Jump to content

Ski og jakthund


Audible

Recommended Posts

Jeg har sett flere stygge skader på hund etter ett møte med stålkanter. Hovedsakelig på jaktprøver med fuglehund. Den styggeste skaden jeg så var for ett par år siden da en korthåra vorstehe fikk kuttet beinet på oversiden av foten og de meste hang og slang i noen ødelagte sener og muskler. Dette var ikke eieren selv som hadde gjort, men en annen deltaker som stilte med stålkanter på skia.

Det er en gyllen regel å ha ski uten stålkanter når en går med hund. Den største faren er når hunden går i bånd ved siden av og eieren ikke er påpasselig. Fort gjort er det også om hunden er løs og eier kjører på hunden enten den har stand eller bare stopper opp.

Har du ikke mulighet til å skaffe deg ski uten stålkanter synes jeg du bør runde disse med en fil og passe på at de ikke har grader etter møte med stein ol. Å være påpasselig er jo en fin regel, men det er ikke da skaden skjer. Uhell skjer når det intreffer noe uventet eller ting vi ikke har kontroll over.

Link to comment
Share on other sites

Med det terrenget og variasjon i føreforhold mye av skigåinga mi med hund foregår, er alt annet enn stålkanter uaktuelt. Har ikke like skarpe kanter som jeg har på telemarksskia, men allikevel ikke sløve. Har hatt noen hasardiøse sammenstøt med bikkja, og tryna i floke en god del ganger, men enda til gode å skade henne. Sier ikke at det ikke kan skje, men for meg anser jeg sjansen for å rase henne med meg ned ei side og få skader av det, som større enn kuttrisken mot skiene.

 

Rettelse:

Bakerste halvdel av baksskia, som for øvrig kanskje også er der bikkja er mest oppetter, er sløvet. Dette er gjort for å enkelere få løs bakskia i sving, og har ingen ting med bikkja å gjøre, så jeg glemte det i farta.

Link to comment
Share on other sites

Ta en prat med en erfaren veterinær så blir du hellig overbevist om at stålkanter og hunder er en særdeles dårlig kombinasjon. Et gitt scenario med en invalid hund, tunge snøforhold og barsk vinter kan få fatale konsekvenser.

 

Stålkantene blir ufarlige når det avrunnes, men egenskapene til skiene blir ødelagt.

 

Når Åsnes nå har kommet med en spesialski til vinterjakt med hund så er det fordi De møter et ønske fra markedet. Det skjer tragedier med stålkanter hvert eneste år, så her er det enkelt å lære av andres dyrekjøpte erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...