Jump to content

BR rifle, noen tanker eller tips?


Ole_Netland

Recommended Posts

Etter mye grubling og tenking har jeg kommet frem til at jeg må få bygget meg en BR rifle, uten å ha tenkt særlig på det så har jeg de siste årene hellet mer og mer mot BR skyting, da med jaktrifle og tofot, det var først når vi dro i gang BR50 i Sørlandet BenskskytterKlubb at jeg fikk øynene opp for at det var Br skyting som egentlig er min interesse.

 

Har lest rundt her på kammeret i de trådene som både går på å bygge BR rifle i norge, og poacher sine tråder om både BR og langholds rifler. Har og vært i kontakt med både børsemakere og noen av dere her på mail/pm.

 

Litt oppsumering så langt:

rifla bør være i klasse LV, alternatvit HV, ved å ha rifle i LV har enn mulighet å kunne skyte begge klassene. En rein 500m rigg er ikke så aktuelt, der har jeg pr i dag banesaueren.

 

Kaliber: 6mmbR eventuelt 6xc eller 6,5x47, men siden det er 100 og 200m som er mest aktuell stiller 6,5x47 sist i rekka. 6MmBR står øverst på listen pga at jeg har dette kaliberet i jakt saueren så kjenner til det, samt at det er mulig å kjøpe grei fabrikk ammo om enn vil det.

 

Kikkert, her har jeg fått beskjed om at jeg ikke må ha 1/8 klikk, dette pga muligheten for 500m og det å måtte skru så mye.

 

Låsekasse:

her er jeg ganske åpen, eller skal jeg si blank, tenkte først på ragner hansen kasse men er frarådet denne pga at den rett og slett er for tung...

 

 

Så kort oppsumert, noen som sitter på noen erfaringer jeg burde ta med i betraktningen? Eller ellers bare har noe tanker om dette?

 

Dette er ikke ett haste prosjekt, har jeg det ferdig til våren 2012 så er jeg fornøyd, men klart, snubler jeg over en BR rigg til grei pris i mellomtiden så ville det jo være greit å kjøpe en ferdig, så lengde den holder krava til LV (eller HV) så er jeg ellers fleksibel på kaliber og slikt...

Link to comment
Share on other sites

samt at det er mulig å kjøpe grei fabrikk ammo om enn vil det.

Slik jeg har forstått det så bør en "kortholds" BR børse være "tight neck", og da kan du uansett ikke skyte fabrikkammo.

ellers ser jeg fram til trådens videre gjenge, da jeg går med samme tanker som deg Ole.

 

K

Link to comment
Share on other sites

det er mulig å kjøpe grei fabrikk ammo om enn vil det.

En eller annen form av tight-neck er et must på en BR rifle. Du må regne med å dreie hylsehalser i forhold til diameter på trykkringen på de kuler Du får fatt på. Altså er ikke ferdigrullet et alternativ.

rifla bør være i klasse LV, alternatvit HV,

Sats på en ren LV eventuelt med mulighet te å vekt opp i kolven. Kjøp eventuelt et HV løp i tillegg. Det er få som har reine HV her i Norden. Mange foretrekker å bruke sin LV uten noen forandring i HV.

Kaliber: 6mmbR eventuelt 6xc eller 6,5x47,

Her må jag dessverre si at Du er på bærtur. For 100/200m BR er det 6mmPPC som ruler og er overlegen alt annet. Ja, med unntak av 22PPC da men den er mer følsom for vind og det er vanskelig å få fatt i gode kuler så derfor kommer den i andre hånd.

Hvis Du i tillegg har lust på 500m så er 6BR et utmerket valg på løp nr.x. eller noen av de andre Du har nevnt. 6BR har i lang tid bevist sin fortrefflighet men om den får ligge kvar på topp på samme måte som 6mmPPC på "korthold" er jag ikke så sikker på. Begge de Du har nevnt knakker på døren, men 6,5x47L har vel kanskje bevist mest per i dag.

Kikkert, her har jeg fått beskjed om at jeg ikke må ha 1/8 klikk, dette pga muligheten for 500m og det å måtte skru så mye.

Altså nu snakker vi BR og ikke jakt. En T36 er vel en av de mest brukte BR kikkertene for 100/200(justering Ca.10klikk). Den har 1/8 klikk og hva er problemet me å skru den opp til 500m (justering fra 100, 1 varv +ca.20 klikk)? Du har all tid i verden å skru den opp til en konkurranse. Tull sier jag bare.

her er jeg ganske åpen, eller skal jeg si blank, tenkte først på ragner hansen kasse men er frarådet denne pga at den rett og slett er for tung...

Du sier Du har lest tråden om å bygge BR rifle i Norge. I tillegg til vekten var det vel +6 måneder for leveringstiden? Her må Du ta et valg. Kjøp en brukt Rem700 å få noen te å rette opp denne. Uansett blir det intet annet enn en opphoret Remington. Eller så blir det å bestille fra øverste hylle fra Uniten. Da er det flere fabrikater som gjelder. Kluet er hvem som er interessert å selge på eksport og til hvilke kostnader. Etter hva jag har lest her opererer de med forkjellige gebyrer. Ettersom løp er en forbruksvare er det ganske greit å kunne sende en bestilling på X antall løp å skru de rett i kassen uten til å hva nødt til å være innom en børsemaker for å passe de in.

Dette er ikke ett haste prosjekt, har jeg det ferdig til våren 2012 så er jeg fornøyd,

Dette trur jag er en ganske korrekt plan med tanke på leveringstid i h.h.t. egne erfarenheter. Dvs 10-11 måneder for rifla, 2 måneder for levering av dier lagt etter skutte hylser etc.

Men det kan gå fortere. :wink:

 

Jag rekommanderer Deg (og ale andre interesserte) å bestille og lese ”The Book of Rifle Accuracy” av Tony Boyer innen Du tar en avgjørelse for hvilket nivå innom BR Du vill satse på. Kan bestilles bl.a. herfra: http://www.brunoshooters.com/Merchant2/merchant.mv?Screen=PROD&Store_Code=BSS&Product_Code=TBSC

 

Velkommen i træsket.....

Editert KL.1200 13.10.10

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...