Jump to content

Bygge en Contender kopi


Carl Volt

Recommended Posts

Jeg har planer om og bygge en T/C Contender kopi i 6.5x55

3556.jpg

Men mitt problem er at jeg ikke finner målene til den. Derfor ønsker at jeg noen som har en kan legge ut teknisk informasjon de har om den.

Det jeg trenger av teknisk informasjon er målene til alle delene, dette virker som mye og spørre om, men jeg har dessverre ikke funnet noe annet sted med den informasjonen jeg trenger.

 

Til de som lurer på det juridiske, så kan jeg informere om at dette går under undervisningsøyemed siden jeg er elev på VG2 Børsemaker i følge læreren min.

Link to comment
Share on other sites

Utifra det jeg har forstått så virker det som at .30-06 og .308 er nesten barnemat for denne. En annen ting er at jeg vurderer og gå utifra Krag-tilpassede ladninger i 6.5 til denne siden det da minsker antall forskjellige kaliber jeg trenger og lade til i heimen. I følge læreren min skulle det gå greit med 6.5 hvis overkompanserte litt i forhold stålkvaliteten.

Link to comment
Share on other sites

Contender-ramma regnes for å være begrenest til 40-45000 PSI (iflg SAAMII)(sorry for feil i PM) for patroner med diameter på hylsebunnen over 10mm.

Uten å kikket for mye på det vil jeg tro at begrensingen kommer som følge av designet på låsen, ikke stålkvalitet.

om du vil ha 308/30-06, 6,5x55 bør du i.m.o kikke på andre design (fallblokk, div tyske kipplauf).

Link to comment
Share on other sites

For aa kunne takkle 6,5x55 trykket, maa det nok mer gods og stoerre laaseflate til, ellers blir forholdet litt ãla 6,5x55 Mauser i en Krag. Men jeg tror faktisk Kragen er bedre egnet til siste, enn Contender/G2 er til overtrykk, i forhold til konstruksjonen. Det er svaert mange Contendere som har faat strukket rammen p.g.a. for harde ladninger. Vaer obs paa dette ved kjoep.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...