Jump to content

Beagletispe med trangt søk og korte loser. Oppdatering..


Erikr

Recommended Posts

Overtok ei beagletispe på 2 år for noen uker siden. Har siden da vært mye ute og jaktet med den, og ikke minst blitt godt kjent med den. Det er ikke felt dyr for bikkja. Jeg vil i all hovedsak ha den til å gå på rådyr. Siden jeg fikk den har hunden hatt ca 15 korte loser. Den har også sett rådyr ved flere anledninger. Problemet er at losene bare varer fra ca 30 sek. til 2-3 minutter. Så kommer bikkja igjen. I tillegg har den svært korte søk og er til tider skopusser, noe som er plagsomt. Her har jeg prøvd ut flere ting uten hell. Bla. ved å sitte på samme sted i svært lang tid. Er veldig klar over at man trenger ståltolmodighet her...

 

Jeg har vært veldig nøye med å stå på samme sted der jeg stod da hun tok ut dyrene, slik at hun finner meg når jeg kommer igjen. Fikk et tips igår av en erfaren hundekar, som tipset meg om å gå med hunden opp til der den slapp losen, for så å prøve å få bikkja til å fortsette. Er dette lurt?

 

Burde jeg prioritere at det felles dyr for bikkja snarlig?

 

Hadde håpt noen kunne komme med noen gode råd! Jeg setter veldig pris på alle tips jeg kan få!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei

Det er ikke en Harebeagle du har overtatt da? med tanke på lostidene på rådyr.

Min har etter mye jobb blitt rådyrren, men jager fortsatt unna rådyr hvis det er

dårlig harefot, for deretter å komme tilbake for å jobbe i fred for disse rådyrene.

Men prøv å støtt bikkja på tapet, hjelper gjerne det.

Dette med søket kan fort ha med forrige eiers gjøren og laden. Vet du :?:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært veldig nøye med å stå på samme sted der jeg stod da hun tok ut dyrene, slik at hun finner meg når jeg kommer igjen. Fikk et tips igår av en erfaren hundekar, som tipset meg om å gå med hunden opp til der den slapp losen, for så å prøve å få bikkja til å fortsette. Er dette lurt?

Jepp, det jeg har sitert her er etter min mening veldig bra. Du gjør bikkja trygg, og du støtter bikkja og oppmuntrer den til å fortsette å jage. Det kan være kjekt å felle et dyr, helst for bikkja, men i det minste la den finne et skutt dyr. Det kan utløse mer jaktinstinkt.

 

Har denne hunden blitt brukt som jakthund før du fikk den? Kanskje bare på hare? Og hvordan var den da i såfall, i forhold til søk osv? Har den blitt skremt eller noe, eller virker den trygg og nervesterk? Og så kan man jo ikke utelukke nesemidd heller, eller andre luftveisproblemer.

 

Edit: Taiko var inne på noe av det samme. :)

Link to comment
Share on other sites

Samme greia med haren, men forrige eier mente den likte hare et hakk bedre. Jeg vil derfor prøve å unngå å slippe den på hare. Om det skulle vise seg at den bare loser hare, så griner jeg ikke av den grunn;) Harejakt er gøy det...

 

Hadde en episode sist søndag, da en av de bedre beaglene her i landet tok ut en hare. Vi observerte haren og slapp min tispe der. Etter mye om og men ble det los på den og. Den gav seg etter ca 3 minutter. Veldig frustrerende.

 

Ja er klar over at den som har jaktet med denne hunden før, kanskje kan ha vært litt slepphendt med å trene søk med den. Sikkert mye vanskeligere å venne av en 2 år gammel hund med dette..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært veldig nøye med å stå på samme sted der jeg stod da hun tok ut dyrene, slik at hun finner meg når jeg kommer igjen. Fikk et tips igår av en erfaren hundekar, som tipset meg om å gå med hunden opp til der den slapp losen, for så å prøve å få bikkja til å fortsette. Er dette lurt?

Jepp, det jeg har sitert her er etter min mening veldig bra. Du gjør bikkja trygg, og du støtter bikkja og oppmuntrer den til å fortsette å jage. Det kan være kjekt å felle et dyr, helst for bikkja, men i det minste la den finne et skutt dyr. Det kan utløse mer jaktinstinkt.

 

Har denne hunden blitt brukt som jakthund før du fikk den? Kanskje bare på hare? Og hvordan var den da i såfall, i forhold til søk osv? Har den blitt skremt eller noe, eller virker den trygg og nervesterk? Og så kan man jo ikke utelukke nesemidd heller, eller andre luftveisproblemer.

 

Edit: Taiko var inne på noe av det samme. :)

 

Takk for svar, både ranger og taiko.

 

Det jeg vet om hunden:

 

Den er opprinnelig fra en oppdretter i skien (står stille i hodet hvilken det er). Den ble så solgt til en trønder. Denne karen hadde en hamilton som heller ble prioritert (kan jo her tyde på at mannen kanskje har prioritert hare) . Bikkja har da etter en tid endt opp hos en bekjent som driver med hunder. Deretter har jeg overtatt den.

 

Det er en folkekjær hund som er grei på alle måter. Kanskje litt veel matglad + at den fiser veldig surt til tider;)

Link to comment
Share on other sites

Ja og jeg er jo veldig mye på jakt og det håper jeg skal være medisinen. Likevel er jeg i tvil om bikkja noensinne blir brukanes. Trenger ikke 2 timers loser, men hadde nå vært fint om den hadde dratt avsted en haltimes tid.

 

Det virker også som at nyere spor er av langt større interesse, enn fx halvtime gamle spor.

 

65889_10150295915670217_762055216_15141424_6919380_n.jpg

 

Et bilde av bikkja

Link to comment
Share on other sites

Har forska litt. Far til hunden har alle sine 4 1pr. på hare :wink:

Men jeg tror nok at tålmodighet er en dyd her, gjør bikkja trygg på deg

og støtt opp på tapet med ros og godord :) Og det du skriver om

ferske spor i forhold til litt eldre får meg til å tenke at du kanskje bør la

en vet sjekke luftveiene. Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Du er jo rene Tore på sporet Taiko;)

 

Kan jo være fare for at bikkja helst vil ha hare. Skal prøve å holde den unna det. Men hadde jo vært topp om den jaget begge deler.

 

Etter det jeg ble fortalt så hadde forrige eier hentet bikkja, nettopp med tanke på rådyr. Litt rart at faren da har 4 1p på hare da;)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, bare litt engasjert i beagle. Skrev en liten feil, 1x 2pr og 3x 1pr på hare.

Ja, han hadde vel ikke undersøkt så veldig da.. Så ingen prøveresultater

på mor og besteforeldre, men så er det jo ikke helt oppdatert på dogweb

noe mere enn et par år tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje et dumt spørsmål: Men vil det bli feil at jeg slipper den på hare til vinteren?

 

Regner jo med vi skal klare å felle et rådyr eller 2 for den før jul..

 

Har jaktet mye og skutt mye dyr for kortbeinte bikkjer. Aldri opplevd en hund som ikke tar etter rådyr. Selv om de har aldri så forkjærlighet for hare.

 

Helgen før NM ifjor skjøt jeg double for Slatan (som jeg mener å huske at ble nr. 2 og beste beagle). Denne beagelen har en forkjærlighet for hare, men kommer den over en rådyrfot, så er det beint avgårde.

 

En slik hund hadde vært genial å fått.

 

Jeg kommer til å oppdatere kammerfolket, om hvordan det går med bikkja. Regner med at den blir luftet 4-5 turer på jakt hver uke.

Link to comment
Share on other sites

Du gjør alt riktig etter min mening Erikr. - Kjør på!!!

Den eneste "medisinen" som fungerer er å ha hunden i skogen, så MYE som mulig.

 

Helt så egentlig, så synes jeg du er heldig. Har snakket med mange nok som har begynt å jakte med, mer eller mindre ubrukte beagler, i voksen alder og alle de har fått "todagershunder".

 

Så "keep faith"!

 

Hans

Link to comment
Share on other sites

Et tips for å prege bikkja litt på rådyr, om det er hare i terrenget også, er å vente til etter lunsj med å slippe bikkja. Rådyr lukter "fjøs" i forhold til hare, som avgir svært lite vitring. Nattfoten til haren forsvinner oftest utover formiddagen, mens lukta av rådyr henger igjen lenger.

 

Hold oss oppdatert utover da! :D

Link to comment
Share on other sites

Har siden sist hatt bikkja ute hver dag og noen loser har det blitt. Nummeret før det ble fall også. Varierer veldig på både søk og lostid, alt etter tid på dagen og dagen i seg selv. Noen ganger virker det som at ho skjønner at vi er på jakt, mens andre ganger graver hun groper i bakken og legger seg eller spiser grass.. Det er er forbanna irriterende, men jeg vet jeg må være tolmodig her.

 

Men det at hun ikke søker, synes jeg er mye mer bekymringsfullt enn de korte lostidene..

 

Har også fått tips om å ta hunden i bånd, når den kommer inn og ikke vil søke ut igjen (har da ventet ca 15 min før jeg har gjort dette). I tillegg er det flere som mener at det kan være lurt å få med bikkja på sporet den har sluppet. Slik at man skal prøve å få den til å fortsette..

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med hund Erikr.

Siden denne bikkja har en uklar historie og har vært en del plasser før den kom til deg. Hadde jeg sprøytet den mot nesemid før jeg hadde brukt noen flere timer på skauen med den. Bare for sikkerhets skyld. Blir gøy og følge med på om du får det til.

Link to comment
Share on other sites

ser du jakter veldig mye. kan hende hunden får litt mer iver og pågangsmot av noen dager i bingen. vist du kjører på for hardt så kan det hende den går små sliten hele tida. ser med hundene mine at for dem ei uke i bingen, så tar de av på en helt annen måte, da er energien helt på topp. noen ganger for mye :oops: kan være verdt å prøve :!: lykke til

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt på det! Burde kanskje la den hvile litt. Er jo ikke fulle dager, hver gang den er ute men skal prøve å la den hvile.

 

Veldig rar bikkje. Når jeg skal ta den ut av hundegården, så vil den ofte ikke ut. Må nesten overtale den, hehe.

 

Men det er en fryd å høre losmålet. Passe skarpt og høyt!

Link to comment
Share on other sites

I ettermiddag løsnet det litt..

 

Kom meg ikke avgårde før i 4 tiden og slapp bikkja i et terreng med en god rådyrbestand. Desverre får jeg kun jakte alene her og kunne derfor ikke ha med meg en post.

 

Bikkja søker endel bedre idag. og ved 2 anledninger er den borte i ca 10 min. Det er rekord;)!

 

bikkja tar ut et rådyr, men desverre har det nok fått vinden av meg. Det tar rett ut, men selve losen varer i rundt 30 min og jeg er knallfornøyd! Er nesten så en kan se at bikkja er kry når den kommer inn på baksporet.

 

Så drar vi over en liten topp og jeg har egentlig tenkt å dra til bilen og hjem. Men så tar bikkja ut på ny. Også dette dyret er nok støkt, da vinden kom ifra alle retninger. Denne gangen klinker bikkja til med en 1,5 times los! Det tar imidlertid lang tid før bikkja kommer igjen og jeg er rimelig nervøs for å si det mildt. Hadde ikke astro på den ( bestilt og på vei fra usa).

 

Men jeg føler her er et godt håp og jeg har troen på at bikkja blir god!

Link to comment
Share on other sites

Siden sist har det gått kast i kast. Bikkja loser som bare pokker, selv om søkene fortsatt er trange. Ligger på rundt 1,5-2,5 time på rådyr. Hare vil jeg etter samråd med forrige eier prøve å holde den unna enn sålenge. Da jeg vil prege den mest mulig på rådyr.

 

Dette er helt fantastisk og jeg gleder meg til å se hva resten av høsten bringer. Kommer tilbake med oppdateringer på om vi får skutt noe dyr for den. Bare uflaks har gjort at vi ikke har fått det til ennå...

Link to comment
Share on other sites

Ja Det er egentlig helt utrolig, da jeg egentlig hadde gitt opp håpet om at den kom til å bli bra. Men det ser ut til at oppskriften: Være mye ute i skogen, være tolmodig og gå på losen igjen om bikkja gir seg og kommer tilbake, har fungert bra.

I tillegg har jeg skrytt og oppmuntret bikkja, når jeg ser den tar rådyrspor.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Har ei Beagel tispe på 15 mnd. Er ute så ofte det lar seg gjøre, altså vær lørdag & søndag.

Hunden har hatt en liten "los" på harefot men fant ikke pusen.

Hadde geit med 3 killinger på jordet i helgen, gikk rett bort å slapp henne på.. Hun skar avsted i full fart og losen gikk i 2

minutter før hun kom tilbake. Jeg har aldri tenkt på det å følge på, så denne tråden lært jeg noe veldig nyttig av :)

 

Hunden er veldig veldig pysete, minste skremmende lyd i skogen og hun kommer tilbake.

Det jeg stusser veldig på er at det er så ofte veldig varierende hvordan dagen er, noen dager slår hun ut 200m mens andre dager er det kvist samling til bålkosen som står øverst på hylla. Noen som har noe vettu svar på dette?

 

Hunden har vært med på post og jeg har skutt rådyr i los for en annen hund. Hun har sporet på mange dyr som venner og bekjente har skutt.

 

Dette er min første hund så må innrømme at jeg er grønn!

Link to comment
Share on other sites

Det som i det hele tatt var avgjørende for min hund tror jeg var at den fikk buste et skutt rådyr, som en annen beagle hadde drevet frem. Da dette ble dratt med sele (av pow på forumet) klikket det for hunden og den loste på rådyret. Du kan kanskje prøve noe av det samme?

 

Grunnen til at forrige eier (som er beagle oppdretter) anbefalte det å gå på losen og skryte av bikkja var at: hvis ikke hunden skjønner hva det går ut på så får den til stadighet noen ledetråder og den vet at den gjør noe riktig! Og hunden skjønner etterhvert at den skal henge på!

 

`Min hund var også veldig redd for alt da den kom hjem her og enda reddere i skogen. Dette er helt snudd nå.

Link to comment
Share on other sites

Min Beagle (10 mnd) har ikke loset enda. :evil: I dag fikk den følge på sporet frem til et rådyr som ble skutt 5 minutter tidligere. Den skvatt som pokker når den sprang seg på det, men etter litt herjing av undertegnede busta den rådyret som bare det og beit og knurret til og med litt på dyret.. :D Håper dette er det som skal til for å få opp interessen.. Kom også noen "los lignende " lyder når dyret ble dratt bortetter åkeren etterpå :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Idag fikk vi etter mye om og men skutt 2 dyr for bikkja idag. Har vært sykt mye stang ut i det siste, med dårlig føre, folk som flytter seg fra post og støkte dyr etc..

 

Allerede før slipp fikk bikkja seg en opplevelse både den og vi sent glemmer. Rett før slipp kommer et rådyr springende rett mot oss og stopper ikke før det er på 5 meter, tett fulgt av en stor kongeørn!!

 

Litt senere blir hun sluppet igjen og finner etter mye om og men noen spor som hun tar ut på. Losen går en snau halvtime gjennom postrekka før en kompis får inn et par velrettede skudd på 2 kje.

 

Herlig når det klaffer!

 

150059_10150329676475217_762055216_15750872_2865976_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 7.5 mnd gammel beagle valp som i hele høst har gått løst med meg på hjortejakt. Har ikke gått på noe særlig los før sist tirsdag. Da gjekk jeg å hunden og jagde med to poster på linje. Eine posten skyter på ein hjort som kom på post men den datt ikke. Jeg kom fram på skudd plassen og finner straks blod. Leon tar av i sporet og straks får han los. Ette 5 min tar han stål los i et buskas og jeg snike meg innpå. I det samme jeg kjem fram så stikke hjorten avgårde og jeg får avliva hjorten. Snakk om vekking! Etter det har han hatt 4 loser på 2 turer!

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Kan vel skrive litt om hvordan det har gått siden forrige oppdatering.

 

Bikkja hadde i november ifjor en skikkelig bra periode, med mange flotte loser på mellom 45 min. og 3 timer. Fra desember og utover mistet bikkja mye av jaktlysten og losene ble veldig korte. Det hele stagnerte totalt da bikkja ikke ville være med ut lengre. Så jeg droppa og ha henne med ut på jakt, da et virket for meg som at bikkja ikke lengre oppfattet jakt som noe gøy. Så jeg lot være å slippe bikkja frem til nå i høst. Istedet prøvde jeg heller å bruke mye ti ilag med bikkja her hjemme og ha den med på gåturer i bånd og slike ting. Og sakte men sikkert ble bikkja gira på å med ut igjen. Mye av bikkjas usikkerhet kommer nok av at den eieren som hadde bikkja først har vært særs lite tolmodig og brukt lite tid sammen med bikkja. Og jeg har nok vært alt for utolmodig iforhold til ei bikkje som dette.

 

Jeg føler jeg har langt bedre kommunikasjon med bikkja i år, men fortsatt er det mye som mangler. Bikkja har ennå veldig korte søk, men det har blitt litt bedre. Er der spor så drar bikkja ut, men om der ikke er lukt innenfor 100m så gidder den ikke dra ut. Ja jeg sitter lenge og venter på at en skal dra ut.

 

Losene blir stadig bedre. På grunn av løpetid har jeg ikke hatt bikkja ute noe særlig i år, men forrige søndag hadde ho en brukbar harelos. Mye tap, men siden dette er en av hennes første hareloser så synes jeg det er greit. Det er liten tvil om at det er hare som bikkja liker best. På søndag var hun så ivrig på siste tapet at hun holdt det gående til det ble mørkt og jeg måtte bort og koble den. Og det var tydelig at bikkja ikke ville med hjem, noe jeg tolker som positivt. Totalt å var bikkja ute i ca 3 timer fra hun fant haren. I den dårlige perioden og delvis tidligere i høst så ga ho seg etter ca 15-20 min på rådyr.

 

En annen bra ting er at bikkja søker forholdsvis bra rundt tapet og klarer å finne igjen haren. Før så gjekk ho bare tilbake og rundt i sine egne spor når ho fikk tap, mens når slår ho sirkler.

 

Jeg kommer til å fokusere på å sitte lengre på slipp sted for å prøve å øke søkene til bikkja, samt terpe på å stå der når bikkja får los og kommer tilbake.

 

Dessuten tar jeg imot alle tips til forbedring med stor takk!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var ute en tur forrige helg og slapp bikkja. Hadde en brukbar los på ca 1 time. Det var hele 4 dyr i losen og en kompis felte et kje..

 

Var ute igjen på onsdag og slapp. Her fant bikkja dyr veldig fort. Desverre så skifter hun losdyr flere ganger denne dagen. Det virker for meg som at så fort bikkja finner et nytt dyr så hopper ho over på det. Veldig irriterende..Så fort jeg såg tedens til at bikkja finner nytt dyr på astroen så varer ikke "neste los" veldig lenge. Jeg vet at bikkja har funnet nye dyr, da jeg har gått med bikkja tilbake på sporet og da har det vært dyrespor videre som bikkja har fortsatt på..

 

Noen som har opplevd at bikkja skifter loser og har noen tips til meg?

Link to comment
Share on other sites

Nei du sier noe der. Har snakket med andre hundeeiere som sier det samme som deg...

 

Igår hadde desverre bikkja en skikkelig dårlig dag. Dagen startet med at bikkja virket ivrig og gikk ut på harespor. plutselig blir bikkja helt spak og kommer inn og virker daff hele dagen. Det hele topper seg med at bikkja legger seg ned og vil ikke med videre. Jævlig nedtur.

 

Så nå blir den tatt ut av tjeneste en stund. Bikkja virker frisk, men har sikkert vært for mye ute. Bikkja hadde løpetid for ikke alt for lenge siden. Håper at det er en effekt av denne og at den snart fortsetter den positive utviklingen. Hunden hadde lignende tendenser ifjor.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg fikk bikkja var den nylig behandlet for nesemidd, så jeg utelukka det. Hadde bikkja til dyrlege, tidligere i høst for noe annet og nevnte dette for han. Om bikkja virket forvirret på sporet så kunne jeg prøve en kur på bikkja. Ifølge han så var det både dyrt og omfattende å påvise nesemidd, men ved mistanke fikk bikkja noen tabletter som skulle virke.

 

Hadde en Gordonsetter som hadde nesemidd for mange år siden. Det ble en helt ny hund når den ble behandlet for dette. Skal snakke med dyrlegen igjen snart og da vil jeg diskutere dette med han igjen.

Link to comment
Share on other sites

Det kan være en mulighet at beagelen din lider litt med innbilt svangerskap. Du skriver at den hadde løpetid i tidligere i høst (sept/okt?). Hun kan være det man kaller skinndrektig (tror hun er gravid og at det nærmer seg tiden for at valpene skal bli født). Dine beskrivelser fra i fjor med laber interesse i oktober og god november, men senere dårlig interesse i desember kan vel også indikere noe slikt.

 

Jeg hadde for en del år siden ei finsk støver tispe som løp 3-4 ganger i året og som slet med innbilt svangerskap i tillegg. Hentet henne i Åseral som 1 åring, uinndrevet sa daværende eier (mulig han allerede da hadde sett tendensene). Tispa var lærevillig og hadde mye jakt i seg. Hun ble raskt en rimelig bra hund i de friske stundene og mange barmarksloser på hare, 2-3 timer var ikke uvanlig (enda lenger på snø). Kullbroren hennes ble nr 4 på NM i 2003? tror jeg. I de dårlig periodene lunket hun bare rundt, tok ofte ut etter lang tid, men gav seg etter kun noen minutter i los. Etter noen sesonger slik begynte jeg å bruke et middel i fra veterinær som utsatte løpetiden, Galastop. Brukte dette kun halve året (i jakta) da det kan ha noen negative bivirkninger. Dette gjorde at hun fungerte noe bedre også i de dårlige periodene, men langt i fra så godt som når hun var fri for "tvangstankene".

 

Kjennetegn på skinndrektighet kan være bla:

- hunden endrer adferd noe etter løpetiden

- hunden lager "reir" og "ordner" på liggeplassen, vil gjerne være på denne selv når du går ut

- pattene vokser, det kan også komme noe melk i dem

- overdrevet opptatt av sin egen bakdel

 

Sjekk om hun har noen av disse symptomene, gjerne i samråd med veterinær. Tisper som har begynt med dette, vil få det i større eller mindre grad ved alle påfølgende løpetider. Du kan da enten finne deg i det, bruke Galastop eller sterilisere (fjerne eggstokkene) hunden.

Link to comment
Share on other sites

Om bikkja virket forvirret på sporet så kunne jeg prøve en kur på bikkja. Ifølge han så var det både dyrt og omfattende å påvise nesemidd,

Tja, det koster noen hundrelapper pr kur, og det gjorde underverker på mine bikkjer. Ifg dyrlegen min er det ingen fare forbundet med å ta en unødig kur, annet enn at det koster noen hundrelapper. Jeg trodde alltid tidligere at nesemidd ble brukt som unnskyldning for dårlige hunder. Det var inntil jeg så hvilke resultater man fikk helga etter kuren..

Ellers er min erfaring at nesemidd ikke påvirker jaktlysten, kun prestasjonene. Det virker som din hund mangler jaktlyst skal jeg være helt ærlig. Jeg har alltid hatt drevere og gråhunder, de rasene har aldri vert kjent for dårlig jaktlyst for å si det sånn. Hvordan man kan få tent en jakthund med dårlig jaktlyst vet jeg ikke helt. Jeg har hatt flere drevere som har gått fra å være greie jakthunder med 2 timers loser til å bli ubrukelige jaktidioter som ikke slipper før det er svarte natta etter at de har tatt et skadeskutt rådyr. Kanskje man kan simulere en skadeskyting med en kompis med et dødt rådyr i lang line, samtidig som man går bak å hauser opp bikkja?

Innbilt svangerskap er helt vanlig blant drevere, uten at det påvirker jaktlysten på denne måten er min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Ta et dødt rådyr og binde det i et tau. Så holder du bikkja i bånd akkurat utafor rekkevidde for rådyret. Når bikkja begynner å bli hyper etter dyret, så får du en kompis til å løpe som f**n med rådyret på slep bortover åkeren. Løp med bikkja 5 meter bak i 3 sekunder, så slipper du båndet på bikkja og lar den "ta" rådyret i fart. Tenner ikke bikkja på det så er det ikke mye jaktlyst! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takker for de tips som har kommet inn. Ja har tenkt tanken på onnbilt svangerskap og jeg skal holde et øye med de symptomene som du kommer med her.

 

Ja det er nok helt klart at bikkja blir tent ved synet av dyr. Bikkja ble nesten løpt over av en rådyrbukk i høst og det var litt av et "uttak" det ble. Samtidig har hun gått opp 2-3 harer i høst som hun har sett og bikkja har helt klart jaget bra i den perioden etter det.

 

Den lengste losen i år har vart ca. 70 min. Kanskje greit vil noen si, men problemet er jo at det varierer veldig. Rådyr vel og merke. Om hun kommer over hare og får tefte av den vil hun overhode ikke gi seg og holder det gående lenge med hyppige tap.

 

Om bikkja finner fot, så kommer ho ikke inn med det første. De fleste gangene holder hun det gående lenge. Som skrevet over så har ho gått ut noen harer under jobbing på fot og det har bikkja skjønt at lønner seg når det spretter harer ut av buskene innimellom...

Link to comment
Share on other sites

Idag var bikkja mer gira og jeg fikk en 5 taggers bukk for henne. Virka veldig pigg fra morgenen og frem til ca 1, da fikk ho en plutselig en "knekk! og kom inn med halen mellom beina og gravde seg seng og ville ikke med videre. Omsider kom den med oss igjen og fant spor. Da var den gira igjen resten av dagen. Hadde også en los på noe som kanskje var hjort, som drog veldig langt ut. Om bikkja ble lei eller hva det var vet jeg ikke, men det var veldig rart at den var supergira både før og etter...

 

Les mer og se bilder på http://erikroysland.blogspot.com/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...