Jump to content

Ulike dressurkrav til ulike jakttyper/hunder?


IvoRei

Recommended Posts

Jeg har lenge lurt på en ting som jeg gjerne vil ha litt diskusjon rundt:

 

Er det forskjellig "krav" til dressur avhengig av jakthund og type jakt? Vil det være vanskeligere å kalle inn en basset i rådyrlos på 100 meter enn å stoppe en fuglehund fra å jage fugl på samme avstand?

 

Skal man kunne stoppe en terrier momentant hvis den springer etter oter når man tror det er mink?(Dette kan jo bli skummelt hvis oteren finner ut at den skal gjøre motstand i vannet)

 

Hvilke krav stiller dere til deres hunder?

 

Hva legger dere i begrepet ubetinget lydighet?

Link to comment
Share on other sites

Vil det være vanskeligere å kalle inn en basset i rådyrlos

Good Luck!

 

K

 

Kan du utdype M67?

 

Nå har jeg selv bare "erfaring" med GS. På dvdéne til Anders Landin stopper han hundene sine effektivt på godt over 100 meter når de reiser fugl. Hva er forskjellen?

Link to comment
Share on other sites

Har/har hatt både drivende hund og stående fuglehund og vil påstå at fuglehund krever uten sammenligning mest dressur for å fungere brukbart. En udressert fuglehund er etter min mening tett opp mot ubrukelig da den skal gjennomføre endel ting som går mot dens egentlige lyst/instinkt, f.eks. sette seg når fuglen letter.

 

En drivende hund trenger lite dressur for å fungere bra men å få innkalling til å sitte skikkelig er som regel mye vanskeligere enn å få en fuglehund til å sitte når fuglen letter, mye av grunnen er at med fuglehund er det mye lettere å trene i konntrollerte omgivelser, og korrigere den om den ikke adlyder.

Hvis en drivende hund ikke stopper på signal tar det fort en time før du har tak i den igjen og da er det noe sent å prøve å korrigere.

 

Har relativt god kontroll på mine to drivende hunder, de kan fint kalles inn fra los når de har jagd en stund, men å prøve på innkalling rett etter uttak gidder jeg ikke prøve på engang :)

Link to comment
Share on other sites

Uenig i dette med trening i kontrollerte former. Grunndressur foregår hjemme, uansett rase. På jakt tester man bare om man har gjort en god nok jobb hjemme. Det er ikke verre å trene innkalling med en drivende hund enn en fuglehund.

 

En diggresjon; reis og sitt på 100 meter er bare for å demonstrere lydighet. Ingen jaktbar situasjon på 100 meters hold.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri had annen hunder enn stående fuglehunder. Å kan dærfor ikke utale meg på annet grunnlag enn dem.

Men en ting som er 110% sikkert er at innkalling SKAL funke hvær gang. Den jeger som IKKE kan/klarer/vil kalle inn sin hund i en hvær situasjon har dessverre ikke fullført dresuren. Dette er det aller viktigste i dressur av jakthund mener jeg..å sikkert flere med meg.

Å når det gjelder forskjell i dressur at fra type jakt,rase osv så vil det være ganske så inndividuellt far person til person og hund til hund. Noen hunder tåler ikke at man snakker hardt til dem,mens andre igjenn kan filleristes etter nakken å alikevell ikke underkaste seg. Et godt eksempel på ulike dressurkrav må vel være lystapportøren kontra tvangsapportøren.

Link to comment
Share on other sites

Grunndressur foregår hjemme, uansett rase. På jakt tester man bare om man har gjort en god nok jobb hjemme

Tja. Basseten min kommer uten problem hjemme, i de aller fleste situasjoner med en gang - vi terper på dette hele tiden.

I skogen kommer han tvert på ihvertfall 200m hold - men om han har fersk rådyrlukt i nesa reagerer han ikke på tiltale uansett om han er 2m unna og jeg kauker det jeg kan. Han reagerer ikke. Tviler på at han reagerte om jeg sparka til han :roll: Er i en helt annen verden.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dette vitner om en hund med jaktlyst. Tydelig at du har gjort en god jobb hjemme med grunndressuren, når hunden lar seg kalle inn fra 200 meter i søk. Fuglehundene mine er også vanskelig å kalle inn når de har fugl i nesa, men jeg kan heller ikke i himmelens navn, se poenget med å kalle inn en hund som er i ferd med å presentere viltet for deg.

Link to comment
Share on other sites

Uenig i dette med trening i kontrollerte former. Grunndressur foregår hjemme, uansett rase. På jakt tester man bare om man har gjort en god nok jobb hjemme. Det er ikke verre å trene innkalling med en drivende hund enn en fuglehund.

 

En diggresjon; reis og sitt på 100 meter er bare for å demonstrere lydighet. Ingen jaktbar situasjon på 100 meters hold.

 

Da får vi være enige om at vi er uenige :wink:

 

Selvfølgelig skal grunndressuren gjøres hjemme, men det kreves også endel dressur i felt da dette er langt mer provoserende situasjoner når rypekullet letter eller rådyrhunden akkurat har støkt dyr. Den store forskjellen er at fuglehunden jobber i nærheten av deg (hvis du har gjort grunndressuren skikkelig) du har den på nært hold når den event. ikke lystrer og er i stand til å korrigere den umiddelbart. Det er sjeldent den drivende hunden, og om den ikke lystrer på innkallingen (som sjelden foregår på 100 meter) har du ikke oppnådd så mye annet enn at den skjønner den ikke trenger å komme når du blåser i fløyta.

Hører mange historier om de med drivende hunder som kan blåse dem inn i enhver situasjon men har ennå ikke møtt noen :roll: men fuglehunder som lystrer er da noe mer vanlig....

 

Har hatt begge raser samtidig og i mine tilfeller har det uten tvil vært utrolig mye enklere med innkalling og sitt på fuglehund.

Link to comment
Share on other sites

Siden spørsmålet er kommet opp, så kan jeg opplyse om at petiten min lar seg kalle av los på opptil 700 meters avstand ute av syne (har ikke prøvd på lengre avstand), det har jeg gjort flere ganger, også på drevprøver. Men jeg ville ikke prøvd det på så lang avstand rett etter uttak, for å si det sånn. Da må han se meg og være på under 100 meters hold antar jeg. Rett etter uttak føler jeg uansett ikke behov for å kalle han inn.

 

Jeg kan ikke sammeligne dresserbarheten med fuglehunder eller terriere, fordi jeg aldri har dressert slike hunder. Men jeg synes ikke det var vanskelig å få til en slik lydighet med basseten min, og han har STERK jaktlyst. Treninga startet ved matfatet med fløyte når valpen var 8 uker gammel.

 

Sist helg var en av få ganger jeg ikke fikk ropt han inn, da sprang rådyret over et elgkadaver og matvraket bråstoppet og fant ut det var tid for etegilde! :lol:

 

76707_1432226810472_1376942356_30997391_2052400_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har erfaring med både fuglehund, elghunder, terriere, dunkere og finsk spets. Jeg er ikke i tvil om at det er stor forskjell på dresserbarheten mellom disse. Dunkerene og finsk spetsen er ikke fryktelig lettdresserte, Dette tror jeg har sammenheng med at disse ikke har behov for dressur for å fungere på jakt, mens en stående fuglehund må være dressert for å fungere skikkelig på jakt. Terrieren er uten tvil den rasen jeg har erfaring med som er mest lettdressert (smartest?). Dunkeren gidder ikke bli dressert :) Spetsen bjeffer uansett hva jeg prøver å lære den :) Bretonen var godt dressert, men testet grensene hele tiden. Flere av elghundene har vært veldig godt dressert.

Link to comment
Share on other sites

Funnsjødalen: Når beagelen loser rett mot en traffikert vei, eller tar ut ett nytt dyr mens den kommer på baksporet fra forrige los i det mørket siger på, eller fuglehunden ruser ukontrollert etter rypekullet så har ihvertfall jeg innteresse av å kunne stanse/kalle inn hunden....

 

 

Ja men jeg har jo slett ikke sagt meg uenig i det ???

Link to comment
Share on other sites

Skal man sammenligne, så må man gjøre det på rett vis. En drivende hund i los, må sammenlignes med en fuglehund i stand på fugl, ikke i søk. Regner med at de fleste er enig i at dette er mildt sagt en utfordring. En støkk langt ute er ikke akkurat kontrollerte former. Jeg er fortsatt av den formening at dressuren foregår hjemme. Dressur hjemme er like kontrollerbart på en drivende hund, som en fuglehund. Resultatet vises i terrenget. Hvis hunden ikke lystrer på skog/fjell, har jeg gjort en for dårlig jobb hjemme, og må ta meg nye runder der. Dressur bruker jeg aldri i jaktlig sammenheng, da dette naturligvis kan påvirke hundens jaktlyst og ønske om samarbeid med fører.

 

Håper det nå ble klarere med hva jeg mente med at det er like enkelt/vanskelig å trene innkalling med en drivende hund som en fuglehund.

 

Forøvrig helt enig med Mr. Polar. Innkalling er den eneste kommandoen jeg forlanger at alle mine hunder SKAL lystre. På fuglehundene terper jeg også på sitt, men det er stort sett de eneste kommandoene jeg bruker på mine hunder.

 

Og ja, jeg har også både drivende hund og stående fuglehund.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har som Funnsjødalen både drivende og stående bikkjer, kravet jeg stiller til de begge er at innkallinga sitter hver gang, i tillegg skal fuglbikkja sitte når den får beskjed om det, annen dressur har jeg ikke bruk for så det bruker jeg ikke tid på.

Hvis du prater med bikkja som om du prater med unga dine, skjønner den fort når den gjør noe galt, innkallinga på gammelgordon min kunne være sånn, må du fan meg komme for nå kjører jeg hjem, han skjønte det hver gang :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...