Jump to content

Weatherby Spørsmål fra en Weatherby Novice! (460 Magnum)


Litago

Recommended Posts

jeg sitter her og leser endel på 460 Weatherby Mag og med det så følger det en del spørsmål fra meg :-|

 

1. Hvordan er 460 Contra 470-500 Nitro Express? (i form av kraft, rekyl slagkraft?, Ballestik osv)

 

2.hvor mye koster kulene pr stk og i boks av 20stk?

 

3.Hvordan funker den på Norske dyr (Hjort,rådyr,elg, Kansje Villsvin?)

 

4. Hvor mye koster en AccuBrake Extra?

 

Håper ikke dette er formye dumme spørsmål

da jeg har en tedens til og komme med flere etter vært :oops:

 

Takker for alle svar jeg får på forhånd! :D

Link to comment
Share on other sites

Har ikke skutt med 470-500 nitro ,men har eid ei Weatherbyrifle i 460 w,by mag.Min hadde pendelton dekicker munningsbrems med ett kammer og 60 små hull for som slapp ut trykket.

Er ikke spesielt rekylsky og jakter elg med en 416 rem mag som jeg kontrolerer bra.

460 w,by er i en annen klasse når det gjelder rekyl.Skaut 30 skudd fra benk en kveld og blei skikkelig sjuk av det med hjernerystelse og avsmak på skyting flere måneder etterpå,var vel det som kalles "punch drunk" :mrgreen:

Når det gjelder kuler kan man jo kjøpe Remington bulk kuler på 405gr som er beregnet til 45-70kalibret.Disse bør ikke brukes på storvilt da de er konstruert for å expandere i mye lavere hastighet enn 460w,by.De virker som v-max kuler i et standard kaliber med dårlig inntregning som resultat.Jaktkuler fra Hornady koster rundt 10 kr stk.Denne patrona er grov i matfatet når det gjelder krutt,Dene hylsa skal ha 120 gr krutt bak ei 500gr kule. Magasinet tar kun 2 skudd + ett i kammret

Men bevares om du ønsker 460w,by er det bare å handle.Tommhylser koster ca 35 kr stykket.

I tilleg er riflene betydelig tyngre en en vanlig jaktriffle.(Takk og pris for det om du skal løsne skudd med den :wink: ) Det er ikke ofte det er en 460w,by til salgs her i Norge.Jeg importerte min fra Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke selv erfaring med kaliberet, men man må nok regne med at dette sier godt ifra i begge ender.

500 grs kule i 820 m/s er rått. Over 10.000 J

Dette er prestanda langt over 470 og 500 N.E.

Kulebane som en 30-06.

Jeg er ingen tilhenger av rekyldemper da dette gir et voldsomt smell bakover mot skytter.

Vil vel påstå at dette er overkill for det meste nålevende vilt på jorden.

Link to comment
Share on other sites

kan jo få kjøpe 460 min,det er ei custom rifle bygget av vikens børemakerverksted,det alt er rettet og lappet til hverandre,trenger ein fin trestokk for å gjøre den perfekt.send meg ei melding hvist du er inresert???

jeg må nok vente litt før jeg får lov av kona! :lol:

 

men hvor mye koster ammo fabrikk ny? pakke med 20? eller pr stk?

Link to comment
Share on other sites

460 w,by er i en annen klasse når det gjelder rekyl.Skaut 30 skudd fra benk en kveld og blei skikkelig sjuk av det med hjernerystelse og avsmak på skyting flere måneder etterpå,var vel det som kalles "punch drunk" :mrgreen:
Jeg fant fort ut (men allikevel for seint...) at noe utover 4 skudd pr trening med fulle ladninger har ingenting for seg. Trenings effekten opphører der. Etter 10-15 skudd begynner det å gjøre vondt... :oops:

 

Rekylen er dog eneste ulempe med kaliberet. Det er ellers ingen over og ingen ved siden. :wink: Skytetrening utover tilvenning til børsa bør derfor utføres med andre kaliber, evt reduserte ladninger, men selv disse har en skytemessig terskel på omtrent 30 skudd per trening...

Link to comment
Share on other sites

Det står en fin en til salgs hos Stenvaag til 17K:

 

R33.jpg

 

En kompis har en Mk5 prototyp i 460 som han har fått bekreftet fra fabrikken er Roys egen som han har felt haugevis av elefanter med i Afrika.

 

McMillan lager nå et fint classisk skjefte til Mk5 460

Link to comment
Share on other sites

men hvor mye koster ammo fabrikk ny? pakke med 20? eller pr stk?
I amerikanske nettbutikker koster en 20 pakning 150-200 USD. Her hjemme koster vel en 20 pakning med tomhylser det samme... Mener jeg så en pris på 2400,- norske blanke for en pakke her hjemme...

 

Dette er et kaliber som man ikke skaffer seg hvis man ikke lader selv. :wink:

Link to comment
Share on other sites

ja da kommer jo ladeboken til nytte 8)

men er det alikevel slik at dette er en populær rifle og kaliber i norge?

har et inntrykk av at det er en del av disse rundt her

hva bruker folk disse til?

 

det jeg har skutt med som har mest rekyl er vel en Side By Side Baikal :lol:

åssen er rekylen i forhold til en 12guage s/s?

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Skyter en del med min .460,og dette er helt klart et kaliber for folk som lader selv.

Å skyte fabrikk ammo til trening er så godt som utenkelig.Rundt 100-120 kr smellen.

Lader du selv,og bruker Remingtons 405 grs bulkkuler blir ikke prisen noe særlig verre enn med andre grove magnumer.

Lader med 110-115 grs Vihtavouri N-150 bak 405 grs kulene. Fin presis ladning.

Med accubrake oppleves rekylnivået som en .338 eller muligens 375. I hvertfall ikke noe problem for en vant skytter.

Har ikke skutt vilt med min enda,men med gode kuler som Barnes TSX,Swift, blir nok ikke kjøttødeleggelsen på elgen verre enn med noe som helst annet.

Du finner mer info om Weatherby om du logger inn på www.weatherbyrifler.com

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...