Jump to content

Ny valp:-)


Tolvsju

Recommended Posts

Fikk desverre ikke til å laste opp bilder på Kammergaalleriet :evil::evil::evil:

 

Men vil likevel dele godt nytt! (Kommer med bilde senere!!!)

 

Alle kan se for seg en strihåret dachs, viltfarget. Jeg har allerede en på 4 år som heter Loke. Han bor for tiden hos min bror Nimbus(hans navn i Sluttstykke, her.... ?)

Loke er en dreven jeger på både hjort og rådyr, og har også fått skikkelig teft på mink!!! Du ser ham i Avataren.

 

Jeg bor for tiden i Belgia, som jo grenser til Nederland...... så vi har har vært innom NL en tur og bestilt en ny Valp!! En Strihåret Dachs, i "Kanin"størrelse( Loke er "Normaldachs", strihåret på 9,3 Kg, Kanindachs er 3,5-4Kg), i fargen"Back&Tan",( som er vanlig blandt lang- og korthåret dachs, men svært skjelden blandt strihåret.) Den nye kompisen vår heter Zorro(Her beholder vi Kennelnavnet).

 

Her er en nær slektning:

IU8S4818-1.jpg

 

Nederland har sannsynligvis verdens største bestand av kanindachshunder, og med et lite " desverre" er de ikke av jaktstammer. Så det blir spennende å se hvordan Loke kan påvirken den kontinentale Zorro til et liv i pakt med sin hensikt?... Men søt vil han uansett være!! (JADA---- Bilder Kommer!!!)

Link to comment
Share on other sites

Grattis med ny valp Tolvsju! Jeg har aldri sett en black&tanutgave av strihårsdachs - og jeg må si at jeg likte det jeg så!

Gleder meg til å se bilder av Zorro 8)

 

Nederlenderne er jo antijaktmennesker på sin hals (har eget politisk parti til dyrenes vel og egne ambulanser for ville dyr bl.a), så ikke rart det ikke er jaktlinjer på bikkja di. Men instinktene ligger vel der inne et sted og det er rart med det hvordan andre dyr i flokken påvirker hverandre. Du skal se at Loke oppdrar Zorro til å bli en skikkelig jeger!

Link to comment
Share on other sites

Det må jo være en utrolig søt krabat!

Så liten strihåra Dachs. Det kunne jeg jammen tenke meg jeg og...

Kan jeg driste meg ut (evt drite meg ut) med et spørsmål?

Hva er det man kaller for Black & Tan på Strihåret Dachs?

Inbillte meg at det var fargen som vår Spike har, og også den på bildet til Tolvsju,

men det er altså feil det, eller?

Hva kalles denne fargen da?

n591380063_650573_2911.jpg

 

Er det viltfarget? :?

Link to comment
Share on other sites

Nei tunderbrd - Spike er black&tan han også ser det ut til!

 

Black&Tan er det som bl.a rottweilere/doberman er det.

 

 

Nei, desverre denne er ikke "ekte" Black&Tan. Mørke varianter av Viltfarget kan ligne på B&T, men de er allikevel viltfarget. (Oppdretteren brukte uttrykket; man kan ikke være litt gravid. enten er den ren B&T, eller så er den viltfarget.) Spike har islett av brunt i den svarte delen av kroppen, og brunt på ørene, altså er den Viltfarget.

Link to comment
Share on other sites

Nei tunderbrd - Spike er black&tan han også ser det ut til!

 

Black&Tan er det som bl.a rottweilere/doberman er det.

 

 

Nei, desverre denne er ikke "ekte" Black&Tan. Mørke varianter av Viltfarget kan ligne på B&T, men de er allikevel viltfarget. (Oppdretteren brukte uttrykket; man kan ikke være litt gravid. enten er den ren B&T, eller så er den viltfarget.) Spike har islett av brunt i den svarte delen av kroppen, og brunt på ørene, altså er den Viltfarget.

 

Korrekt tolvsju. Hundene på bildet er såkalt viltfarget her kan fargen variere fra kullsvart til grabrun

Viltfargete dachser har også underull, det er liten grad utviklet hos de andre hårvariantene.

 

En ekte black and tan finner du hos korthår og langhåret variant.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...