Jump to content

Lading av core lokt ultra 180 grains i 30-06


Langlo

Recommended Posts

Hei - jeg har ladet noen av disse med Vithavouri n160. Jeg valgte total patronlengde 81mm og ladet meg noen patroner i trinnene (55 -56 -57 - 57,5) grains. Jeg bruker remington hylser som er skutt en gang- Dette virker forsvarlig slik jeg ser det. Det er bare èn liten ting jeg stusser på: Når jeg legger inn disse dataene i QuickLoad, forteller den meg at fyllingen er 108,1%. Er dette en såkalt komprimert ladning (jeg hører ingen knasing når jeg setter kula)? - Og, om det er en komprimert ladning, innebærer det i seg selv noen form for dramatikk?

 

Usable case capacity/ tilgjengelig hylsekapasitet er satt til 59,651 grains vann...

 

Jeg finner ikke ladedata til denne kula, derfor har jeg tatt utgangspunkt i oryx-dataene i samme vekt, samt nosler accubond. - Om noen har prøvd å lade denne kula før meg hadde det vært spennende og nyttig med noen innspill/erfaringer/tanker.

Link to comment
Share on other sites

Har ikkje ladd med akkurat denne kula, men ho har no fasong og eigenskaper som mange andre 180-grainarar. Eg har ladd 3006 med N-160 i nokså mange andre variantar, og aldri vorte overraska. 81mm er forholdsvis kort til heimeladd 3006 å vera. Viss du veit at du har nok friflukt kan du setja kula eit par millimeter lengre ut. Då blir det betre plass til kruttet. Men så lite kompresjon som det her er snakk om er ikkje noko problem. Veit forresten Quickloaden din kor stort volum du har i hylsene dine, eller gjetter du? Ikkje at det spelar så heise stor rolle, dei RP-hylsene eg har vore borti i vanlege kaliber har hatt volum omtrent som Norma, nokre har hatt litt meir.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...