Jump to content

Haglelading med svartkrutt.


Stykkjunkeren

Recommended Posts

Eller burde jeg skrevet Ekte krutt? :P

 

Saken er at jeg befinner meg i den gruppen med sære mennesker som lader et gjennomsnitt på 3-4 patroner i året, og de med svartkrutt.

Det vil si, det lades ikke hvert år..

Inntil forrige gang ble det ladet med blyhaggel, noe som jo er FY-FY nå, og da må man se på alternativer.

 

Spørsmålene er som følger:

 

1. Kan jeg fortsette å lade med alternativ-haggel (Wismuth) etter det gamle 1-1 volumprinsippet jeg har brukt til blyhaggel?

 

2. Hvor får man tak i Wismuth-haggel i "løs vekt" her på berget?

Link to comment
Share on other sites

Hei, godt å se det er flere som pusler med de gamle greiene:-)

Kjappe svar:

1. Ja

2. Skjær opp jaktpatroner med vismuth

 

Når det er sagt; det går an å bestille vismuth i løsvekt fra utlandet, jeg har kjøpt mitt gjennom hjemmelading.no. Det går også an å lage det i en Shotmaker, men da får du omtrent 6'er-hagl og det var ikke helt enkelt ifølge han som gjorde det.

Det er ikke ofte jeg skjærer opp haglepatroner lenger men det hender hvis jeg vi prøve annen haglstørrelse eller går tom.

Dyrt? Kanskje men vi snakker jo ikke om store volumer her.

Du kan lese litt om jakt med svartkrutt og vismuth her.

 

JJ

 

Edit: la inn lenker i teksten

Link to comment
Share on other sites

Aha! :D

 

Da har jeg jo egentlig fått svar på de spørsmålene jeg hadde.

Det første var vel det viktigste, og det var jo også en bekreftelse av det jeg trodde på forhånd.

Det andre var...tja...som jeg fryktet..

 

Får begynne å se meg om etter gode tilbud på Wismuth-patroner som jeg kan kannibalisere da.

 

Om jeg så får ånden over meg eller blir grepet av basillen så kan man begynne å sammenligne prisene og de metallurgiske egenskapene på Wismuth og sølv...sistnevnte er fortsatt dyrere pr. kg. vil jeg si, meeeen... :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...