Jump to content

Rimelig .410-ammunisjon?


Nygaard

Recommended Posts

Heisann!

 

Jeg har nylig overtatt en Beretta Folding i .410 fra min farfar da den i liten grad har blitt benyttet. Til tross for (eller kanskje på grunn av?) lite kaliber hadde det vært gøyalt å gi den et forsøk på lerduebanen. Jeg har fått med et par pakker Vismuth, men jeg synes det er for ille å skyte avgårde disse mtp. pris. Da kan jeg heller kontrollere trostebestanden på småbruket med disse. Er det noen som vet om muligheten for å få fatt på patroner med stålhagl, eventuelt andre rimelige haglmaterialer, til dette kaliberet? Ingen av mine nettsøk har gitt meg tilfredsstillende svar, men med litt flaks vet kanskje noen her inne om en bortgjemt butikk uten nettside og med godt utvalg i rimelige haglepatroner. Jeg kan jo i verste fall anskaffe hylser og ladeutstyr, men det blir fort dyrt for noen serier på lerduebanen.

Link to comment
Share on other sites

Utrolig godt spørsmål, som ingen før har kunnet svare på pga blyforbudet. Men det er kommet en redning, om enn ikke til Norge enda, men det er lov å håpe til neste sesong.

http://www.winchester.com/Products/shotshell-ammunition/xpert/xpert-steel-loads/Pages/WE413GT6.aspx

 

Winchester har nemlig giddet å lage en serie med stålpatroner i .410. (Noe som sier meg at miljøhagl er kommet for å bli.)

 

Nå er det sikkert mange som rister på hodet og sier "drittpatronen er om mulig blitt enda mer bedriten". Vel, med 1400fps og hold ut til maks 25meter, samt flere hagl ombord er dette en killer på de små. Eneste aberet er jo den ubrytelige regelen om max 1/2 choke og stål. 90% av alle .410 løp har full choke. Jeg gjetter at Winchester har tatt høyde for det og designet den for alle løp og boringer.

Link to comment
Share on other sites

Fiffig, skal høre med et par lokale ammunisjonsdealere om muligheten er tilstede for å ta den inn!

 

Angående boring er den faktisk kvart. Farfar har alltid vært lett allergisk mot trangboring, så han tok et rafs og fikk haglene sine, deriblant denne, boret opp for noen år siden i forbindelse med blyforbudet.

Link to comment
Share on other sites

Har sendt flere mail til importør (Nordskog) av winchester ammo ang. dette.

Virker som de ikke gidder å svare meg engang.

Tenkte jeg kanskje skulle bestille ett par kasser hvis det måtte til får å få de til å ta inn men virker ikke som de har noen interresse for det.

Kanskje hvis flere melder sin interresse for det, så kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også lenge vært på utkikk etter ammo til .410, men det eneste jeg har kommet over er Bismuth fra Eley. De som har dette er visstnok Schou, og Børselars. Men 15,- pr skudd blir jo for drøyt til treningsskyting. Skulle det dukke opp et rimelig alternativ så er jeg absolutt interressert.

Link to comment
Share on other sites

Gjelder jo alt som nordskog ikke har i hylla. Spurte om en Browning pumpehagle i cal 16 der for en stund siden. Så på hjemmsida til Browning at den kostet rundt 700 dollar . Da jeg omsider fikk de til å svare om de ville ta den inn (noe de helst ikke ville)så sa de at den skulle de ha 18 tusen for. Jakt og Friluft kunne ta den inn for rundt 9000. Så den jævla drittbutikken der skal jeg aldri mere ringe til

Link to comment
Share on other sites

Utfordring til forhandlerene!

Vi er nok flere som ønsker noe rimeligere øvingspatroner i 410.Jeg får bare tak i noen dyre bismuth.

410 er et godt alternativ for å få de yngste til å skyte med hagle.

 

Jakt og friluft,Arendal!!Jeg har mast på dere før,tar dere utfordringen og tar inn rimelige kal.410 til våre yngste?

 

Dere kommer nok ikke til å selge de store mengder,men ved å satse på de yngste har dere en kundegruppe som senere kommer til å kjøpe et kraftigere kal.

Jr. her i huset begyndte med kal.410 og har nå gått over til kal12 (kjøpt hos dere)

Link to comment
Share on other sites

Om dere klarer å tromme sammen nok mennesker til å ta inn 5-10 000 smell kan dere sikkert ringe en forhandler.

Jarle Pedersen hos Sport 1 Kongsberg (Jarle's Jakt & Våpen) kan sikkert være behjelpelig. - Kan være at importør ikke har noe lyst til å hjelpe han heller,

men han har vel flere kontakter hos de forskjellige.

 

Han har forresten en .410 i hylla jeg har sett på i flere år nå, men fordi han kun har Eley Bismuth har det ikke blitt noe...

Lite vits å ha en perfekt liten søt hagle om man ikke får brukt den til noe...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...