Jump to content

Ansvarlig for gjennomføring av ettersøk?


zico

Recommended Posts

Hvem er ansvarlig?

 

En tenkt situasjon:

Et jaktlag er ute og jakter på elg. Et medlem i jaktlaget skadeskyter. Jaktlaget har ikke egen ekvipasje, men har skriftlig avtale om ettersøk. Hvem i jaktlaget, som har en jaktleder, er ansvarlig for varsling, at det gjennomføres et ettersøk, og at forskriftene følges?

 

Ønsker synspunkter på dette.

Link to comment
Share on other sites

jaktleder er ansvarlig. Det er han som skal koordinere og lede jakten.

 

Menter også det. Men er jaktleder også ansvarlig for ettersøket? Eller er det da ettersøksekvipasjen? Jeg mener ettersøksekvipasjen kun er et verktøy for å gjennomføre ettersøket, og at jaktleder også her er den ansvarlige.

Link to comment
Share on other sites

Interessant spørsmål. Når ein har ettersøkskompetanse i laget er det etter mitt syn greitt: jaktleiar er ansvarleg. Men når ein har avtale med - og tilkallar - "proff" ettersøksekvipasje er eg meir i tvil.

Link to comment
Share on other sites

Ett av de viktigste poenger som ettersøksjeger, er å "ta kommando", så snart grunnleggende info er gitt av jaktleder, og ettersøket skal tilta. Dette går som regel veldig greit i praksis.

 

Mange ganger er det behov for å sette ut poster ut i terrenget som "sikring" også, samt at det er med en skytter, sammen med ekvipasjen. I slike sammenhenger er samarbeidet med ekvipasje og jaktleder avgjørende.

 

Men, jeg har mange ganger hørt....."nei, nei, nei....det var ikke der dyret tok veien. Du er helt på villspor!" :roll:

 

Enden på "visa" i slike tilfeller, har alltid vært ....."å f¤¤, gikk den der likevel da? Så rart.... :oops: "

 

Det viktigste "forebyggende" jeg har gjort, er å "instruere/lære opp" de jaktlagene jeg er ettersøksansvarlig for, og hva de skal gjøre når de ikke finner dyret igjen, før jakta starter.

Link to comment
Share on other sites

missforsto spm. Ditt en smule. Trodde du mente hvem som var ansvarlig for å tilkalle ettersøk.

 

Nei, tror ikke du har misforstått. Det var et litt uklart spørsmål. I flere deler. Det neste er hvem som har det endelige ansvaret med ettersøket? Er det jaktleder eller ekvipasje? I de fleste tilfeller delegerer vel jaktleder kommandoen til ekvipasjen, men har bare litt vanskelig å skjønne at ekvipasjen har ansvaret.

 

Dette spørsmålet hadde vi oppe i ringen i dag, og her er forskjellige syn på det. Derfor ønsker jeg deres meninger om dette. Føler at jeg ikke helt får brikkene til å falle på plass.

Link to comment
Share on other sites

Når vi er tilkalt til et ettersøk så er det vi som "tar over" og bestemmer hvordan vi skal gjennomføre jobben. Skytteren blir intervjuet så godt det lar seg gjøre for å få et bilde av hva som har skjedd og alt avhengig av situasjon blir skytteren med meg (jeg går alltid med våpen selv om skytteren er med). Jeg er streng på sikkerhet og skal de være med så får de ikke gå med skarpt våpen bl.a. Lett stressa jegere har ingenting på søk å gjøre - her gjelder det å være forsiktig.

 

Det er jeg som ettersøksjeger som må ta avgjørelsen på når vi starter/avslutter søket og hvordan vi skal gjennomføre. Det er ikke opp til skytteren - men såklart har vi en dialog på søket underveis. Mener jeg at det ikke er forsvarlig å fortsette (pga at det mørkner f.eks) så må skytteren akseptere det. Han kan mene så mye han vil - men det er jeg som må ta avgjørelsen.

 

Angående hvem som er ansvarlig for å tilkalle ettersøksekvipasje så varierer vel det fra sted til sted. Hos oss er det jo slik at det er en sporhundsentral og hver enkelt jeger abbonnerer på den ordningen. Er man da uheldig og skadeskyter så ringer jegeren til sentralen som deretter kaller ut en ekvipasje i nærområdet. Er det jaktlag så er det jaktlederen som tar kontakt.

 

Men vi opplever helst at det er den enkelte jeger som kontakter oss.

Link to comment
Share on other sites

"Det var et litt uklart spørsmål. I flere deler. Det neste er hvem som har det endelige ansvaret med ettersøket? Er det jaktleder eller ekvipasje? I de fleste tilfeller delegerer vel jaktleder kommandoen til ekvipasjen, men har bare litt vanskelig å skjønne at ekvipasjen har ansvaret."

 

Jaktleder er ansvarlig for valdet, men som ettersøksjeger har jeg kommandoen. Der kan jeg være litt "tverr", dersom noen legger seg for mye opp i det jeg mener er min kompetanse.

Jeg bestemmer f.eks om jeg vil ha med ekstra skytter. Mange ganger er terrenget slik at det er hensiktsmessig. Jeg velger da hvem. (går greit, da jeg kjenner folkene godt fra før)

 

Men i ytterste konsekvens er det faktisk viltnemda som har det endelige ansvar. Dersom f.eks ekvipasje/jaktleder "kaster inn håndkledet", kan viltnemda velge å "friskmelde" dyret, trekke det av kvoten din, eller f.eks beordre en annen ekvipasje inn for lete mere.

 

Som oftest går ting seg til i praksis, og i de fleste tilfeller kommer en lengst med vanlig menneskelige egenskaper som god dialog, og en god gammaldags kameratslig tone, og legge formalia "litt på hylla".

 

Edit - jaktlykke skrev;

Lett stressa jegere har ingenting på søk å gjøre

 

Kan ikke understrekes nok!

Link to comment
Share on other sites

Men i ytterste konsekvens er det faktisk viltnemda som har det endelige ansvar. Dersom f.eks ekvipasje/jaktleder "kaster inn håndkledet", kan viltnemda velge å "friskmelde" dyret, trekke det av kvoten din, eller f.eks beordre en annen ekvipasje inn for lete mere.

quote]

 

Ahh. Det var dette jeg lette etter.

Er Helt enige med innleggene over, men som tidligere sagt hadde vi en liten diskusjon på dette i dag.

 

Er helt enig med at ettersøksjeger både må være konsekvent samtidig som "folkelig". Det tjener alle på. "Høypåpæra"-mentalitet ødelegger for alle parter.

 

Tusen takk alle sammen med flotte forklaringer, og tips. :)

Link to comment
Share on other sites

Nå blir det nok litt bensin på bålet. Men hele ettersøksordningen setter jeg et stort spørsmålstegn til. I områdene jeg jakter ble det tilkalt ettersøk 6-7 ganger i fjor, veldig tydlige blodspor i de fleste tilfellene. Ingen dyr ble funnet. Dette er nok grunnet utrolig dårlig nivå på den gjennomsnittlige hund/fører. Det var etter det jeg vet forskjellige folk og hunder på hvert søk. Samtlige dyr ble friskmeldt! Hvordan er det mulig når man kan følge blodsporet visuelt flere hundre meter? Hundene klarer ikke å følge blodsporet som JEG klarte å se og følge! Jeg har desverre mistet troen totalt på alt og alle som kaller seg ettersøksekvipasje. Men kanskje det er en liten håndfull i landet som er flinkere? Er det for dårlig opplæring? for lite trening? for dårlig kondisjon? Men selvtilliten til samtlige førere var på topp hver gang :?

Link to comment
Share on other sites

solheimen

 

Du kan sikkert ha mye rett i dine utsagn. Har selv sett folk som er med i ettersøksringer, som ikke jakter selv engang, og jeg har i noen tilfeller stilt meg selv spørsmål om de egentlig er kompetente.

En ting er å følge et spor, en annen ting er å forsøke å forstå hvordan dyr oppfører seg når de er skadet. Slikt kommer gjerne med ettersøks og jakterfaring.

 

Det sagt - jeg har vært bortig noen ettersøk hvor jegerne har trasket i blodet på skuddplassen 50-100 mtr. i "20 retninger", for deretter å gi opp selv, og deretter tilkaller en ettersøksekvipasje, for å "ordne opp".

Når en så skal starte "oppnøstingen" av slike oppgaver, og evt må gi opp, så har jeg hørt noen ta den enkleste konklusjonen - "dritthund".... :roll:

 

Derfor har jeg for egen del, kun noen få ettersøksavtaler på jakt, hvor samtlige har fått instruksjon om hvordan "oppføre seg" i etterkant av et sleivskudd, eller i situasjoner med mulighet for ettersøk.

Link to comment
Share on other sites

solheimen

Derfor har jeg for egen del, kun noen få ettersøksavtaler på jakt, hvor samtlige har fått instruksjon om hvordan "oppføre seg" i etterkant av et sleivskudd, eller i situasjoner med mulighet for ettersøk.

 

Fornuftig mann :wink: Selfølgelig er det et problem rundt i landet at det faktisk er mangel på godkjente hunder/førere, så man må ta det man får!.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det er ettersøksekvipasjen som er ansvarleg leiar for ettersøket.

Dette gjeld om det er privat eller betalt ettersøk.

 

Ved eit søk der hjortevilt ikkje blir felt er ein pliktig til å underretta viltnemnda i kommunen

som avgjerd om vidare søk skal utførast.

Må vidare søk utførast pliktar jegerar vederlagsfritt stille opp utover dag ein i eige vald.

Går søket over i eit anna vald etter dag ein, kl 24:00, tek kommunen over søket.

 

Eit ettersøkslag har fleire hundar og førar, og det bør vera låg terskel for å prøva ein annan ekvipasje i laget.

 

Det er trist høyre at fleire har hatt dårlege opplevingar med søk utført av ettersøksekvipasjar.

Eg håpar at såvel jegerar som hundeførerar gjer sitt beste for å få til eit godt søk.

Feil og svakheitar skjer nok frå båe sider, dessverre!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...