Jump to content

Sauer 8x68 langholdsrigg???


Minuteman

Recommended Posts

Har det siste året hatt en sterk dragning mot store belteløse hylser og lange hold. (Det er mulig jeg trenger terapi for å bli kvitt denne fetisjen.)

 

Har godkjent søknad på 338 lapua Magnum og venter fortsatt tålmodig på en Armalite AR 30 fra andre siden av Atlanteren. Håper selvsagt at dette snart går i orden, men leker litt med tanken på alternativer dersom det skulle skjære seg nok en gang.

 

Altså: En Sauer 202 i 8x68 med en laminert KKC stokk: hva mener forumet om kaliberet/børsa og tilgang til kuler. Vil også å ha muligheten til å kunne jakte med børsa.

 

Blir dette for "harry" og er Sauer bare for gubber med hatt?

 

Andre alternativer til stor belteløs patron i langholdsrigg mottaes med takk. (TRGen er for treig å se på, AIen for dyr, alt i 308 eller mindre ikke aktuelt)

 

8)

Link to comment
Share on other sites

Liker tankegangen din men ville ha valgt en annen stokk enn KKC på ei langholdsbørse. Stokken er veldig bra den til sitt bruk, men noe stokk laget for langholdsskyting vil det aldri bli. Spørsmålet er om du skal ha en fullblods langholdsrigg eller ei flerbruksrifle, slik jeg ser det. Så lenge du skal jakte med børsa så er det nok ikke noe dumt valg.

Link to comment
Share on other sites

For å svare på trådstartes innlegg.

 

Hvist store og beltløse hylser er målet og det hele skal være nogenlunde fornuftig så er vel Rsaum og Wsm ganske greit.

Skal du tan helt ut så er det vel vanskelig å komme utenom Dakota, Rem. ultra mag. eller Lapua mag i 338.

Hvist dette ikke holder :shock: så får du ty til Lazzeroni sine kreasjoner.

 

 

 

Men hvist du skal skyte endel uten og måtte gråte blod hver gang du drar i avtrekkeren er vel 6,5-284 ett noe mer fornuftig valg.

Det er klart det er morro å kamre noen store termoser, men hvert til sitt bruk, min mening er at man burde velge noe som har lett tilgjengelige komponenter til en fornufrig pris så det går an å dra fra banen etter 100 skudd uten å angre å vite at neste gang ikke blir før etter lønning :shock::cry:

 

Skal man mestre dette litt bedre hver gang må man nødvendighvis skyte endel og da spiller økonomien inn for de fleste av oss.

Flere her inne har jo vist at man med relativt "normale" kalibre kan nå langt der ute.

 

Dette nå er min mening og ikke på noen måte negativt ment til deg Minuteman. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder langholdsskyting er jeg vel ikke den som har mest å komme med, men 8x68 har jeg en viss erfaring med.

Jeg har brukt patronen til jakt og noe blinkskyting de siste 8-9 åra, og har gjort meg opp en mening når det gjelder kuler, hylser etc.

 

Når det gjelder matchkuler, så er det vel egentlig bare ett reelt alternativ, nemlig Sierra HPBT 200gr Matchking.

Denne kula har jeg brukt en del til treningskule, og presisjonen i mitt våpen er helt topp. Min ladning har gitt ca 920m/s i utgangshastighet. Sannsynligvis skulle dette rekke til de fleste formål.

 

En annen kule som kan være verdt å ta en kikk på er Partizans 250gr FMJBT kule i 8mm. Denne kula har jeg bare lest om, men hverken sett bilder av eller fått sjangsen til å prøve.

Bygd på erfaringer med hvilke hastigheter som er oppnåelig med andre kuler i 8x68, vil jeg annta at 850m/s skulle være innen rekkevidde for denne kula. Om presisjon og BC på 250gr kula skulle svare til forventningene, må denne kula kunne være et godt alternativ. Prisen vil sikkert heller ikke være avskrekkende, om kula bare blir å få tak i her i landet.

 

Kuler til jaktbruk finnes det et helt ok utvalg av, jeg har brukt kuler fra Nosler, Swift, PBP,Woodleigh, Hornady og Barnes, med varierende resultat.

En bør holde seg til de mest solide kulene i 8mm til storviltjakt med 8x68.

 

Tilgangen på hylser i 8x68 er for tiden helt elendig.

Jeg har brukt mye hylser fra Blaser, men disse er visstnok ikke mulig å skaffe lengre.

RWS lager jo også hylser til 8x68, men importkanalene for RWS komponenter ser ikke ut til å fungere.

Vi får håpe at situasjonen endrer seg til det bedre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...
  • 2 months later...

Hei! jeg går også med planer om å kjøpe meg en sauer 202 i 8x68 men da ikke til langhold den skal hovedsakelig bli ei elgrifle. Var å spurte på pris i dag og den gikk for 18 høvdinger, men leveringstiden skulle vist være lang som jeg forsto det. Ellers et interessant kaliber :D

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...