Jump to content

Hvordan jakte med dunker?


Esp1

Recommended Posts

Er det en voksen hund eller valp? Har den jaget før?

 

Vet ikke hvor mye du vet så jeg tar det mest basic.

Går ut i fra det er hare/rev du skal jakte på da den er for stor til å kunne brukes på rådyr. Du tar ganske enkelt hunden din med deg og slipper den der du skal jakte (anbefaler deg å bruke peiler) så går du rolig gjennom terrenget og oppsøker steder der du vet/tror det holder seg hare, når du ser den har lukt i nesa fyrer du opp ett bål og lar den holde på (dette kalles fot) Oppgaven til hunden nå er å nøste opp sporet til haren, dette kan ta alt fra få minutter til flere timer. Imens griller du pølser og koser deg, motiver hunden om den trenger det.

 

Når/hvis det blir los poster du, uttaket på losen er ofte en god post. Hold denne plassen eller en annen post du har troen på så lenge losen varer. Hvis losen drar ut og begynner å ringe en annen plass kan du bevege deg etter og finne en ny post.

Hvis hunden får tap (mister sporet) setter du deg i nærheten av tapet og motiverer hunden til å finne ut av det.

 

Hvis det er lite søk i hunden (den holder seg i nærheten av deg uten å lete etter nye spor) setter du deg ned en plass i skogen (helst uten lukt i umiddelbar nærhet) og smører deg med tålmodighet. Når hunden begynner å kjede seg vil den ta lengre og lengre turer ut og dermed utvikler du søket.

 

Kan være lurt å komme seg ut grytidlig om morgenen da sporene er ferske og dermed lettere for hunden å finne ut av.

 

Kom gjerne med litt mer konkret informasjon om hva dere kan og ikke kan så er det litt lettere å vite hvor skoen trykker.....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er en tispe på 4 år, og den har da ifølge forrige eier jaget hare, å han har skutt mange harer for henne, for meg har hun til nå jaget rev 1 gang.

 

Hunden viser stor interesse for hare sporet, men det jeg ikke har gjort da er å sette meg ned å gi henne så mye tid, jeg har bare ruslet der det er mye spor og der det burde være hare.

Så da får jeg vell prøve å gi henne tid, det er vell der jeg har bomma..

Link to comment
Share on other sites

Stolsekken er din beste venn.

 

Harajakta er jakta der du kan nyte naturen mens hunden gjør all jobben for deg. Gjør tiltak som gjør det lettere å holde seg på stolsekken i lengre perioder. Fyr opp ett bål, kok kaffe, steik flesk og nyt mest mulig. Selv om hunden får los er det fortsatt viktig å holde roen. Finn en god post (gjerne ved bålet) og sitt der til haren kommer eller evt. reiser langt ut. Ved mye bevegelse i terrenget er det lett å støkke haran. Husk at haren ligger ofte 5 til 20 minutter foran hunden i sporet. Selv om hunden er utenfor høreavstand kan haren komme på posten din.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Bare husk, når det gjelder drivende hunder, så gjelder dette ordtaket i aller høyeste grad:

Den lateste jeger, får den beste bikkja.

Du har fått alle rådene du trenger over her. Det går fort en lakter ved, og 10 kg flesk i løpet av en vinter :lol:

 

Dette med hare og revejagende hund, er jakta for den rolige og sedate, utrolig mange gode historier som kan komme opp rundt bålet :wink:

Link to comment
Share on other sites

OK.

Da er det bare å komme seg ut og leite opp haretrakter, og sette seg ned ved et bål og vente på losen. Men det er ikke realt å slippe en ivrig harehund hvis det er for kaldt, for den skjønner ikke at det kan være skadelig før det er for sent. Hvor grensa skal gå, avhenger litt av hunden. Et det en ivrig hund soom man sjelden ser i de lyse timene på dagen, setter jeg strengere grenser en om det er en hund som gir seg etter en time eller to (hvis det finnes slike dunkere, da :).

Lykke til. Harejakt med egen dunker er kanskje det artigste en mann kan drive med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...