Jump to content

Rifle Dakota,Mauser,Etc


Nemo

Recommended Posts

Har lagt meg om en liten hemmelig for kona "formue". :-).

 

Ønsker meg en rifle i det øvre lag..

 

Dakota modell 76 i 270W

Mauser M03 i 7x64

Sako 85 i 270W eller 7x64

 

Evt rifle bygd på Ragnar Hansen låsskasse med valnøtt stokk i ny-clasisk stil.

 

Sauer og Remington vil jeg ikke ha.

 

Prisklasse 25.000,- 38.000,-

 

Har fra før en Zeiss 2,5-10x48 som skal monteres så lavt som mulig

Pressissjon bør ikke ligge under en Lakelander 389 i 270w jeg hadde ca 16-20mm.

 

Forslag til våpen?

 

Graveringer og masse dill er ikke interesant

Åpne sikter er ikke et must

 

Gjerne løst magasin.

Bra sikkring som låser hevarm og tennstempel

Tradisjonell boltkasse ikke Blaser

 

Forslag?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville lett opp et våpen med den kassen jeg selv ønsket.

Dette ville jeg sendt til utvalgt børsemaker for slakting og nybygging. Du vil her få et våpen helt i tråd med dine spesifikkasjoner og ønsker.

Jeg har en sako bygd på forrester lux kasse. Kassa ble sendt Rafdal og børse ble bygd. Det samme har jeg gjort med to stk Remington Seven. Kasse sendt nedover og komplett børse i retur akkurat slik jeg ønsker den.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Ikke alt for mange som leverer løp i 7x64 og du må holde deg til de Europeiske.

 

Dakota/Kimber er i mine øyne egentlig 2 sider av samem sak. LItt skeptisk til sær europeiske kamringer i amerikanske våpen. Hva med en 280 istedet?

 

Om du er ute etter løst magasin, kan du nesten glemme USA baserte produsenter. Løse magasiner er nesten utelukkende et europeisk fenomen.

 

De du kanskej ikke har nevnt, men som bør være midt i blinken for deg er:

Schultz & Larsen Classic DL/Victory

Mannlicher Luxus

 

Begge har utbyttbare løp, boks magasin og leverer masse gode piper i 7x64

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke se hva som skulle være problemet med en 7x64 i en amerikansk kasse. Som du sier er det jo neppe bare bare å finne amerikanske løp, men for eksempel Lothar Walther leverer jo da, så den saken er jo grei. Krieger og Border leverer også piper i riktig kaliber, men jeg tror ikke de kamrer for patronen selv. Det kan imidlertid flere børsemakere her på berget gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Enig: 7x64 i europeisk kasse.

 

270 (og senere 280) er jo amerikanske kopier av 7x64, det var Brenneke som var først ute og Winchester visste meget godt om den da de kom ut med 270. I det hele tatt var Winchester svært påvirket av Europeiske våpenprodusenter, spesielt Mauser, bare se på forløperen til M70; M54 som 270 win først ble tilbudt i.

 

Men hva skal du bruke rifla til? Om det er jakt med mye klatring i fjell ol. ville jeg tenkt på en Kimber Super America i 270 (eller jeg ville heller ha tenkt på 270 WSM). Kjenner en som har en slik men i 308, for et flott og gjennomført våpen! Ikke minst også svært presist. Men dersom det hovedsakelig er posteringsjakt og ikke så alt for fysisk krevende ville jeg heller hatt den litt tyngre M03. Jeg er ikke i tvil om at de moderne europeiske riflene som M03 er bedre enn Dakota, Kimber og de fleste amerikanske.

 

Da jeg hadde nesten det samme budjsettet som deg (litt mindre), så valgte jeg Blaser fremfor Kimber eller Hansen. Hadde jeg drevet posteringsjakt hadde jeg kanskje valgt M03.

Link to comment
Share on other sites

Som nicket mitt sier, så har jeg en M03. Jeg har pipe i 6,5x55 og 8x68s...9,3 pipe søknaden ligger å "brenner" i hylla.

Jeg er veldig fornøyd med den. Oppspenneren er ikke noe problem å bruke, samme treffpunkt ved montering/demontering, presis, godt avtrekk o.s.v, o.s.v...

En annen ting jeg liker godt med den er at med magasinet montert, så kan den også lades med toppmating av magasinet, kjekt både på banen og på jakt. På min har jeg fått montert magasinlås slik at jeg kan låse fast magasinet, behagelig å vite når jeg er på jakt, men kanskje ikke nødvendig.

Skulle du velge den er jeg helt sikker på at du blir fornøyd og som et tips: Bestill med neoprenreima, børsa er litt tung (Ca. 5kg alt i alt), da blir den bedre å bære på lengere etapper. Selv har jeg ren lær reim og den sklir på skulderen min.

Selv har jeg oppgradert treverk som jeg ikke vil skjære i for å få justerbar kolbekam. Angrer litt på at jeg ikke bestilte med justerbar kolbekam fra børjan av. Ser på det som et lite drawback på jaktfelten om vinteren. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke se hva som skulle være problemet med en 7x64 i en amerikansk kasse.

Det blir jo som å putte en VW 1,9 TDI motor i en Chrysler 300C. Begge er fine hver for seg, men de passer liksom ikke sammen.

 

:wink:

 

Jeg personlig synes at om man snakker om vanlige serieproduserte våpen som Sako, M03 o.l.

betyr kalibervalg mindre. Kunne kanskje betydd noe mer i en klassisk kreasjon. F.eks klassisk Engelsk m Rigby kaliber.

Synes Tikka i 308 er helt ok, også Browning i 6,5x55.

 

Ellers synes jeg peders har en god ide`. Da har man jo muligheten til å få et særegent våpen etter egen smak.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...