Jump to content

Lyden av bjørn? Elg?


Snickabo

Recommended Posts

Like ved hytta ble det i sommer observert bjørn;

I dag var svigerfar med nevø på jakt etter storfugl, og på sin vei hørte han brumming - han og nevøen ble stående på samme sted i en halvtime og fulgte denne lyden som startet et stykke foran dem og som tilslutt var et stykke bak dem. Hva var dette??

 

Spørsmålene er som følger:

 

Kan det være bjørn?

Kan det være elg?

Kan det elg og bjørn lage like lyder??

Er bjørnen fortsatt våken eller har den lagt seg i soveposen for vintersesongen??

 

Brummingen var tre mørke, grove, korte brumm som hver varte i 1 sek, så tok det noen minutter før neste brumm.

 

 

(passer dette emne i en annen kategori så er det bare å flytte på det)

Link to comment
Share on other sites

Ole Brum "brummer".

Lyden av en ekte bjørn er mer murring, og murring som går over i brøling.

Lyden er slik at du skjønner at det bjørn, kan egentlig ikke forveksles med noe annet.

 

..... men har hørt om dem som har trodd dem har vært i nærheten av bjørn når dem har hørt en rådyrbukk brøle også :D

Link to comment
Share on other sites

  • 11 years later...

Hei. Var på fjelltur på Dovre i dag. På ca 1200 moh hørte eg et brøl. Bare ett om gangen. Gjentok seg 3 ganger med ca 1 minutts mellomrom. Såg litt av en bekk hvor lyden kom fra. Kom 2 kraftige plask mellom brøla. Har vandret en bjørn her i sommer. Tenkte først bever, men etter å ha hørt div lyder er det kun bjørn som ligner. Lyden av rådyrbukk kjenner eg. Veldig likt det snickabo skriver. Alle bjørnelyder på nett av bjørn eg finner har samme lyd men repeterer lyden flere ganger etter hverandre. Noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...