Jump to content

Hvilken modell? Tikka 550, Tikka M55?


Harefrøken

Recommended Posts

Forskjell på M55 og M65 er låsekasse lengden (fra den tiden Tikka faktisk leverte to låsekasselengder). M55 for korte kalibre som 308W og M65 for lange kalibre som 6,5x55, 3006 etc (senere ble de hetende M595 og M695 om jeg husker rett).

Treverk: der du ser det går fra en tresort til en annen (noen fusker med å lakke så det ser ut som en har limt inn en annen tresort), se i bunnen av pistolgrepet og fremst fremme på forskjeftet (ser da flott ut den M55 du har der, er den like fin på nært hold? Tenker da på skader/riper og sår i treverket).

 

Angående presisjon, begge modellene (M55 og M65) er til tider meget gode.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Ser ut til å være ei fin rifle du har der ja. Både m55 og m65 er gode våpen. Om eg skulle ha ei rifle i 308 hadde eg nok set etter nettopp ei M55. Dette er etter mi oppfatting solide våpen som held minst like god kvalitet som nyare tikkarifler. Men det er mykje smak og behag. Lurer på om det kan være ein liten skrivefeil som gjør at det står 550 og ikkje 55.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv en slik M55 i .308, det er et ypperlig jaktvåpen med forbausende god presisjon og godt avtrekk. Jeg måtte riktignok bedde min, da kassa satt litt løst i stokken.

 

Puss den skikkelig, eventuelt få den søyelbeddet, og du har et våpen som er fullt på høyde med det som produseres i dag. Kanskje enda bedre, for det er vel ingen fabrikker i dag som leverer så gode avtrekk rett ut av esken som det Tikka gjorde på den tiden. Sluttstykkegangen på min er glatt og fin, sikringen er lydløs, og børsa gir et solid inntrykk. De kom med 3 og 5 skudds magasiner, det på 3 skudd flukter med underbeslaget og er meget driftssikkert mens 5-skudderen stikker noe ut og kan gi enkelte forkilinger. Bruk 3-skudderen på jakt!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en Tikka M55 i 308Win, og denne har også et våpennummer slik du beskriver, 550-xxxxxx.

Du kan nok gå ut fra at modellbetegnelsen er M55, og at "550" kun er den del av våpennummeret.

 

Mvh Komla

Link to comment
Share on other sites

Dette er en Tikka M55 LUX (Lux fordi stokken har rosetre avsluttning og oppgradert treverk)

Samme modell i cal 6,5X55 Mauser heter Tikka M65.Den har en lengre kasse for å ta patroner opp til 300Win mag.Dette er en fin rifle med god presisjon !!

 

Er det Tikka M65 som er en fin rifle med god presisjon, eller denne som jeg spør om ? :?

Jeg vet ikke helt hva våpenets eier egentlig mente om denne rifla, men vet at han planla å kjøpe en ny/en til jaktrifle, så det er jo interessant å høre meninger også. Rosetre høres pent ut. Hvor er den avslutninga egentlig?

 

Jeg glemte å nevne at våpenet sannsynligvis ble kjøpt ca. 1989.

 

Vet du hvorfor det står 550- foran våpennummeret?

Enden på forskjeftet på bildene du la ut har rosetre i avsluttningen .Det har også pistolgrepet, og penere treverk i resten av stokken.Derfor heter denne modellen LUX.M55 og M65 er samme våpen med forskjellige kasselengder og begge er like fine våpen.Det levertes også kaliber 308 med den lange kassa (M65)litt upraktisk kanskje men man har da muligheten å gå for en lengre patron ved ett eventuelt pipeskifte.

Link to comment
Share on other sites

tikka 55 dette ja,mulig skrivefeil på kortet,betyr ingen ting.vanlig rifle på 80 tallet,tipper den er produsert mellom 85 og 90.har en i skapet jeg og som er eiet av min samboer,god og skyte med og god presisjon.tikka har alltid laget gode piper etter min mening.ålreit rifle på alle måter :)

Link to comment
Share on other sites

hu er ei lta dame ja.hu sleit med rifla mi i 308 fordi kolben var for lang,kom over denne tikka55,og den passa perfekt.men jeg vet jo ikke om di rifle har samme kolbelengde som hennes..mulig du har lengre armer også :?: men hu skyter vannvittig bra med sin gamle tikka iallafall.lykke til :!::wink:

Link to comment
Share on other sites

 

Vargen: Når du sier at jeg skal pusse den skikkelig, snakker vi da om treverket eller øh.. sånn våpenpussing? Hva betyr det å få den "søyelbeddet"? Hva betyr det at sluttstykkegangen på din er glatt og fin? Sånn at jeg vet hva jeg skal se etter på denne.

Jeg vet ikke om det er 3-skuddsmagasin eller 5-skuddsmagasin i den... Hvis den går omtrent i flukt, som du sier, er det vel 3-skuddsmagasin denne har? (Magasinet står vel i på bildene, gjør det ikke?)

 

Da snakker jeg om våpenpuss, ja. Forhåpentligvis har børsa blitt tatt godt vare på opp gjennom årene, men ved å ta en grundig puss oppnår du to ting:

 

1. Du kan etterpå være sikker på at pipa er rein slik at presisjonspotensialet er maksimalt.

 

2. Du får "fiklet" litt med våpenet og inspisert alle kriker og kroker i jakten på skitt eller rust, slik at du lærer våpenet å kjenne og dermed får bedre innsikt i hvordan det funker og hva som eventuelt krever utbedring. Aller best innsikt (og mulighet til å forebygge rust) får du dersom du tar den ut av stokken, dette bør gjøres en gang i året eller så for våpen som brukes utendørs i regn eller en gang i tiåret for våpen som bare brukes under tak. Hvis du ikke føler deg komfortabel med å bruke skrujern på rifla så få noen til å hjelpe deg; bare pass på at det brukes et skrujern som passer skikkelig så ikke skruene ødelegges (ødelagte skruehoder pga bruk av billige skrujern er vel vanligste feil på våpen).

 

Søylebedding er en av flere måter å få mekanismen til å sitte skikkelig fast i stokken. Dersom mekanismen ikke sitter stødig og godt fast i treverket så vil rekylen gjøre at mekanismen beveger seg i stokken for hvert skudd, og man får litt forskjellig rekylopptak fra skudd til skudd. Dette kan være ødeleggende for presisjonen, og det hjelper ikke å stramme skruene hardt fordi dette bare presser samen treverket og gjør tilpasningen enda dårligere. Ved søylebedding støpes det inn to "søyler" av aluminium e.l. som skruene strammer mot, slik at man kan skru skikkelig til uten at noe gir etter. Samtidig støpes det glassfiber rundt mekanismen, slik at den passer perfekt i stokken og ikke kan bevege seg.

Bedding er vanligvis ikke nødvendig på et vanlig jaktvåpen, og jeg vedder på at Tikka'en din helt fint klarer storviltkravet uten bedding. Min holdt kravet med GOD margin også før beddingen, men jeg lker å vite at alt er så perfekt som det kan bli. Den lille ekstra presisjonen jeg fikk ved å bedde er egentlig bare relevant hvis jeg skal treffe et rypehode på 150 meter, elgen merker ikke forskjell på en 30mm samling og en på 15mm.

 

Det du bør sjekke er om pipa er frittliggende, og om mekanismen sitter sånn noenlunde i stokken. "Frittliggende pipe" betyr at treverket ikke skal ligge helt inntil løpet, unntatt helt innerst ved mekanismen. Dette er fordi treverk har det med å forandre form og størrelse littegrann med forandringer i fukt, temperatur osv, og hvis stokken ligger inntil pipa kan dette føre til at stokken presser mot pipa i varierende grad og gir treffpunktforandringer. Måten man sjekker dette på er å ta et stykke tynn kartong (gamlekara sa en femtilapp, men jeg synes det er en fordel med litt mere klaring enn som så) og tre denne inn mellom pipa og treverket helt forrest. Hvis du kan dra kartongen helt bak til låskassa uten at den kiler seg fast, så vet du at det er klaring mellom pipe og stokk. Videre så kan du sjekke om mekanismen sitter fast i stokken, ved å prøve å bende litt sideveis og opp og ned på pipa i forhold til stokken. Ikke bruk voldsom makt, den kraften du har i fingrene skal være nok. Det er normalt at du da greier å klemme pipa litt fra side til side i stokken, men når du slipper skal den helst sprette tilbake til samme sted. Hvis den ikke gjør det, så kan børsa være kandidat for en beddejobb- men prøveskyt først, det kan godt hende den går utmerket allikevel.

 

Med "glatt sluttstykkegang" mener jeg simpelthen at sluttstykket sklir glatt i låskassa når man tar ladegrep, det er ingenting som "lugger" og det kjennes ikke ut som om det er noe sand inni der. Dette er en stor fordel på jakt, hvis man må skyte et raskt oppfølgningsskudd, fordi det gjør det enklere å ta raske ladegrep. Hvis du tar noen ladegrep og alt sklir glatt, så er dette i orden. Hvis noe lugger eller det kjennes ut som om det er grus inni mekanismen, så trengs det enten grundig puss og smøring eller så er det noe feil. Egentlig burde det være en selvfølge at alle rifler har glatt sluttstykkegang, men mange moderne masseproduserte våpen er lagd på billigst mulig måte og er fulle av grader og skarpe kanter innvendig slik at sluttstykkegangen blir rufsete. Gammel Tikka er kjent for å ha meget høy kvalitet på dette punktet!

 

Så kan det også være en fordel å sjekke om kikkerten sitter godt fast, at alle skruer på kikkertmontasjen er skrudd passelig til (men ikke bruk voldsom makt her heller- mannfolk som meg :oops: har en tendens til å herpe disse skruene. Hvis kikkerten ikke sitter fast vil den bevege seg fra skudd til skudd, med elendig presisjon som resultat.

 

For øvrig kan jeg nevne at min mor, som er heller liten av vekst, skjøt opp med min M55 et år. Stokken passet henne ikke så veldig bra, men hun trakk nå av de fem skuddene mens en haug gamle gubber kom med velmente råd eller humret åpenlyst. Glisene stivnet når alle skuddene satt innenfor et kronestykke; flere av gamlekara sleit med å treffe innenfor de 30 cm som er kravet.

 

I tilfelle du ikke vet noenting om hvordan våpenet betjenes får jeg vel nevne det viktigste; du får ha meg unnskyldt hvis dette er selvfølgeligheter.

 

Sikringen er den lille hendelen oppe på høyre side bak ved mekanismen. Så vidt jeg husker er bak sikret og fram avsikret; ser du en rød prikk er den avsikret. Det kan hende du må avsikre for å få tatt ladegrep. På venstre side bak på låskassen er det en sort, firkantet knott som kan trykkes inn. Hvis du holder denne inne mens du drar sluttstykket bakover, så får du sluttstykket helt ut av låskassen. Magasinet løsnes med den lille, serraterte hendelen foran i avtrekkerbøylen (pass på å holde fingeren unna avtrekkeren mens du løsner magasinet).

 

Edit: skrivefeil som skyldtes at jeg holdt en urolig unge med en hånd og skrev med den andre.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ei utmerka børse.

Har sjølv Tikka M65 og våpen nr. startar med 650 ....

I våpenkortet står M65 som og samsvarer med modellbetegnelsen Tikka sjølv brukar.

M55 er nok den riktige modellbetegnelsen.

Er veldig fornøyd med mi børse, presis og god å skyte med.

Link to comment
Share on other sites

Å gi blaffen, Modell 550 er greit nok det, blir aldri noen misforstålese likevel. Bare husk at det er en M55 i alle andre situasjoner en når du har med våpenkontoret ditt å gjøre. :wink:

Og så kan du jo le litt av hele saken hver gang du ser ned på kortet, det var jo tross alt slik det var registrert på din far også (blir litt som far så datter over det hele). :D

Link to comment
Share on other sites

Hei, så flott at du har det samme våpenet. Får jeg spørre om hva det står på våpenkortet ditt under "fabrikkmerke"? Her har det nemlig stått Tikka 550 på våpenkortene siden våpenet ble nyinnkjøpt - det burde vel egentlig stått Tikka M55?

 

På mitt våpenkort står det "Merke TIKKA M55".

Som andre her også er inne på, så tror jeg ikke det er så fryktelig nøye hva som står på kortet, så lenge man klarer å identifisere hva det dreier seg om (nummeret på børsa er vel riktig).

 

Mvh Komla

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...