Jump to content

Browning Bar


kai.

Recommended Posts

Hallo

Er ny på dette forumet, HEI HEI :D

Er det noen som har hørt noe om den nye Browning Bar riflen? har hørt mye fint om denne.

Lurer på om det er noen som har kjøpt den og kan fortelle om erfaringer???

 

 

Kai

Link to comment
Share on other sites

Hei :D

Jeg "Jan" har selv kjøpt en Browning Bar Spes.Lim.Edit og for et våpen :lol:

Winge Våpen har vært heldig å få inn noen meget få Browning BAR Spes.Lim.Edit i 30-06 med usedvanlig pent treverk.

 

Jørund Lien testet modellen i JAKT nr. 3 2008 og oppnådde fremragende presisjon og 3 skudds grupper på ned mot 17 og 18mm. Dette er i særklasse for en automat.

 

Våpenet leveres med høy ”Batue” type sikteskinne og korn med hvit line som er klassisk og perfekt for raske skudd på villsvin/hjort under drivjakt, men også generlet sett – en hjelp til riktig anlegg. Bedre åpne siketer ser en sjelden selv om kikkertsiktemanien er utbredt i dag. Våpenet ligger meget godt til skulderen på de fleste.

 

BAR navnet har fulgt Browning siden første Browning Automatoc Rifle (BAR) i 7.62 kalliber ble introdusert i skyttergravene mot slutten av første verdenskrig (1918 John Moses Browning patent). På 20 tallet og fremover var BAR synonymt med kraftig automatvåpen og i hine hårde dager var dette ett av US-gangsternes favorittvåpen (også i en Colt Mod. 75 Monitor versjon) da den i motsetning til ”Tommygun” i 45 ACP, kunne gjennomskyte en T-Ford og våpenet var følgelig mye brukt av folk på begge sider av loven blant annet legendariske Bonnie and Clyde.

 

Browning BAR i dagens versjon er et helt annet og påkostet høypresisjonsvåpen for jegere og karakteriseres av perfekt funksjonering og presisjon samt meget behagelig rekyl. Mekanismen er gassdrevet og sluttstykket låser direkte i pipen med 7 låseklakker.

 

Det er ikke feigt å være betenkt for rekyl og det er et faktum at de fleste av oss som har fått slått løs jeksler og plomer pga macho-rekyl føler det som en lise og lindring å skyte med Browning BAR i 30-06 da rekylen fordeles over tid og derfor fortoner, seg subjektiv sett som ”obefindtlig” dvs ala en AG 3, dog med fordelen av å kunne benytte lange tunge kuler i 30-06 hylsene (noe som fort gir plassmangel i en kort 308W/NATO hylse).

 

Lite rekyl gir gjerne bedre skyting og bedre og sikrere jaktskudd ! Et tips på skytebanen og jegerprøven er å alltid benytte ørepropper under øreklokkene og gjerne albuebeskyttere som i det Frivillige Skyttervesen. Med Browning BAR med stiv flutet pipe blir skytterprøven garantert en behagelig opplevelse.

Gjør storviltprøven til en ”rekylfri” lek! Skitt Jakt !

 

MVH

Jan

Link to comment
Share on other sites

Har hatt Browning Bar 2 i mange år og er kjempefornøyd. Driftsikker 1/2 auto i alt slags vær , har til dags dato ikke hatt fungsjonsfeil på min . I regn som i snø til langt under 20 kuldegrader . Bruker den i hovedsak til elg og i kal. 338 WM er dette et meget bra alternativ. En annen fordel med denne er at den har justerbart gasstrykk hvis du tenker på og mont. demper noen gang . Pressisjonen er meget bra og jeg har skutt 5 skudds grupper som holder 25 mm. på 100 m. Litt slep er det på avtrekket men det er ikke hemmende og langt bedre enn mange andre .

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en gammel Browning BAR og bruker ikke denne til jakt. Synes det er dårlig balanse i våpenet og har hatt forkiling. Heller ikke fornøyd med avtrekket. Ut i fra mine erfaringer vil jeg ikke anbefale Browning BAR, men mye kan ha skjedd med de nyere modellene.

 

Så da er det bare å teste!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...