Jump to content

Våpenskap, regler for vekt og festing.


vingemutteren

Recommended Posts

Dette med å boltefast våpenskap, har blitt ett problem for mange som leier sine boliger. Det er slettes ikke alle som godtar at leier begynner å borre hull i vegger og gulv for å feste våpenskap som veier mindre enn 300kg fast.

 

I den forbindelse har der vært noe kontakt med FG nemda om hva som godtas og hva som ikke godtas.

 

Det som så langt har kommet frem, er at det uten videre godtas vekter i våpenskapet, for å oppnå 300kg egenvekt på våpenskapet.

 

Det som også har kommet frem, er at å borre ekstra hull for å feste skapet, ikke er godkjent montering. Kun de hull som var i skapet ved godkjennings tidspunktet, er godkjente.

 

Egenproduserte vekter, som monteres utenpå skapet. Er det opptil kontrollør å godta eller ei, da dette ikke dekkes av FG godkjenningen (i hvertfall inntil videre). Med andre ord er man prisgitt om kontrollerende politimann godtar innfestingen som tilsvarende eller bedre enn vegg/gulvfeste, da det ikke finnes godkjenning eller andre regler for dette.

 

Vektgrensen for fastbolting er i Norge 300kg for sikkerhetsskap/våpenskap. I Sverige er den 150kg (en opplysning jeg fikk fra FG nemda). Og FG nemda skal se på hvorfor det er forskjellige krav i Sverige og Norge.

 

Uansett vill FG nemda se på saken, da problematikken i prinsippet er ny for de. Da det nå er mange fler enn før som kommer inn under problematikken leie og fastbolting enn før. Hva som kommer ut av dette (om noe) gjenstår derfor å se.

 

Det ble det opplyst at polititjenestemenn har vært i kontakt med nemda (senest fra Trøndelag), og de i den forbindelse har opplyst om at de har begynt å bøtelegge for mangler vedrørende våpenskap (tildels store bøter slik jeg forsto det).

 

 

 

Mitt poeng er at man intill videre ikke har andre alternativer til fastbolting av våpenskap, enn innvendig monterte vekter. Og kreativ bruk av lettvegger o.l.

Link to comment
Share on other sites

I monteringsanvisningen til Duun står det:

 

Ifølge FG’s krav skal sikkerhetsskap som veier mindre enn 300 kg

forankres til gulv eller vegg med minimum 4 stk bolter/skruer.

 

Ved forankring anbefales:

Mot tre: Tresnittskruer min. M6x65

Mot mur: min. M8x60

 

 

 

Mine Duun skap har kun mont. hull i bunn, så bolting i vegg er ikke godkj. siden det ikke er lov å borre nye hull.

Link to comment
Share on other sites

I monteringsanvisningen til Duun står det:

 

Ifølge FG’s krav skal sikkerhetsskap som veier mindre enn 300 kg

forankres til gulv eller vegg med minimum 4 stk bolter/skruer.

 

Ved forankring anbefales:

Mot tre: Tresnittskruer min. M6x65

Mot mur: min. M8x60

 

 

 

Mine Duun skap har kun mont. hull i bunn, så bolting i vegg er ikke godkj. siden det ikke er lov å borre nye hull.

 

Jeg ringte nettopp til DUUN og de kunne fortelle meg at borring av hull i ryggplaten på skapet er tillatt, grunnen til at de har sluttet å for-borre er at kunden selv kan finne ut hvor det best passer med feste-hull alt etter hvordan det passer med stendere i veggen. De anbefalte å finne en loddrett stender og borre minimum 2 hull, helst 3. Ett på midten og en over og en under midten. Da skulle i følge dem installasjonen være godkjent.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...