Jump to content

Hv 30-06 ammo


eppje

Recommended Posts

Jeg har fått tilbud om å kjøpe noen hundre skudd som kommer fra forsvaret.. Noen erfaring med disse har jeg ikke så jeg lurer på om dette er noe å slå til på? prisen er det ikke noe å si på og jeg skal bruke dem til trening..

Link to comment
Share on other sites

Kor gamle er dei? Eg prøvde nokon sånne i min winchester dei klikka som pokker. Dei var frå 1960 talet trur eg. Kan ha noko med at tennstempelet mitt ikkje e kraftig nok te at skuddo går av alltid. Men presisjonen i dei som gjekk av var upåklagelig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått tilbud om å kjøpe noen hundre skudd som kommer fra forsvaret.. Noen erfaring med disse har jeg ikke så jeg lurer på om dette er noe å slå til på? prisen er det ikke noe å si på og jeg skal bruke dem til trening..

om det er de grønne 50 skudds pakkene merket med RANO 7,62X63 som er produsert på 80 tallet er det vanligvis helt ok ammo. den har litt hardere tennhetter enn moderne ammunisjon og gir klikk i endel jaktrifler med svakt anslag av tennstempelet. (akkurat som 7,62X51 NATO kan gi, for det er samme tennhetter)

 

denne ammoen funker flott i M98 feks.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk noen slike patroner fra raufoss av en som hadde noe gammelt liggendes på loftet etter sine dager i hv.( gammel mann i 70 åra)

 

Han ville ikke ha de liggendes der lenger siden de ikke hadde noe nytt der og sa jeg skulle få de.

 

Møtte han noen dager senere på skytebanen og fikk 30stk Raufoss pakker merket 7.62X63.

Patronene var lagt 15 stk i asken ladet på mauserstrips(ladeskinner) Patronene var fra 57/58 mener jeg og huske det er 5 år siden nå.

 

De ble skutt i en HV mauser og hadde ingen klikk og samlingene var bedre enn med både UMC og sellier&bellot ammoen jeg hadde brukt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det her er snakk om de grønne eskene med Rano 7,62X63 skal du bare slå til.

 

Jeg har skutt med denne ammunisjonen i mange år, og jeg har ennå ikke hatt klikk på dem. Dessuten går de nesten hull i hull med jakt-ammo (Oryx), i min børse i hvert fall (noe som selvsagt er forskjellig fra børse til børse!).

 

Men er det grå esker med patronene løse eller i klipp bør du være mer forsiktig. Spesielt om de har fargemerket kule. Gule kuler er sporlys, de gjør ingen skade men er jo ikke stort å skyte på blink med. Men finner du noen med svart tipp, så bør du holde eg unna dem, det er panserbrytende (beregnet på MG eller Mieter), disse er veldig hardt ladd.

 

c",)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...