Jump to content

Mauser m67 ++ Er dette et greit kjøp?


helnudsen

Recommended Posts

Heisann!

 

Som mitt første våpen og der tenkt bruksområde er noe seljakt samt bane/konkuranseskyting har jeg fått et tilbud om lyder:

 

 

Mauser M67

Kongsbergløp 308 (matchløp, Lite skutt)

Kongsberg avtrekk

Brevold mc skjefte (kinnjustering)

Leupold stålmontasje hel skinne

BSH kikkert 3-12x50

 

Våpenet er beddet og dioptersikte og banereim følger med.

 

Prisen er 5000,-

 

Er dette et greit kjøp?

 

Mvh Helge

Link to comment
Share on other sites

Hei, og velkommen til forumet!

 

Det er "ørten" tråder om M/67 (og M/59), ombygging etc. her inne, vi har en søkefunksjon som kan være grei å bruke!

 

M/67 går vanligvis for ca 1000 - 1500,-, med det vanlige standardskjeftet. Med "moderne" (Sauer-fasong) skjefte noe mer.

 

Jeg er generelt skeptisk til alle selgere som påstår at våpnet bare har gått "noen få" skudd - men det skal noe til å skyte ut et 7,62 løp (våpnet er i tilfelle M/67 F1, kaliber 7,62 Nato, for å være pirkete).

 

BSH kikkert? Brukte kikkerter av obskur produksjon er jeg også skeptisk til - vil nok ikke betale særlig mye ekstra for den, for å si det slik. (Er det BSA du mener? De kikkertene kommer vel fra samme fabrikk i Kina som masse andre billigmerker).

 

Bredvold- skjeftet - er det et jaktskjefte, eller et godkjent (DFS) skjefte? Det siste (eller det originale Kongsberg-skjeftet) må du ha, hvis du skal skyte ordinært i DFS. Da må også kikkertmontasjen, inkl. skinna, kunne tas av, og diopter monteres. Men hvis du er kl. 1-skytter, kan du skyte felt i DFS "Jegerklasse" med våpnet (forbehold om vekt).

 

Om 5.000 er en grei pris? Vet ikke - det er jo noen usikre punkter. Men har en "kjekt å ha"-følelsen, er det meste OK! Og M/67 er jo et skikkelig arbeidsjern!

Link to comment
Share on other sites

Mmm?, jeg ville ha først funnet ut hva jeg skulle ha brukt våpenet mest til før en kjøper ei "kombi" våpen en kan bruke både til jakt og bane. Juridisk sett skal en iflg våpensøknaden du skriver under, erklære at våpenet kun skal bli brukt til det som det er søkt om, enten bane eller på/som jaktvåpen. Skal du bruke våpenet mest på jakt, ville jeg ha kjøpt ei vanlig standard jaktrifle. Banevåpen med tykke og lange baneløp er tungt å dra med ut på jakt og, og til slutt kjøper du ei lettere og mer hendig rifle til slutt likevel.

 

5000 kr synes jeg er mye for ei M67 rifle, og særlig når den har en ukjent og sikkert ikke den beste kikkert til jakt i div lysforhold. Etter den nye våpen loven med "6 våpen i skapet" er det vanskelig å bli kvitt gamle våpen. Finn.no er fullt av M67 & M59 fra 500-1500 kr. Vil du ha ei lett og hendig jakt rifle er det også mye flott og få kjøpt brukt, og med meget kurrante kikkerter på montert til en hyggelig pris. Faktisk er det blitt veldig vanskelig å blitt "kvitt"/solgt vanlige jaktrifler også etter den nye våpenloven. Det er mange jaktvåpen i våpenskapene rundt om i Norge, og vi har penger i hendene å mange vil ha nye modeller/typer rifler. Da må en ofte selge til en "hyggelig" pris skal få solgt den, og få plass i våpengarderoben sin. Har akkurat vært ute å kjøpt brukt reserve jakt rifle sjøl, så jeg hadde maaaaasse å velge i.

Link to comment
Share on other sites

jeg tror dette er i meste laget,du får en grei orginal M67 til 1000,- og 2000,- kroner i 6,5 mm til konkurranse/baneskyting. litt billigere ammunisjon enn 308. På XXL får du en Weatherby 308 med bushnell 3x9-40 til 6000,- samla sum max 8000,- og 2 rifler til hvert sitt bruk. har en M67 selv til DFS-skyting og mener selv den er altfor tung til å dra med på jakt. Gikk 4 timer med en Browning X-bolt igår og det kjennest i skuldra ennå.. denne veier bare halve av Mausern..

Link to comment
Share on other sites

Etter den nye våpen loven med "6 våpen i skapet" er det vanskelig å bli kvitt gamle våpen.

Du må ikke rote til ting for stakkaren nå. Ikke bland dill med dall, for da blir det bare rot.

Det er ingen begrensning i antall våpen man kan eie, men man kan ha inntil 6 JAKTvåpen i den såkalte jaktvåpen-garderoben. Evt bane/konkurranse våpen kommer utenom disse 6.

Link to comment
Share on other sites

Det var da ikke nevnt for å forvirre tråd starteren dette ble nevnt ang 6 våpen regelen. Mer for å forklare hvordan brukt markedet for våpen har vært etter den. Å erfaringer fra flere som har brukt ombygde banevåpen på jakt. Han spurte jo om meninger ang kjøp av M67 til bruk på jakt og bane skyting.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...