Jump to content

Jakt-beagle i hus, men funker ikke så bra hjemme....


bk00

Recommended Posts

Etter en lang periode med tenking og planlegging kom jeg for en måneds tid siden over en jakthund som hørtes perfekt ut for oss.

Jeg er utvilsomt den som var mest gira, men kona var nå med på opplegget hun også. Problemet er nå, etter tre ukers tid er at kona er mest hjemme med hunden, og den driver henne til vannvidd... desverre. Hunden er jo veldig aktiv, og desverre ikke 100% stueren enda. Er selvfølgelig klar over at det tar mye trening og tålmodighet.

 

Er litt usikker på hva jeg skal gjøre. Kan lage utegarde å la hunden bli en ren utehund, eller så vurderer vi faktisk om det beste for henne er om vi skulle latt noen overta henne. (Hunden, ikke kona :lol: )

 

Det dreier seg om en renraset beagletispe, som er registrert i NKK. (Papirene er ikke kommet enda, skal komme i posten.)

Begge foreldrene er aktive rådyrhunder og er HD-frie. Hun er født i midten av august, så hun er fremdeles bare en valp. Viser stor interresse for spor!

 

Dersom noen jegere her inne hadde meldt seg som interreserte, så hadde vi vurdert det som aktuelt å la noen overta. Jeg skal ikke tjene noe på dette, men ville nok hatt det jeg har betalt for hunden igjen. Vi holder til i Stavanger.

 

Moderator: dersom du vil flytte denne fordi det oppfattes som salgsannonse, så må du bare det. Er uansett ikke ment som en komersiell annonse eller noe slikt, er mer for å se om det finnes folk der ute som kan hjelpe oss.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Unnskyld, men er ikke dette en valp??!

 

En valp må trenes, og de blir ikke 100%rene bare ved å knipse

.En valp må få lære og de vil alltid finne på pek den første tida.det er som en unge, men med veldig rask framgang.

Har dere virkelig tenkt gjennom det å ha hund, når tålmodigheten er så kortvarig??

Link to comment
Share on other sites

Her høres det ut som noen ikke har satt seg inn i hundehold - og hva det innebærer.

En Beagle av jaktlinjer er slettes ingen umulighet å ha i hus, men det krever selvsagt dressur, oppdragelse og omsorg - det gjør forøvrig alle hundetyper!

 

Havesyken har tydligvis vært større enn fornuften, og synes egentlig litt synd på hvalpen som nå er blitt kasteball mellom potensielle hjem.

Link to comment
Share on other sites

Unnskyld, men er ikke dette en valp??!

 

En valp må trenes, og de blir ikke 100%rene bare ved å knipse

.En valp må få lære og de vil alltid finne på pek den første tida.det er som en unge, men med veldig rask framgang.

Har dere virkelig tenkt gjennom det å ha hund, når tålmodigheten er så kortvarig??

 

Skulle jo visst at det kom til å komme noen med pekefingen dersom jeg la ut noe her...

Ja, hyperjinta og hunting jack flash, dere er sikkert flinkere enn oss - men det var ikke derfor jeg la ut dette her.

Jeg prøver å finne en løsning på floken - noe som fungerer for oss, og ikke minst for hunden.

Link to comment
Share on other sites

Hvis dere ikke har tålmodighet til å vente til den er stueren - kan dere selvsagt la den bli 100% utehund - med et godt isolert hundehus.

 

Vil du være tålmodig nok til å vente til den blir en bra jakthund?

Hvis ikke - er du inne på et riktig spor:

Omplassering.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke Beagle er noen go utehund. Hvis dette er alternativet, bør dere kanskje vurdere omplassering?

Behovet for å være sammen med "alle som er tilstede" er veldig stort og vår beagle roer seg bare skikkelig ned når alle er tilstede eller når den er alene.

 

Uansett er beagle en fantastisk fin rase som dere vil ha mye glede av hvis dere kommer dere over den første tiden med tolmodigheten i behold.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver å finne en løsning på floken - noe som fungerer for oss, og ikke minst for hunden.

1. Tolmodighet med hundens læring

2. Dressur

Så får du nok en flott hund som hele familien kan være stolt av, og en hund som er stolt sammen med familien sin.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv en eier av en Beagle valp ( 8 mnd nå). Det var noen lange mnd fra vi fikk han til han skjønnte det at det ikke er lov å gjøre fra seg inne! Samt at når man er inne skal man bruke innestemme og ikke springe :)

 

Nett som med unger!

 

Ja, det er ekstremt mye energi i en beagle, men det er jo bare en kjempe god unskyldning for å komme seg ut på tur hver dag:)

 

Han er blitt en jævel på blodspor nå, og har startet til å lose i over timen om gangen ( ja jeg trener begge deler samtidig og det fungere utmerket).

 

Tolmodighet er en dyd som de eldste sier.

Tren hver dag på lydighet, men ikke mer en 10-15 min om gangen. En valp mister fort konsentrasjonen.

Om du har noen kjente som har hund, besøk de og la hunden sosialisere seg, eller prøv valpekurs. Det er viktig at hunden går godt i lag med andre hunder!

 

LYKKE TIL :D

Link to comment
Share on other sites

Da er vi enige om å være uenige.

 

Du får lage en ny tråd, bør ikke kuppe denne ..

 

Var det det beste svaret du kunne gi meg :roll:

 

Det er heller ikke å kuppe tråden slik jeg ser det , å lage en hundegård hvor hunden kan stå deler av tiden er absolutt et bra forslag. Det vil nok både kona og hunden tjene på i lengden , kona som slipper maset til hunden og hunden som fortsatt får være der den er.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke Beagle er noen go utehund. Hvis dette er alternativet, bør dere kanskje vurdere omplassering?

Behovet for å være sammen med "alle som er tilstede" er veldig stort og vår beagle roer seg bare skikkelig ned når alle er tilstede eller når den er alene.

 

Uansett er beagle en fantastisk fin rase som dere vil ha mye glede av hvis dere kommer dere over den første tiden med tolmodigheten i behold.

 

Slik du beskriver Beaglen din kan man i samme slengen ta med alle raser , fordi hunden er et flokkdyr , dette er ikke noe som er spesielt med Beaglen som rase. Beaglen har akkurat samme forutsetning som alle andre jakthundraser til å være utehund / hundegårdshund , så lenge man tar sine vanlige forhåndsregler.....som forøvrig også gjelder for alle de andre rasene også.

Link to comment
Share on other sites

Ja, Beagle'n er aktiv, det er sikkert.. Har selv en tispe på 8mnd nå. Hun har enda ikke driti inne, fordi hun ikke har fått tjangs. Tar henne alltid ut før hun får være i stua med oss. Hun har pissa inne 2 ganger, og det har vært min skyld..

Hun luftes om morran, ligger i bur fra 6 til 14. Alene fra 8 til 14. Yngste gutten setter henne ut når han kommer fra skolen. Jeg går en tur hver kveld i blandet terreng, ca 5-7 km daglig. Dette tror jeg en Beagle trenger for å ha det godt.Da blir hun rolig om kvelden, og sover godt. I tillegg til det har jeg hatt henne løs så fort jeg har hatt anledning, men nå blir det bare i helgene, grunnet lyset.

Hun er blitt bra skogsvant og drar gjerne ut 300-400 meter, men har ikke jaget skikkelig enda, bare litt i hegn.

Noe av grunnen til å kjøpe Beagle, var å få, i tillegg til jakthund, en 'kompis' som dro meg ut av sofan. Jeg har gått ned 8 kilo i høst, og formen er stigende, HURRA !

Å kjøpe en hund for å stappe den i en hundegård... veel, da er det bedre å omplassere den vel.

Link to comment
Share on other sites

Hun har enda ikke driti inne, fordi hun ikke har fått tjangs.

Dette er vel den ideelle oppskriften. Kjente en kar som drev med lavinehunder, og dette var også oppskriften hans. Hundene fikk aldri mulighet til å gjøre fra seg inne, de fikk alt for mye trening (lek) utendørs til det. Tennisballer fungerte som treningsredskap og kosttilskudd, husker også at vi foret schæferen vår med en ufattelig mengde slike de første 10 årene. Pluss noen fotballer siden vi bodde rett ved en lekeplass :lol:

 

Jeg vet lite om hvordan man får den perfekte jakthunden, men er det virkelig et ufravikelig krav? Tipper en "grei nok" jakthund er kanskje nok for deg, så fokuset må vel ligge på hvordan du får den familievennlig. Da er man over på temmelig regulær valpetrening og dressur, det er ikke vanskelig å få hjelp med. Pri 1 er klare, enkle regler kombinert med positiv forsterkning, hunder har mye lettere for å lære det de gjør riktig enn det de gjør feil. Og de lever for å gjøre sjefen blid, så litt disiplin, mye tålmodighet og uendelig med kjærlighet er et greit utgangspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje litt feil av meg der :oops: . Greit å ha bikkja i gård, men syns den skal ha rikelig med tur og mosjon, samt å få komme i hus og være litt sammen med familien den er kommet til.

Virker som det er enkelte som 'stapper hunder i gård' for å slippe mere 'bryderi' med bikkja si..

Noe som skjer mye med elghunder rundt om på landet. "Står spikra til til stabbursveggen året rundt, og slept ut av brennesla dagen før æljjakta"

Når det gjelder buret, så går faktisk bikkja i selv å legger seg der.. har blitt 'grombossoa' hennes det :D

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder buret, så går faktisk bikkja i selv å legger seg der.. har blitt 'grombossoa' hennes det :D

En egen plass bør alle hunder ha. Vi hadde ikke bur men en egen hundeseng under trappen, spiller ingen rolle hva det er så lenge de får fred der.

 

Senga arvet fillebikkja forøvrig etter forrige hund, og det gikk greit helt til den revnet midt på natta. Det var eneste gang vi tok henne i å sove i møblene (enkle og klare regler), og med tanke på opplevelsen lot vi det passere. Senga var bare å kaste, hun nektet å nærme seg den selv om vi gjorde den ren og trakk den om.

Link to comment
Share on other sites

Skulle jo visst at det kom til å komme noen med pekefingen dersom jeg la ut noe her...

Ja, hyperjinta og hunting jack flash, dere er sikkert flinkere enn oss - men det var ikke derfor jeg la ut dette her.

Jeg prøver å finne en løsning på floken - noe som fungerer for oss, og ikke minst for hunden.

 

Etter HELE 3 uker med valp i hus, skjønner jeg godt at det er på tide å gi opp. :shock:

 

Foreslår at du ringer til oppdretteren og sier: "kan du være så snill å hjelpe oss med omplassering av valpen, pris er ikke viktig, men håper at den kan få et aktivt og godt hjem"

Ingen grunn for å la valpen bli en forlatt liten skapning, gjemt alene i en hundegård - fordi dere ikke har lyst eller evner å ta ansvar for den.

Link to comment
Share on other sites

Etter en lang periode med tenking og planlegging kom jeg for en måneds tid siden over en jakthund som hørtes perfekt ut for oss.

Jeg er utvilsomt den som var mest gira, men kona var nå med på opplegget hun også. Problemet er nå, etter tre ukers tid er at kona er mest hjemme med hunden, og den driver henne til vannvidd... desverre. Hunden er jo veldig aktiv, og desverre ikke 100% stueren enda. Er selvfølgelig klar over at det tar mye trening og tålmodighet.

 

Er litt usikker på hva jeg skal gjøre. Kan lage utegarde å la hunden bli en ren utehund, eller så vurderer vi faktisk om det beste for henne er om vi skulle latt noen overta henne. (Hunden, ikke kona :lol: )

 

Hei

skal du ha hunden er kansje den beste løsningen og bytte ut kona :wink: (fleip)

alle rådene her inne krever tålmodighet og det er der det svikter hos dere etter min mening.

Beaglen kan godt stå i garde m hunde hus (varmelampe i kulda) ,Men du har jo allerede vendt den til og være inne så du må regne med endel bjeffing (bråk)

Bur som er nevnt (m god plass) er også en mulighet men da vil også beagelen som andre raser klage over at den er avskilt ifra flokken

og lage støy over en periode.

Så har dere ikke tålmodighet til og klare noe støy +tid til lufting er omplasering beste løsningen.

Link to comment
Share on other sites

Har selv en beagle som snart blir 8 måneder.

 

det er nok desverre endel jobb å ha en liten jakthund i hus, men ikke gi opp enda.

I starten var det mest jobb, men om det er noen trøst blir det bedre etter hvert. :)

 

kjøp en bok om hundehold, så får man mye tips. Lek og aktivisering av hunden gjør at den blir sliten og sover/blir rolig.

Når den er valp trenger den mye søvn, men vet nok ikke sitt eget beste og blir "overtrøtt" akkurat som unger.

Kan være greit å ha ett bur inne til hunden også hvor den kan ligge for å slappe av.

Link to comment
Share on other sites

bk00:

 

Du synes sikkert at det er mange negative bølger i svarene :? ?

 

Jeg drar ned til S. Afrika i overmorgen, og han jeg bruker å besøke der - har hatt mange hunder.

Noen bra - mange andre meget dårlige!

 

For 2 år siden fikk han tak i en beagle - "Blue" - og jeg hadde min første gode opplevelse med Blue når han bare var valpen (fant et dødt vortesvin for meg - mens både trackere og andre hunder hadde gitt opp).

Siden da har selvsagt hunden bare blitt bedre og bedre - og i april gjorde han et meget godt ettersøk på et vortesvin (de har en lei tendens til å løpe endel meter, og ikke legge seg ned på åpen mark - uansett hvor døde de er).

 

Hadde det ikke vært så store kostnader med å importere fra SA - skulle jeg kjøpt den :)

 

Ha tålmodighet - og du vil sikkert få en god jakthund.

Og ikke er det pels-stell heller - på denne rasen :)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Først av alt vil jeg takke alle de som har kommet med saklige og oppmuntrende svar. For dere som lurte på om det er OK å kuppe tråden for å diskutere om Beagle er en god utehund - så er det helt ok. Er jo en del av emnet det. :)

 

Til dere som ikke har sjønt hva tråden dreier seg om, som kjenner at hjertepumpa slår raskere av frustrasjon bare dere hører fnyss av at jeg ikke går tur 18t i døgnet med hunden (f.eks. Hunting Jack flash) så vær så snill å finn på noen annet. Det må da kunne gå ann å diskutere ting som er vanskelige uten at du skal hoppe rett i strupen på vedkommende. Nå er det ikke slik at hunden ligger igjenglemt og klynker i et lite hjørne og ikke blir tatt vare på... Hun har det finfint - får mye kos, mosjon og oppmerksomhet.

 

Vi har et bur inne hun sover i om nettene, men er jo ikke så gøy å ha henne innesperret for mye på dagtid, så det blir jo en del rabalder på dagtid.. :)

Jeg er motivert av at hun kan bli en glimrende jakthund, men kona - som ikke jakter - har nok ikke den motivasjonen.

 

Ser det er mange her som har erfaringer med hund og ikke minst Beagle, så da har jeg et par spørsmål:

 

- Noen tips til trening av dovaner? Vi tar henne ut hver gang hun har sovet, etter måltider pluss flere lufte/gå/joggeturer til dagen. Hun kan imidlertid finne på å drite på stuegulvet umiddelbart etter en 1/2-times luftetur - selv om vi har stoppet opp på "driteplassen" i hagen for å roe ned noe.

 

- Hva kan jeg motivere kona med? hun jakter som sagt ikke. Hvor lang tid kan jeg forvente at det går før hunden kan kalles stueren?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette du beskriver er ikke spessielt for Beagle eller jakthunder men alle valper. 13 uker er veldig ungt så man kan ikke forvente så mye enda. Valp er slitsomt de 4-5 første måndene til man har fått alt på plass. Bare å fortsette treningen og bite tenna sammen. Om 1-2 månder vil du sikkert ha fått hunden som du ønsker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skaffet meg hvalp igjen for godt og vel et par år siden - og man husker stort sett ikke alle "problemene" man hadde for x antall år siden.

 

Det gikk faktisk 6-7 mdr. inntil "alt innendørs" var på plass :?

 

Motivere kona - hvis hun i utgangspunktet ikke er hunde-/jaktinteressert?

 

Det må være Kr 1000000,- spørsmålet :lol:

Link to comment
Share on other sites

bk00

Hva kan jeg motivere kona med? hun jakter som sagt ikke. Hvor lang tid kan jeg forvente at det går før hun kan kalles stueren?

 

Jeg har ikke svar på hvordan du motiverer kona og hunn er vel stueren? :lol:. Det kan ta tid før alt er på plass m hunden.Kona mi er oppvokst på gård og der var hundene ute, jeg var vant med og ha de inne, fant fort ut at det greieste for oss var og rigge det til slik at hunden (hundene) var mest ute .

Har du mulighet lag deg en hundegård skikkelig hundehus og sett hunden der når du er på jobb noe bråk kan det bli til og begynne med men med noe oppdragelse pleier det og ordne seg. når du kommer hjem og har slappet av tar du deg en god lufte tur med hunden og slipper den inn på kvelden da kan den godt ligge i et bur på en rolig plass ikke fasit dette her men har fungert for oss lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Det skal vell i de fleste tilfeller gå ganske kjapt å få en valp stueren.

 

Vi hadde vår vorsteh stueren på 2uker, har riktignok vært et og annet uhell i ettertid. Han pissa på seg når han sov, men har ikke skjedd på 4mnd.

 

Husk å ta ut hunden etter måltider, driter den ikke så ta og løp noen meter med den og vent på at det kommer.

Ut etter lek, drikking, soving og når hunden virrer rundt eller står ved døra.

Om bikkja pisser inne så er det bare å løfte forsiktig i nakken og bære den ut og så slippe den inn igjenn når den er ferdig.

 

Dette fikk jeg anbefalt og det funket som bare det, hadde minimalt med uhell.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok det har mye med at han ikke fikk anledning til å gjøre ifra seg inne, vi skjønte fort at det var noe på vei. Var så lite lysten på å tørke opp piss at jeg fulgte bikkja rundt i huset for å ha kontroll på det :P

Noen setbacks har det jo vært i ettertid, men da har det vært når han drømmer eller om han har vært dårlig i magen og sover alene i stua, ingenting er som å våkne til lukta av en fersk ruke :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også fersk hundeeier. Har nå hatt bretonen min i to måneder. De første ukene var utrolig slitsomme. Det var å fotfølge bikkja hele tida for å passe på at han ikke spiste noe han ikke skulle spise og for at han ikke skulle finne et egnet sted å gjøre fra seg.

 

Det tok ca fire uker, og vel så det, før han ble husren. Nå har han kun et uhell i blant, men det er når vi ikke har fulgt med på at han står ved døra og vil ut.

 

De fire første ukene var utrolig slitsomme. De siste ukene har jeg merket litt forskjell på han. Han adlyder lettere, han skjønner mer, han har sine plasser han får være på og skjønner det, og han biter ikke så mye som før. Dessuten kan jeg også reise ut en tur og være borte et par timer uten å være redd for uhell.

 

Hadde jeg visst hvor mye arbeid, og hvor bundet man faktisk blir, ja da hadde jeg nok stått over å skaffe meg hund. Har jo aldri hatt hund, og andre som har/har hatt hund sa det var mye jobb, men jeg ante ikke at det var så mye som det var. Nå har det altså lettet litt, og det er i ferd med å bli stort sett kos med dyr. En blir jo glad i den kjøteren og... :)

 

Det som nesten er verst her i heimen er unga, to jenter på 6 og 9 år. De klarer bare ikke la være å være bortpå bikkja. Han får lite fred, men det ser jo ut som om det er helt i orden da, men jeg blir sliiiiiten av maset! Unger som aldri hører når jeg gir "kommandoer" er slitsomt ja.... Bikkja er jo mer lydig! :lol:

 

Bare overlev tiden frem til dyret blir husrent, og mye er gjort! :wink:

Link to comment
Share on other sites

...Det som nesten er verst her i heimen er unga, to jenter på 6 og 9 år. De klarer bare ikke la være å være bortpå bikkja. Han får lite fred, men det ser jo ut som om det er helt i orden da, men jeg blir sliiiiiten av maset!

 

Jeg anbefaler at du begynner ikke-klå-på-hunden-hele-tiden-treningen med èn gang :) Valper trenger å få være i fred innimellom - sjølv om det ser ut for at det går bra og alt det der med masse oppmerksomhet.

Hos oss fikk ungene klar beskjed om at at det var forbudt å klå når hunden lå og sov eller spiste og så var det forbudt med herjing inne. Leik foregår ute.

Det er akkurat som unger - får de altfor mye oppmerksomhet og blir opphausa til alle tider så blir de noen hespetre når de vokser til ;)

 

Husk det er du som er grensesetteren og oppdrageren - og ungene trenger like mye oppdragelse som hunden (det er faktisk lettere å få en hund til å høre etter enn unger :roll: ).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...