Jump to content

Ruger No. 1 prosjekt.


Recommended Posts

Vurderer å ga til anskaffelse av en Ruger No. 1 rifle i et flattskytende kaliber.

 

Noen som har gjennomført et custom prosjekt på denne rifla? Jeg tenker åttekantet løp og 6.5x55...

 

Jeg har en custombygget Ruger no 1 med åttekanta pipe. Denne er bygget av Ola Gujord, og har fått full customjobb på stålet, men skjefte er fortsatt uforandret.

Kommer tilbake med bilder og mer info senere i kveld...

Link to comment
Share on other sites

Jeg lovet vel noen bilder og litt mer info om Rugern min.

Den startet opp som en Mod 1A i kal 30-06.

Det var aldri planen å beholde 30-kaliberet, så Gujord freste et douglas løpsemne i 8mm til 8-kanta form. Pipa ble kamret i 8x68S. Etterhvert kom også ny kvartskinne på plass, med Leupold QR Gunmaker bases lasket inn i kvartskinna. Fremre reimbøylefeste er frest ut av pipeemnet, mens kornfot med framsikte er skrudd fast på pipa. Baksikte er ikke montert, da det er tanken å få lagd et lite jaktdiopter som skal passe i bakre kikkertbase.

Det er meninga at det skal lages et ledikk i bakstokken, der jaktdiopteret kan oppbevares når det ikke er i bruk.

 

Armen under løpet, som forskjeftet er festet i ble forlenget litt, for å få plass til en pipesvingningsregulator. Denne består av en settskrue som står mot pipa, og gir et visst press mellom armen og pipa. Forskjeftet ble deretter beddet slik at det ligger fritt mot pipa. Annlegsflatene mellom låskassa og for- og bakskjefte ble også beddet.

Avtrekket ble skiftet til et avtrekk fra Moyers, som er justerbart både for vekt og inngrep. I tillegg ble hanen lettet en del og slagfjæra ble erstattet med en Wolf-fjær, som skal være 30% hardere enn originalen. Disse endringene ga et meget god og disktinkt avtrekk, samtidig som at slagtiden ble merkbart bedre enn på originalen.

n730840824_854153_683.jpg

Ruger no 1, med attekanta pipe,ny kvartskinne, leupold QR montasjer og Kahles 3-9x42CT

n730840824_854154_983.jpg

Åttekanta pipe i kaliber 8x68S

n730840824_854155_1269.jpg

Integrert reimbøylefeste,frest ut av pipeemnet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Bössan i länken är nog min, jag kan inte kolla eftersom Robsoft ligger ner för uppdatering just nu :oops:

 

Projektet har gått långsamt men bössan provsköts häromdagen på Web Cupen här i Sverige :mrgreen: Rugern är först och främst tänkt att brukas på rådjur och toppjakt. Pipan är en rostfri LW i 6 BR 1-10 twist. Har bara skjutit ca. 20 skott genom pipan men det ser ganska bra ut! Har ännu inte bäddat och frilagt framstocken ordentligt, ska försöka hinna under veckan.

 

ruger1og7.jpg

 

Har tillverkat en spång som passar till Talleyringar.

 

rugerspngvo0.jpg

 

Stefan.K

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Vurderer å ga til anskaffelse av en Ruger No. 1 rifle i et flattskytende kaliber.

 

Noen som har gjennomført et custom prosjekt på denne rifla? Jeg tenker åttekantet løp og 6.5x55...

 

Kjøpte denne børsa ferdig, kaliberet er 6,5x55. Løpet er ikke åttekantet, men derimot et LW løp montert av RH. Har lett lenge etter en # 1 i 6,5 og fant denne på finn.no. Prisen ble etterhvert grei, og da var det bare å handle. Den går meget godt. Bilder:

 

 

Ruger165x55003.jpg

 

 

Ruger165x55002.jpg

 

 

Ruger165x55001.jpg

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men jeg har leita etter en No.1 i stainless /laminat i lengre tid, så hvis noen på forumet vet om en som støver ned i en butikk hylle send en PM.Kaliber uvesentlig.

 

Morten

 

Lurer på om ikke jeg har sett en hos Rogne Våpen i Trondheim Tlf: 72 84 49 90

Link to comment
Share on other sites

Takk for bilder. Nydelig børse! Ja det finnes vel noen No 1 i 6.5 rundt omkring.

 

Vurderer å ga til anskaffelse av en Ruger No. 1 rifle i et flattskytende kaliber.

 

Noen som har gjennomført et custom prosjekt på denne rifla? Jeg tenker åttekantet løp og 6.5x55...

 

Kjøpte denne børsa ferdig, kaliberet er 6,5x55. Løpet er ikke åttekantet, men derimot et LW løp montert av RH. Har lett lenge etter en # 1 i 6,5 og fant denne på finn.no. Prisen ble etterhvert grei, og da var det bare å handle. Den går meget godt. Bilder:

 

 

Ruger165x55003.jpg

 

 

Ruger165x55002.jpg

 

 

Ruger165x55001.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ruger laget en serie med 6,5x55 børser en gang på nittitallet, har lest at tallet var under 1000. Ser en og annen for salg en gang i blant på amerikanske nettsider. Ellers er det vel kanskje noen i 6,5 her i landet som er bygd om av børsemakere. Kanskje etter inspirasjon av Svein Solli og hans artikler om Ruger'n i 6,5 i VJ. Det var ihvertfall de artiklene som gjorde at jeg fikk lyst på en #1 i 6,5.

Link to comment
Share on other sites

Ruger nr 1 er en fin lås det og mye bra får man bygd på den, jeg har en custom nr 1 i .450 NE 3.25 inch som Hansen har bygd, og jeg liker den veldig godt . blir nok en nr 1 til senere, men usikker på hvilken patron det blir kanskje .450-400 so mde lager eller .405 winchester eller 9,3x74 R .

 

Artige er at Ruger bygger den i .450 NE nå så det blir fabrikk lagd og det er ikke en dag for tidlig at den kommer mer i bruk. En ladning 458 Win Mag, en annen ladning 2500 fot med 500 grain kule og lade mulighetene er mange og rimelige .458 kuler av mange slag og støpte kuler er veldig bra til den . 160 krutt og N4 fungerer bra og 204 også.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Stokken er Fajen Black Walnut, rifla er bygd av Ragnar Hansen. Jeg kjøpte den av en kamerat i 2004, og den var god medisin gjennom hard sykdom jeg var gjennom da og noen år fremover. Hjalp på å olje og pusee rifla samt lade granater til den .

 

I 2006 fikk jeg bare en innskytelse , send bilder av rifla til Boddington og spør hva han synes. Jo Boddington likte den veldig godt. Han tok kontakt med Hornady og Ruger , så de begynte å fabrikk lage rifle og ammo, frem til da var det custom utgaver det gikk i . Boddington skrev i boka Safari rifles, at hvis en kombinerte Ruger låsen med Nitro Express ladninger fikk en veldig interessant kombinasjon.

 

I sterkere mekanisme og andre trykk en kunne operere med da. Rifla var i utgangspunktet en .458 win mag som ble brotsja om så det er en interessant sak som kan ta .45-70 ladning i en small, opp til nesten .460 Weatherby . 2250-2350 fot er en god bruks ladning . Trenger ikke gjøre mer enn bytte ut fra N160 over til N204 for å merke vesentlig forskjell.

 

Har ikke noe rekylbrems på den, den veier ca 4.2 + kikkert og montasje. Så kort og hendig rifle med trøkk, liker den godt. Men ikke fått brukt de på en stund , men det ordner seg etter hvert. Så får håpe den får prøvd seg i Afrika eller Argentina etterhvert med Swift kuler og Woodleigh.

 

Jeg spurte Kevin Robertson også , Doktarii. Han sa at hvis jeg fik ktil en god ladning på ca 2100 fot med 550 grain woodleigh så hadde jeg en ladning som kunne ta en dinosaur :mrgreen: . Doktarii jobber med Norma om Afrikan PH ladningen , tyngre kuler enn vanlig. som foreks .375 , 350 grain, 404 , 416 , 450 , 458 , 550 .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...