Jump to content

Hvilken vei skal ullsåler ligge?


solrikioo

Recommended Posts

Heisann.

 

Min første post på dette forumet, men har lest en stund. Mye artig og interessant lesning.

Takk for det.

 

Så til saken.

 

Har kjøpt meg nye ullsåler til militærstøvlene mine, da jeg skal være med svigers ut på jakt for andre gang.

 

Sålene som lå i er av standard typen man får i forsvaret, ull med papplate på.

Den lå med pappen opp, som jeg husker vi fikk høre var det beste. Men jeg husker ikke hvorfor.

 

På de nye jeg har kjøpt er det ull med lateks. Og det står jo at lateksen skal være i bunn.

 

Hva er best/rett? Mener de sa i forsvaret at når ulla er ned isolerer dette bedre enn når ulla er opp.

Hadde de jo sånn i et år, og jeg var jo kald på beina til tider, men stortsett varm og god..

 

Noen som har noen tanker/tips?

 

Takk.

 

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Når ullen er ned blir det ett ekstra lite luftlag under pappen som isolerer. Er det som blir fortalt i forsvaret samt at ullen slites fort bort hvis den er opp..

Jeg har både papp opp og ned på flere M77 og merker ingen forskjell unntagen at det er best med ull opp når jeg bruker skoene som tøffler uten sokker :)

Link to comment
Share on other sites

De med lateksbelegg tror jeg du er best tjent med å legg med ulla opp. Lateksen vil trolig ha en funksjon med å holde såla på plass, menn med den opp så tipper jeg den fort drar sokkene av deg. Forytsetter da at dette er et litt "seigt" belegg. Jeg hadde nå forså vidt lagt de med ulla opp uansett, men det er meg.

Link to comment
Share on other sites

prøvde med "ulla opp" (er det ull i de da...?) i M77'ene, men syns det ble mindre luftig, samt at de ble mer komprimert og isolerte dårligere under hæl/tåball enn med pappen opp.

 

disse med lateks belegg , ulla opp, ellers ser jeg for meg at man må stoppe og ta på sokkene på nytt for hver 10. meter :D

Link to comment
Share on other sites

De med lateksbelegg tror jeg du er best tjent med å legg med ulla opp. Lateksen vil trolig ha en funksjon med å holde såla på plass, menn med den opp så tipper jeg den fort drar sokkene av deg. Forytsetter da at dette er et litt "seigt" belegg. Jeg hadde nå forså vidt lagt de med ulla opp uansett, men det er meg.

 

Hehe, dette fant jeg ut i dag tidlig når skoa skulle på.. Sålen bretta seg, gjorde et nytt forsøk med bedre benføring, men neida. Like bretta.

 

Så ulla opp når det er lateks på andre siden, og ned når det er papp.

 

Ble ikke noen dyr, men så elg.. Moro..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...