Jump to content

Mossberg 535 Camo 12/89. Noen som har denne?


Mikkel

Recommended Posts

Så i et av de siste JegerHund&Våpen en test av to halvautomater i kal 12/89. Mossberg'en fikk bra krakterer, og så den prisen a gitt!5 lapper for en halvautomat! Trur jeg må ha en sånn. Noen som har erfaring med denne børsa?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 months later...

Hagla er i hus, og en stokkand og et knippe trost har måtte finne seg i å bli testobjekter. Svær hagle (75 cm løp), men den er fin å skyte med. Selv 12/89 Remington Wingmaster er tilnærmet behagelig å skyte med. Testa langtholdegenskapene til hagla i kveld med Remington Wingmaster 12/89. Med Full choke og 2'er hagl satte hagla 20 hagl innenfor et A4 ark, på 50 meter! Noen av hagla gikk faktisk gjennom borda i pallen skiva hang på :D

 

Alt i alt en imponerende hagle med tanke på at nyprisen er 5000 kr.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Men hvordan veksler den lett leirdue amo?

 

I manualen som fulgte med står det at hagla er for 12/76 og 12/89. Men jeg har skutt en god del 12/70 patroner med 32 og 34 gram, og kun hatt ett ildavbrudd. Ingen problemer å skyte lerdueammo i denne hagla, hvis man godtar å bare kunne skyte ett og ett skudd.

Link to comment
Share on other sites

Hva tror du?

 

Den funker dårlig med det, men dette er ikke ei hagle til å stå å banke skudd på lerduebanen. Det er ei jakthagle. Greit man skal trene med den, men skyter man trap, som det FLESTE gjør her inne ihvertfall så er det jo kun et skudd som gjelder alikavel.

Tja, nå er jeg i markede for en 1/2 auto. Men jeg setter som krav at den skal veksle med 12/70 lett leirdue amo, samtidig så må den kunne håndtere tunge jaktladninger i min 12/76. (omstilling av mekanismen er godtatt).

Er ikke noe gøy med ett og ett skudd i en 1/2 auto.

 

Så lang har jeg blitt anbefalt Fabarm sin Lion H368 composite i 12/76 av jaktdepotet, da denne skal kunne fungere fint med begge ladningene. jeg kjente på en i links som passet meg fint (om den passer like godt rette veien gjenstår å prøve).

 

Alternativet er så langt Baikal sin MP153 Som passer meg mye bedre en churchill og Franchi.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det var ikke selve mekanismen, men utførselen av arbeid, materialvalg og finish, spesielt i overføringene. Søppel. Funksjonsgraden er nok 100%, men prisen den koster står ikke i stil med håndtverket etter min mening. Ta en god ide, og finn den billigste måten å lage den på. Og skru så prisen godt opp, det er desverre Beretta spesialister til.

På den annen side, det er gode hagler.

Link to comment
Share on other sites

Du om det... :wink: Men uansett, dette ble litt OT.

 

Tilbake til trådstarter: Hvis det ikke er et absolutt krav om knirkefri veksling av 24gr så er sikkert ei grei halvauto det der. Mossberg har alltid vært kjent for å lage gode hagler til en rimelig penge, men har desverre ingen egen erfaring med 535'en... Lykke til uansett!

Link to comment
Share on other sites

En annen viktig fordel med denne hagla er at den har sikringen på rett plass, dvs på kolbehalsen. Litt lettere å venne seg til hagla når sikringa sitter der man er vant til at den sitter.

 

det er en ting jeg har savnet på pumpe og halvauto hagler! liker ikke sikringa på avtrekker bøylen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...