Jump to content

Hvordan fungerer jaktmatch?


leoestby

Recommended Posts

Norma Jaktmatch er ladet til "normal" utgangshastighet for jaktammo i det kaliberet det gjelder, men du vet ikke om treffpunktet er likt før du har prøvd, da alle våpen oppfører seg litt individuelt med forskjellige typer ammo. Den eneste sikre måten å få treningsammo til å oppføre seg likt med jaktammo på en gitt distanse, er å lade slike ladninger selv. Men det er slett ikke umulig at jaktmatch går "likt nok" med jaktammo til at du slipper å skru på kikkerten mellom treningsskudd og oppskyting. Jeg tar her utgangspunkt i at du skal bruke jaktmatch til trening. Skal du bruke jaktmatch som jaktpatron, til f.eks toppjakt, ville jeg nok uansett skutt den nøye inn.

 

Jeg regner med du skyter inn med jaktammo før du skal jakte med den. Med de fantasiprisene Norma opererer med på jaktammoen sin, har jeg ingen problemer med å se et argument med at det er ufoholdsmessig dyrt å skyte inn på nytt ved overgang fra treningsskudd til jaktammo. Norma bruker jo faktisk sine egne høye priser som argument ved salg av jaktmatch, da den skal gi "likt" treffpunkt ved bruk av standardammunisjon i normalkalibre, slik at man slipper den ufattelig store og tidkrevende jobben det er å notere hvor mange klikk man har skrudd ved overgang fra innskutt jaktammo til treningsammo. (En god kikkert er nemlig klikkfast, slik at det bare er å skru tilbake de kneppene man har klikka for å få treningssamlingene dit hvor de gir flest poeng. Da skal det holde med 1 - ett - prøveskudd for å bekrefte treffpunkt.)

 

Og som 100% av all ammunisjon i hele verden, må du teste i ditt eget våpen før du vet fasiten ;).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...