Jump to content

hvor mye tåler egentlig ett kikkertsikte ?


Hedmarkingen

Recommended Posts

Finnes det no krav/spesifikasjoner på hva det skal tåle av støt ?

Jeg kjenner til IP klassifikasjoner, men ha ikke sett no slikt brukt på kikkertsikter.

 

Etter min mening burde ett kikkertsikte ha som minimum kriteria at det skal tåle ett fall på 1.5 meter mot betong uten å ta skade uansett vinkel det treffer betongen med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir faktisk litt irritert over hvor dårlig vanlig forbruker varer er merket m.t.p styrke/holdbarhet.

 

På jobb forholder jeg meg til klassekrav og IP grader selv for den minste lille sak.. men straks det dreier seg om vanlig forbruker varer, er det begrep som "water resistant", "shock resistant", "approved by US army" eller annet fantasifullt svada som gjelder.

Link to comment
Share on other sites

Er vel bare mil spec sikter som har noen definisjon på dette, og dem koster normalt mer en 5k.

En definisjon.. ja, men er det en klar definisjon?

 

Mener det blir litt som å kjøpe en kikkert ut fra "Lars Monsen har en gang i tiden kjøpt en slik"

Det blir omtrent like definert som ett smilefjes fra 'TV2 Hjelper deg' ..synes jeg da ;)

 

Norsk mil spec undertøy i bomull, løp og kjøp; http://www.forsvarsbrukt.no/shopexd.asp?id=228

 

Hva legges i ordet TÅLE?

skal det ikke bli riper eller bulk eller skal det fungere?

har selv mistet et sikte 2 meter ned på den ene F.... steinen på hele tomta, det fikk en bulk i tuben men det viket etterpå.

Det vil da være spesifisert i den enkelte standard. For en IP standard vil det dreie seg om å tåle-som i å fortsatt fungere. Det gir i allefall en grei pekepin..

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
En definisjon.. ja, men er det en klar definisjon?

Er vel noen tester dem må igjennom etter det jeg kan huske - fall fra en viss høyde osv.

Er en ref til en test her

http://www.schmidtbender.com/immersion.shtml

 

Meningen er vel at en skal kunne bruke sikte som før med samme treffpukkt etter at disse testene er gjennomført.

Link to comment
Share on other sites

Det vil da være spesifisert i den enkelte standard. For en IP standard vil det dreie seg om å tåle-som i å fortsatt fungere. Det gir i allefall en grei pekepin..

 

De fleste tåler antagelig et slik fall dersom det er kriteriet. Men skal det tåle 3 fall? Regelmessige fall?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...