Jump to content

250grn fra willi klette / clarry Haglund i 45 acp+


martinJ

Recommended Posts

Hei og hopp, sitter å lader til 45 colt om dagen og lader med 250 grns blykuler fra Klette og Haglund, kulene er temmelig like, men det er noe større krymperille i klette kulene, og de virker jevnere/penere i utførelsen, Haglund kulene virker som de kan være støpt i et noe raskere tempo og er tidvis ujevne i overflaten.

Nok om kulene :D

Det jeg lurer på om disse kulene er egnet for 45 acp, og om noen har noen ok data å dele, jeg lader for tida 45acp med n330 krutt, men har n350 og 340 i hylla.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet 45 AR kula til en 625 med Hercules/Alliant 2400 og fått topp presisjon og hastighet tett innpå 1100 fps. Bruker bare denne ladninga i begrenset omgang. Kula veier 237grs og er nok litt kortere enn ei på 250 grs. Jeg har imidlertid også ladet LEE sin 340 grs(nominell)(min legering 325 grs) for 1911. Fungerte greit, med hard rekyl og suveren presisjon. Dette var på -80 tallet, så ladningen har jeg ikke og ville vel heller ikke delt den her :D Mener jeg brukte 3N33.

Ut fra dette, bør du kunne lade kula du spør om i acp, forutsatt rett patronlengde for sikker mating og fornuftig opprbeiding av data. Langsomt krutt!

Link to comment
Share on other sites

Var noe data i "guns&ammo" på 250grs blykule og en redusert ladning n-350 i en artikkel rundt 2000-2002. om jeg husker rett. Måtte selvfølgelig prøve, men jeg forsøkte å holde meg langt unna "trykktaket", så det var ganske milde saker som ble ladet.

Tunge kuler i 45acp er forsåvidt et morsom eksperiment, men ganske unyttig :D for normale forhold. Veit at noen har eksperimentert med sinte ladninger og 240-260grs kule med tanke på utenlandsjakt, kan sikkert gi bedre penetrasjon enn vanlige 230grs kuler.

Om du absolutt må eksperimentere, bruk "treige" krutt som 350-3n37, ikke bruk 310-320.

 

En annen ting som bør tenkes over er å ikke kjøre slike ladninger med reduserte rekylfjærer, for ikke å banke pistolen istykker.

 

Aner ingenting om hva G&A har gjort av trykktesting som gjør at de tør å publisere ladningen, men skal se om jeg klarer å grave opp bladet når jeg får ånden over meg...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...