Jump to content

Tikka T3 lite VS Tikka supervarmint ??


dagfs

Recommended Posts

Hei!

Jeg er på jakt etter en rifle nr 2.. Og har sett på Tikka T3 lite og Tikka supervarmint Jeg ser jo at Supervarmint'n har justerbar kolbekam, men er det noen forskjell sånn mekanisk på de riflene ? Eller er det i bunn og grunn samme våpen ? Jeg tenker da på en i kaliber .223. Bruksområde er litt jakt (rådyr, gås, rev) og litt trening.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Den største forskjellen ligger i at Varmint har tykkere pipe enn en Ligth. Du får da et mer stabilt våpen å skyte med, som også tåler flere skudd før pipa blir varm. Pga tung pipe og lett stokk vil den tippe når du bærer den i reim over skuldra. Litt irriterende i skogen, men det er flere måter å bære våpnet på... :)

Skulle jeg hatt meg en 223 til jakt ville jeg valgt Ligth`n. Skal du ha ei rifle til presisjons skyting og bane/langhold ville jeg valgt Varmint.

Link to comment
Share on other sites

jeg har ei supervarmint jeg bruker når jeg sitter på post og når jeg pysjer.. jeg synes absolutt det er et bra våpen til dette sjølv om den kanskje er litt tung for noen, men jeg bærer jo noen ekstra kilo fra før så det spiller ingenrolle for meg i allefall.

 

sålenge du har ei børsje fra før, så kan du jo vurdere supervarminten, tror ikke du vil angre..

Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderte lenge å kjøpe Tikka Tactikal, men valgte å kjøpe en pakke fra Rygge våpen. Bestillte på torsdag hentet den på lørdag. Kjempeservice.

 

For min del var det håndterbarhet og vekt som ble utslagsgivende. Løpet er ble kappet til 47cm gjenget og levert med mutter/gjengebeskytter. Prisen er det ikke noe å utsette på.

 

25_1496113685.jpg

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=24725525

Link to comment
Share on other sites

Har en supervarmint selv, og trives godt med den selv om jeg ikke har hatt den lenge.

 

Forskjellene mellom Lite og SV er justerbar kolbekam, bredere forskjefte, tykkere løp, og picatinny. Jeg har og hørt noen påstå at T3 tactical/SV har fått de mest vellykka avtrekkene fra fabrikk. At det er noe hold i den påstanden kan jeg dog ikke garantere.

 

Så var det vekta, den veier vel nesten en kilo ekstra. Du selv som må vurdere om den kiloen(800gr iflg. tikka.fi) er verdt det i forhold til bruksområdet ditt.

Jeg har ingen problemer med det til mitt bruksområde, men skal du gå veldig mye så bør du tenke på det.

 

Den pakka fra Rygge så svært fornuftig ut!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...