Jump to content

Hagleproblemer


Tommy B.

Recommended Posts

Hei.

 

for 1 år siden kjøpte jeg meg min første hagle. En italiensk Betinsoli til 12 000 kr. allerede etter 200 skudd, ga tennstiften til det nedre løpet seg, men det gikk på garantien. no har hagla begynt å "tulle" igjen. mellom hvert 10-20 skudd kommer et dobbeltskudd! :evil:

 

(satt på gåsejakt med 2-ere, og dobbeltskudd gikk av. ikke mere jakt den helga.)

 

No har dobbeltskudda begynt å gi seg, men det beskyttende laget på løpet (det svarte) har begynt å flasse av, og det er en evig kamp mot rusten. hagla er litt under 1 år gammel, og har 3 års garanti.

 

eneste problemet er at jeg vil får med meg resten av sesongen før jeg drar inn med hagla og evt. klager.

 

er det noen som vet om dette påvirker garantien :?:

 

er litt rådvill, tar imot alle svar og råd :!::|

Link to comment
Share on other sites

Om garantien er 3 år og dette problemet hadde hendt i din andre jaktsesong med hagla, så skulle vel uansett garantien dekke dette? Må da være det samme om du jakter et halvt år til eller to måneder for den saks skyld før du leverer hagla. Ingen kan komme å si at siden jaktsesongen er over, så får du ikke reparert eller ny hagle på garantien. Holder ikke hagla den standarden som forventet og innenfor garantien, får du sikkert en ny.

Link to comment
Share on other sites

FEIL, reklamasjonsretten er 5 år.Garanti er noe en produsent gir uavhengig av reklamasjonsretten

 

Dette er korrekt.

 

Ellers mener jeg fortsatt du bør levere hagla di raskest mulig, og ikke fortsette å bruke den etter at du er kjent med at det er mangler ved den.

 

Forbrukerlovens

§ 27. Reklamasjon

 

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

 

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

 

Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.

 

Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse.

 

Hele loven finner du her: http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html

Link to comment
Share on other sites

takk for alle svar :D

 

skal komme meg inn så fort som mulig, og håper virkelig dette går på garanti

 

hagla starta å klikk, allerede etter 200 skudd, og ikke lenge etter jeg fikk den tilbake begynte jo dobbeltskudd. jaktsesongen var godt i gang, gåse flokkene strømmet inn, og jeg ventet. sist gang jeg leverte den inn, tok det 1 måne før jeg fikk den tilbake :!:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...