Jump to content

Bunadskniv Waffen SS


ruggeri

Recommended Posts

Liker ikke egentlig å tenke på at deler av Waffen SS gikk med puuko/ tollekniv. Men det fins bilder av det på nettet. Søke etter puuko...

 

Har lest boken "Kniven, Ølet og Æren" av Jørn Sandnes, om visse forhold i Norge på 1500 og 1600 tallet.

 

Jeg har konkludert med at tollekniven i visse utforminger er veldig effektivt som våpen, og sannsynligvis et bedre våpen enn mye av det tacticool tullinger kaster bort tusenvis av kroner på i dagens Norge.

 

Det er nok ikke uten grunn at de moderne sports- tolleknivene til Helle og Brusletto ser ut som de gjør....

 

Ka- Bar Little Finn (en puuko) var visstnok den mest populære kniven blant amerikanske tropper under 1. verdenskrig.

Mange amerikanske kampkniver er forstørrede og "dolkifiserte" eller "bowiefiserte" utgaver av den nordiske grunnkonstruksjonen. Little Finn var utgangspunktet for en viss berømt Ka-Bar kniv, men den fikk litt tykkere tange og utseende som en bowie kniv...

 

Litt off- topic men...

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg også ville gått for forumet som ble foreslått!

 

Oftopic:

 

Little Fin var jo faktisk en ganske tøff kniv! De store KABAR knivene som er brukt av US army i diverse kriger, er fremdeles en veldig populær friluftsliv kniv i følge de amerikanske forumene jeg leser på! Spesiellt for de som trakker rundt i Mountain Lion / Puma områder!

 

KA1226.jpg Little Fin.

 

R3258.jpg Flere som lager KABAR slikt jeg forstår det! Så du kan få den i den versioner!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...