Jump to content

Kjøttdeig av elgtunge


Palinder

Recommended Posts

Hei. Som skytter av en liten pinnokse forleden dag tilfalt det meg et hjerte, et mellomgulv og en tunge. De to førstnevnte er grei skuring. Er ikke så begeistret for speket hjerte, så det pluss mellomgulvet går rett i kverna. Så er det tunga. Den kunne blitt til deilig pålegg, men jeg har rett og slett ikke tid til å gjøre det. Derfor tok jeg også den i kverna.

 

Før jeg gjorde det spurte jeg elgguruen i familien, AKA min mor, om man må ta av skinnet før man sender tunga i kverna. Hun mente det ikke var nødvendig. Som sagt så gjort.

 

Nå har jeg en god kilo tungekjøttdeig, men en ting slår meg; vil ikke den ru overflata på tunga kjennes i maten? Selv kvernet til deig vil vel biter være mulig å kjenne?

 

Tenkte i utgangspunktet å blande all kjøttdeigen og lage "skytterens kjøttkaker" av det, men er usikker på om jeg skal blande tungedeigen med resten.

 

Noen som har erfaringer med kjøttdeig av tunge? Tar man av skinnet? Blir det noe godt?

Link to comment
Share on other sites

Du må ikkje finne på og lage kjøttkaker av elg tunge, den er for god til det!!!!! du må koke den aleine med heile pepper og salt ca 2ss og 1 lauberblad. huks og ta av skinnet på tunga mens den er varm, la den så bli kald i sin egen kokekraft.(ja heile kjelen ut)

Dette blir den beste påleg du kan tenke deg, (har severt dettetil forrett på elgfest)

 

Men har du laga kjøttdeg alt så gjer ikkje skinnet noko............. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Jeg vet godt at det å bruke tunge til kjøttdeig er råflott, men nå er det en gang sånn at jeg har fått så mye elgtunge gjennom årene at det ikke er det helt store lenger. Godt, joda, men det kommer alltids flere tunger, og nå hadde jeg ikke lyst på det. Dessuten var det veldig beleilig å gjøre det lettvint akkurat nå, så da gikk den i kverna.

 

Hjertet kan stekes i skiver ja, det vet jeg godt. Men jeg syns faktisk ikke det er så fryktelig godt. Helt greit, liksom. I små mengder. På jakttur kan hjerteskiver stekt i smør være en fin forrett til en skikkelig steik, men her hjemme får jeg rett og slett ikke omsetning på det. Kona kan ikke fordra det, av den enkle grunn at det er nettopp hjerte, og jeg jobber slik at det ikke er jeg som lager middag for tiden. Det ville blitt liggende i frysern. Jeg trenger imidlertid noen hjertekarbonader akkurat nå, så da ble det det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...