Jump to content

Tikka-kombi 12/70-222rem.


bobby

Recommended Posts

Har en Tikka fra sent 70tal, mener det er mod 07. Lite brukt, stått for det meste i våpenskapet. Kansje dærfor problemet oppstått.-- Rifleløpet skall jo flyte fritt i framkant i en "ventilert hylse". Problemet er at DET gjør den ikke. Antagelig blitt rust i mellom inne i denne "hylsa". Den har hatt super presison på rifleløpet, men nå "klatrer" den etter andre skuddet. Gjør jo ikke så mye ved praktisk bruk , men likevel... Dette er andre gangen dette hender. Første gang fikk jeg till slutt løsnet med rustløser og litt "bryting".-- Nå får jeg ikke løs den!-- Ser at det finnes flere på forumet som har en likedan og lurer på om dette er ett rel.vanlig problem med denne våpentypen og om det noe man kan gjøre selv.- Takknemlig for gode råd.

Link to comment
Share on other sites

Brede. Du har sikkert rett med hensyn till betegnelsen på denne modellen. Den har "hane" og løpsvelgeren er på siden av låskassen.--- Får vel la en "børsedokter" se på dette, i mitt tilfelle blir det Rogne Våpen som jeg har gode erfaringer med.

Link to comment
Share on other sites

Har børsa di utvendig hane og løpsvelger på siden av kassen er det en M07.

M77K er bygd på vanlig lås med sikring på tangen. Mener også de leveres enten med to avtrekkere eller en avtrekker med løspvelger.

Lever børsa til børsis du så blir det nok ordning. Disse bruker å gå svært godt 8)

Jeg har hatt flere stk og forsøker å lete opp en til nå om dagen.

Link to comment
Share on other sites

Har gjort en del "research" på modellnamnet på denne Tikkan som jeg har. Kjøpte den pr.postordre fra Vapen-Depoten i Falun Sverige, 1979.- Jeg ga ønske om ett ex. med "vakker" kolbe, og fikk tillsent det geværet som var avbildet i deres katalog det året.(kan se det på åringene i valnøtten). Den heter altså: Tikka M70 Lyx.- På samme side er også modellen M77K, den har to avtrykkere og er en "hammerless", uten synlig hane.- Modellen M77K har flere kalibre å velge i når gjeller rifleløpet. Foruten .222Rem, fantes den også i 5,6*52R, .308W og 7*57R.- Sånn var nå det folkens. :) bobby

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...