Jump to content

Flåttmiddel?


HyprJinta

Recommended Posts

Det er blitt vamere i lufta, og flåtten har kommet for fult, i hvertfall her på flatlandet.

 

Etter et veteriærbesøk forrige dagen spurte jeg om nettopp dette med flått. For en 6-7 år sida plukka jeg av elghunden flått, og hestene har vi plukka flere ganger - selv i svarteste Hedmark.

Veterinæren min kunne fortelle at hun hadde funnet 3 flått som hadde hengt seg med dyret hennes 17. mai. Ekkelt.

 

Bruker dere som holder til å flåttområder flåttmidler? Eller ser dere over hunden hver dag?

 

Hva bruker de som beskytter bikkja? Alternativene for meg er dråper eller halsbånd. Halsbånd høres lett ut, og etter hva jeg forsto beskytter den også mot hjortelusflua.

Hva anbefales?

Hvor lang pels klarer disse halsbåndene å beskytte?

Link to comment
Share on other sites

Noen bruker flåtthalsbånd, mens andre drypper "dråper" i nakken på bikkja.... Selv med disse kjemikaliene kan flått sette seg har jeg sett.. En kamerat av meg har husdyr (storfe), og han bruker samme middel til bikkjene som han bruker til husdyra...(litt riski synes nå jeg).. Dette funker bra.

 

Selv har jeg finni ut at det er nesten like greit å rake bikkja helt ned før jakta (da finner jeg krypa). Her på østlandet er problemet med flått ganske så sikkert mye større enn på hedmarken også vil jeg tro...... :(

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt både halsbånd og dråper, men funnet ut at hvitløkskapsler er like effektivt. Dette var ett tips jeg fikk fra en gammel( og nå avdød) hundemann og har vist seg å være veldig bra.

Jeg bor rett ved sjøen og her har vi skaumann i store mengder. Etter en tur er det ikke unormalt å måtte plukke vekk 10-15 stykker på hver av bikkjene.

Hvitløkskapslene kjøper jeg på Rema 1000 til en billig penge og gir 1 hver dag. Kanskje har det andre helsefremmende faktorer også :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har ett middel som brukes på husdyr, coopersect vet. Bruker det på mine hunder og det fungerer kjempebra.

Det dreper flåtten, og hundan blir heller ikke særlig plaga av andre insekter.

Har vurdert å prøve det selv å faktisk :mrgreen::mrgreen:

Middlet er flytende og dryppes mellom skuldrene.

Link to comment
Share on other sites

Forsiktig nå Egil, er ikke du skaumann a :roll::mrgreen:

Brukte Exspot i fjor når jeg var i Tønsberg, funka 100 %.

 

Exspot funker veldig bra på "gårdsgutten" her hjemme. Mi har også prøvd bånd kjøpt på harrytur til 29.- og de funket også veldig bra. Katta reiv av seg de bånda så der må mi bruke dråper

 

 

 

Guffen

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker dråper i nakken på min drever. Det virker helt utmerket. Ser av og til noen som kryper i pelsen, men de setter seg ikke, men etter ca en måned kan det sette seg noen. da må hun behandles på nytt.

Halsbåndene virker også meget bra.

Men gordon setteren min tålte ikke disse dråpene.(Hu hovnet opp i snuta. Så ut som huggorm bitt!!!)

Hu bruker jeg hvitløk spray på. (Finnes i noen helsekost buttikker.) Det fungerer rimelig greit. Hu får ihvertfall mye ferre skaumenn. Uten spray får ho ca 30 om dagen, med spray 3-4.

Link to comment
Share on other sites

Hvitløkkapsler er vel et billig alternativ - verdt å prøve, antar jeg. Her på hedemarken har vi ikke all verden - så sånnsett blir vi litt hysteriske når bikkja får f***skapen med seg.

 

Dråper må gjentaes hver 4. uke, sa veterinæren til meg.

Var det så hunder under 15 kg trenger en 'pose' med dråper, og de over 2? En slik pose kostet 55 kr.

Link to comment
Share on other sites

Husk bare at flåtthalsbånd kjøpt over disk på dyrebutikker/Rema 1000 IKKE er glupt å bruke på bikkja da de inneholder mengder med gift. Altså slik at du risikerer livet på hunden din.

Det har vært skrevet spalte opp og spalte ned om det der - skal dere ha flåtthalsbånd så kjøp hos veterinæren. JA - mye dyrere - men da dynger du i alle fall ikke hunden din med giftige kjemikalier som kan medføre pustevansker, kvelning, utslett osv.

 

Ellers finnes det jo Exspot da. Det er effektivt nok det; så lenge du ikke har en badegal hund. For da vaskes effekten fort ut.

 

Dere som tenker tanken på å bruke Exspot selv - GLEM det. Det er ikke for mennesker og vil du virkelig tukle slik med deg selv? Bruk heller MyggA og kle deg skikkelig og dusj med en gang du har vært i skogen så unngår du flåttfaenskapet.

Og Exspot skal IKKE brukes til katt. Det finnes egne midler til dem.

 

Hvitløk nevner noen - sikkert effektivt det også. Men jeg mener å ha hørt at for mye hvitløk i foret faktisk er skadelig? Det er bare noe jeg har hørt altså så ikke ta det for god fisk.

 

 

Jeg bruker Exspot til hundene - Amigo er sjelden jeg plukker flått av og vi er MYE i kratt og busker gjennom hele året på tur eller ettersøk. Og flåtten tar ikke ferie hos oss; vi finner krapyla enten det er julaften eller st.Hans.

Aika har megatjukk pels, så det hender at jeg finner flått på gulvet når de er mette og har rapt fra seg. De har jeg da gjerne trødd på med mine bare tær og tror "oi - litt syltetøy på gulvet?" Og deretter "æææææsj - en flatpakka flått - blæh".

Link to comment
Share on other sites

Har ett middel som brukes på husdyr, coopersect vet. Bruker det på mine hunder og det fungerer kjempebra.

Det dreper flåtten, og hundan blir heller ikke særlig plaga av andre insekter.

Har vurdert å prøve det selv å faktisk :mrgreen::mrgreen:

Middlet er flytende og dryppes mellom skuldrene.

Dette behandlet jeg hundene og meg selv med i dag...etter gode erfaringe de siste to årene

Alle sauebønder jeg kjenner har behandlet med dette i årevis, ,og de skvetter jo på seg selv når de ikke bruker handsker. De får aldri flått. Gamle blir de og, og helsen er helst langt over gjennomsnittet :wink:

En som behandlet ull på slakteriet sa hun hadde "tusenvis" av flått hele dagen på sesongen som krøp på armene, men hun brydde seg ikke da de aldri satte seg fast. Aldri bitt :!:

Hvorfor; Hun fikke vel på litt av middelet som var i ulla...

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde exspot dråper i mai i fjor fordi jeg skulle være ei helg i kristiansand hvor det kryr av flått. Så ikke en eneste flått på dyra hele sommeren etterpå jeg, enda jeg bare behandlet dem den ene gangen så tidlig på året. Året før plukket jeg flått av både hunder og katta til stadighet. Blir dråper igjen i år på dyra her.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vi har i sommer prøvd et forholdsvis nytt middel mot flått (og lopper), det heter "Prac-tic". Desverre reseptpliktig. Påfæres på samme måte som Spot-on.

Dette er ekstremt effektivt i 3-4uker etter påføring. Reklamen sier vrkning holder i 4 uker, det jeg ser er at flått dukker opp etter 3-31/2. Derfor behandler vi hver 3.uke.

 

Hvitløk er effektivt men Prac-tic er minst like bra. Anbefales.

Link to comment
Share on other sites

Her på Sørlandet er det masse flått, og jeg er grønn av sjalusi på bikkja som er godt beskytta, mens jeg selv må sitte i timesvis å plukke smådjevler av meg etter tur på skauen. :P

 

Når det gjelder midler har man jo flere valg; det viktigste er at man kjøper på dyreklinikk og ikke i dyrebutikk siden butikkene ikke har lov til å selge medesiner tar de av og til inn midler som ikke er godkjente.

disse virker skjeldent, og medfører ofte bivirkninger.

 

Flåtthalsbånd: desidert det enkleste. Scalibor, som er det man bruker i landet, varer i ca fem mnd, og settes rundt halsen og tas av etter sesongen.

Et minus er at enkelte hunder reagerer på deltamitrin (flåttmiddelet) med kløe og utslett, så da bør man heller velge dråper som inneholder andre stoffer som hunder reagerer på mer skjeldent.

 

Dråper:

Exspot: det vanligste, og et genialt middel med god effekt. Varer ca en mnd, men av egen erfaring varer det ca to mnd. Har ikke vært borti bikkjer som har vært allergiske mot dette.

Man bruker en ampull per 15 kilo hund, så på store hunder kan det bli dyrt.

Prac-tic: nytt på markedet, noen synes det fungerer, men virka ikke på krapylet mitt.

Frontline: mest vanlig på katt, brukes også på hund, men noe dyrere enn exspot dersom hunden ikke er så stor. (finnes styrkegrader etter antall kg hund)

 

Ps: bikkje KAN bade med flåttmidler, men ikke bruk såpe.

Flåttmidler er fettløselige, ikke vannløselige, så ikke bad bikkja i smør eller olje ;)

Link to comment
Share on other sites

Her nede på Sørlandet vasser vi i flått. Selv om det i det siste har blitt satt veldig søkelys på hvor farlig dette lille beistet er, mener jeg det først og fremst flåtten burde være årsak til irritasjon, -ikke hysteri. Til det er selv flåtten altfor uskyldig. Sjangsene for å bli syk er mikroskopiske dersom man tar enkle forhåndsregler/midler. Selv bruker jeg Exspot på både bikkja og meg selv. Virkestoffet i Exspot er Permethrin, noe som brukes i behandling av skabb, lus og annet utøy på både mennesker og dyr. Virkestoffet i Coopersect vet. er "fetteren" til Permethrin, nemlig Deltamethrin. Begge tilhører samme gruppe/familie syntetiske pesticider. Sistnevnte brukes imidlertid kun på dyr, men ifølge siste googling virker det ikke som det er særlig skadelig for mennesker.

Personlig smører jeg ikke inn bar hud men "impregnerer" tøyet, spesiellt på bein og armer. Kjøper du f.eks. et ok myggnett vil du også se at dette også er behandlet med Permethrin. Et billigere alternativ enn å kjøpe Exspot hos veterinæren er å kjøpe en insektsspray på kolonialen som faktisk heter Permethrin. Riktignok ikke like konsentrert som i Exspot men med en boks på ca 0,7 liter kompenseres dette med mengde . -Perfekt til å spraye klær med.

Link to comment
Share on other sites

5gram pr kilo kroppsvekt regnes som dødelig dose iflg veterinær, aner ikke om det stemmer-følte liksom ikke noe behov for å prøve:-)

 

Forrige hunden vår var badegal så expot og bånd var bare å glemme, han (dyret var ca 45kg) fikk to slike hvitløkstabletter pr dag av den typen som selges som kosttilskudd, Var sjelden vi fant flått på han.

 

Practic tåler bading og vasking iflg reklamen; ser ingen grunn til at det ikke skulle stemmen. Stoffet sprer seg ikke på overflaten eller i pelsen, men taes opp i underhusfettet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...