Jump to content

med en liten signatur fra kongsberg!


gunbug

Recommended Posts

Helt enig, Rotta. M1794/41 renger jeg med du mener.

Når man forstørrer bildet ser man at løpspinnene/skyverne og beslag er fjernet og at det er felt inn trestykker der de har stått(pent gjort forresten) samt at man kan ane flikene på messingen foran avtrekkerbøylen. Ser dog ut som det ene rørkenet mangler.

Sannsynligvis sivile sikter for jakt. Er den riflet eller glatt inni?

Morsomt våpen, gunbug!

JJ

Link to comment
Share on other sites

hei igjenn.skulle gjerne lagt inn flere bilde,men e totalt ubrukelig på data (brukte heile kvelden i går) :roll: børsa er nok glatt.og ene røkenet er nok fjernet. er i allfall lagt inn treverk der også. tar eg feil på att det er 1774/41 og ikkje 1794/41 ? her har vert utført endel fint innfellingsarbeid en gang i tiden,og børsa er i relativt god forfatning med unntak av slagfjæren og messing enden av pussestokken(mangler)er det noen som kan komme med en utale om pussestokken? altså om orginaliteten av denne,og om spissen er slik den skal vere eller om det er noe som er vekke?

mvh gunbug

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei igjen.

M1794 er "korsformet" i messingen foran avtrekkerbøylen, 1774'en ser ellers ganske lik ut men er "rett" her.

Bakre remfeste er nok sekundæert, tipper du kan se at på forlengelsen av avtrekkerbøylen er det to skruer bak, mellom disse har den originale rembøylen hengt.

Linker til et bilde av 1794 avtrekkerbøyle fra http://www.krutnarr.com" target="_blank:

avtrekkerboile1794_41.jpg

 

 

JJ

Link to comment
Share on other sites

dette var intresant! du har so rett so rett,har lenge gått å sett påatt det reimfeste har blitt flytta.og riktig som du seie,so er di flikene foran avtrekkerbøylen der.går å spekulerer i om det kunne vert nåkken i kongeriket som kunne skaffet meg en slagfjær,da resten av børsa er i god forfatning,med så godt som inntakt brunering.har du kjenskap til kva verdien ligger på,altså ikkje samle verdien,for den vet eg. :P ikkje det att det betyr so masse for børsa henger fint den. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Børsa du har temmelig uomtvistelig vært en M1794/1841, men er deretter blitt ødelagt. Varianten du har stemmer ikke overens med M1860 borgerbevæpningsvarianten, denne skulle bare hatt tre rørken. Det er meg også temmelig ubegripelig at man har fjernet skyverne som holder pipen til skjeftet.

 

Det er (minst!) fire varianter av denne i flint, tre for hæren og en for marinen:

 

P1020122.jpg

 

Fra venstre, M1794, M1807 Kyhlsk lås, M1808 en nedkappet om omgjort M1794 (hvofor ikke heller bare lage en kortere M1807 som var i produksjon enn å legge masse arbeide i å korte ned en M1794?) og marinegevær ca M1812 - også den med Kyhlsk lås.

 

P1020123.jpg

 

Et nærbilde viser at alle har samme "korset" i avtrekkerbøylen, alle har skyvere i stedet for stifter til å holde pipen, men marinevarianten mangler nesebeslaget.

 

Du etterlyser et verdianslag på børsa. Samlerverdien er helt minimal som annet enn et delegevær og i og med at pipe og stokk er ødelagt, har den antagelig svært begrenset verdi som deler også. Den har sikkert en viss dekorasjonsverdi for en ikke-samler, men hva denne måtte være har jeg egentlig ingen formening om. Kr 1500-2000? Jeg kan ikke hjelpe deg med slagfjær.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takker for svaret.Kjekt og få en forklaring på kva det er for noe.har spurt forskjellige, men egentlig ikkje fått noe sikkert svar. Børsa er desverre blitt forandret både her og der ja,skyverne er fjernet, eine røkenet mangler(har vert 3,men er 2, + spissrøknet)og løpet er forandret,men har iallfall en sjarm på veggen.Må foresten legge til att eg mente afeksjonsverdi og ikkje samleverdi,for hadde eg vist den hadde eg ikkje spurt.tabbe fra min sin side. :oops: 1500-2000 kr, ikkje serlig masse å bry gjensidige med altså. Ja ja kjøpte den av en eldre kar i hovedstaden som hadde fått den av bestefaren,men no sto den berre a samlet støv på en bod,so han tilbydde meg den for 200-300 kr,so da går eg no ikkje i tap på den i allfall. :wink: Hadde vert kjekt å sett bilder av mod 1860èn som du nevnte, da eg ikkje har funne serlig masse informasjon om den,og evt varianter av denne.

mvh gunbug

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...