Jump to content

hvilken fløyte til innkalling på Dachs?


YnStee

Recommended Posts

Skal etter planen hente meg en strihåret dachskvalp om ei uke og trenher tips til hvilken fløyte folket bruke til innkalling på hundene sine?

Vil starte med fløytesignal fra dag 1 for å forhåpentligvis kunne benytte dette ved innkalling ved jakt senere.

 

Blir selvfølgelig å starte ved matskåla fra første stund.

 

 

håper på svar:)

 

mvh Yngve

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mitt tips er å plystre..høyt.

Denne mister du aldri..å ikke er du avhenig av å ha en fløyte i reserve i tillfelle du roter den ene bort.

Samt vis du glemmer fløyta di en gang til jakt/trening,så slipper du å stå dær med skjegget i postkassa.

Jeg startet å med en fløyte(type dommerfløyet),men ærfarte fort at det smarteste var å plystre. Den er med bestandig :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble også anbefalt av oppdretter å bruke Acme 210,5 på min jaktcocker, men har gått mer og mer over til å plystre nettopp av den grunn som Mr. Polar nevner. Jaktcockeren går ikke så langt unna deg, så å plystre med trutmunn holder i massevis.

 

Men, med en dachs ville jeg kanskje satse på ei slik fløyte da lyden strekker seg en god del lenger med denne enn man makter å plystre.

Link to comment
Share on other sites

Man kan vel bruke den fløyta man vil, poenget er at hunden lærer inn tonen under dressur. Mine hunder reagerer ikke på andre fløyter enn min egen. Jeg er ikke glad i dommerfløyter med kule inni, men det er jo en smakssak. Har ei fløyte som er entonet i ene enden, og med dommerfløyte i andre enden. Kjekt hvis man vil ha ett signal til innkalling, og ett annet ved f.eks dekkommando i fuglesituasjoner.

 

Plystring er jo genialt av de grunner som er nevnt over, men det funker ikke for oss som høres ut som vi har kjeften full av Marie-kjeks, når vi prøver oss på dette. (og ja, jeg har øvd på gutterommet, men det er komplett umulig :roll: )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...