 for marinen) het "Fabrique d'armes Émile et Léon Nagant" (blir vel noe sånt som Emile og Leon Nagants Våpenfabrikk), et lite antall ble kjøpt fra Sverige (Husqvarna). Kongsberg produserte ikke revolvere.

Til mitt forsvar har jeg truffet et par lidenskapelige samlere av norskbrukte militære våpen som var minst like sikkre som meg på at fabrikken het Brevet, de droppet vel fransk de også :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Chiefen, har du funnet dokumentasjon på at KV ikke lagde en eneste Nagant revolver?

 

Nei; det jeg er blitt fortalt er at Kongsberg satte sammen revolvere av deler kjøpt fra Husqvarna og at de hadde en viss deleproduksjon. Merkingen var angivelig kun serienr og stempling av kontrolloffiser.

 

tar gjerne imot mer ny viten om dette er feil:-)

 

EDIT-om det fantes Konsbergproduserte revolvere skulle en tro Forsvarsmuset hadde en eller flere, iflg digitalmuseum.no har de ingen slike.

Link to comment
Share on other sites

takker for alle innspill!

 

"Brevet" burde det stått ja.. har hatt en Nagant og en Melior selv med dette påskrevet, så visste det egentlig, men så ikke trykkleifen til politiet.

 

Jeg skjønner meg fortsatt ikke helt på merkingen;

"På innsiden av lommen står skrevet Nagant, Beret, 569, J. Vogt, IAKr, Brig"

 

Var hylstrene patent beskyttet? Dersom dette ble trykt i Belgia, var da J. Vogt en kontroll belgisk kontroll offiser? hmm..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...