Jump to content

Oppgradering av gammel Morini 162E


Blysmelter

Recommended Posts

Jeg har en veldig gammel Morini 162E som jeg fikk inn i landet via Våpensport i Kristiansand. (Tro det var den første trykkluftpistolen med elektronisk avtrekk som ble tatt inn til Norge) Jeg har nå tatt denne frem igjen etter at den har ligget i dvale i 7 år. Så når jeg skulle fylle på luft begynte den selvfølgelig å lekke. Denne typen har ikke løse luftsylindre og dermed må nok noen pakninger byttes.

 

Men så erindrer jeg at det skulle finnes et ombyggingssett som gjør at det kan benyttes "vanlige" utbyttbare luftsylindrer til denne gamle modellen. Noe som muligens burde gjøres på grunn av sikkerhet da 250 bar på en 19 år gammel luftpistolsylinder kan utgjøre en potensiell fare. I den forbindelse lurer jeg på om noen her inne vet om det finnes slike kit og eventuelt hvem som selger disse? Har prøvd å google og sende e-post til Morini uten at det har gitt meg noen svar enda. Er det noen her inne som kan hjelpe?

Link to comment
Share on other sites

Kan jo alltid kontakte våpensport. Men så på hjemmesidene at de ikke hadde noe Morini eller noe som helst oppdatert, for den saks skyld...

Trodde og at de bare var grossist?

 

Nei den sida er ikke oppdatert på en stund, men får du tak i karen pleier han ikke være så vanskelig når det gjelder noen deler :D

Benelli eiere vet noe om dette :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Våpensport henviste meg videre til Børselars. Interprodukter har komplett pakningssett til 270,- SEK. Ombygging til utskiftbare sylindere med 2 stk. sylindere koster 7.800,- SEK. Da kan en jo kjøpe en ny luftpistol. Så jeg får prøve å komme gjennom på telefonen :? til Børselars om han har pakninger før jeg eventuelt bestiller fra Sverige. (Bra at han prioriterer arbeid fremfor telefon, men dog...) E-post har han aldri svart på siden jeg sendte en revolver til han i sommer. :evil: Men vet at arbeidet som blir gjort alltid blir bra til slutt. :D

 

Takker forumet for svar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Noe som muligens burde gjøres på grunn av sikkerhet da 250 bar på en 19 år gammel luftpistolsylinder kan utgjøre en potensiell fare.

 

Beklager å måtte bringe en dårlig nyhet i tillegg til deg: ISSF (den verdensomfattende organisasjon for konkurranseskyting, som Skytterforbundet også er tilsluttet) har for kort tid tilbake besluttet at ut fra sikkerhetshensyn må nå alle trykkluftsylindre i bruk på konkurransevåpen ha en datostempling for produksjonstidspunktet, og denne datoen må ikke være eldre enn 10 år.

Denne regelen er nå også ratifisert for Norge.

 

Har ikke fått noe klart svar på om dette også gjelder CO2-sylndre, men det gjør antagelig det. Slike sylindre nyfabrikeres nesten ikke mer, tror jeg. Dermed vil mange eldre CO2-våpen bli ulovlig å bruke andre steder enn hos deg selv. Trist.

 

Dette vil si at du ikke kan bruke ditt våpen med den opprinnelige sylinderen du omtaler under noe approbert stevne i inn eller utland, og antagelig heller ikke (lovlig) under noen organisert trening i noen klubb tilsluttet NSF.

Men du kan på eget ansvar skyte hjemme hos deg selv.

 

Men også: da sylinderen din ikke er løs kan den muligens regnes som en fast del av våpenet? Og dersom den ikke har datostempling kommer den vel inn i en "gråsone" ?

Tenk f.eks. på spennvåpen (ikke fjærvåpen) hvor luft settes under trykk med en hevarm. Her er også luft under trykk, selv om det antagelig neppe er stort over 100 bar for noe våpen, og luftmengden er jo også liten.

 

Personlig synes jeg denne regelen er noe firkantet, og tidsrammen noe kort.

Så vidt jeg vet har det knapt hendt noen gang at en luftsylinder har revnet ("eksplodert") under normal bruk og forsvarlig fylling.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...