Jump to content

Større diameter på kuletang.


OlavM

Recommended Posts

Hei.

Sylinderen til min Ruger i cal .454 er litt i rommeste laget, samt at kulene jeg støper fra Lee og Lymanntanga mi er litt undermåls. Ved kalibrering med en .452 sizer er det

tydelig at sizeren ikke tar over hele bæreflata. Presisjonen er utmerket, men hastighet får jeg ikke i henhold til ladetabeller, med 91/2" løp så burde jeg jo fått litt skubb.

Mistenker derfor at jeg mister endel f/s pga rom sylinder, slipper jeg en kalibrert kule gjennom sylinderen, plopper den ut uten å bremse på farten.

Er det derfor en mulighet å "hone" opp kuletanga ved å bruke en støpt kule og smøre den med slipepasta for så å feste den i drillen?

Ei Lee tang kan jeg gjerne ofre på den måten, og det burde jo gå greit med aluminium. Men med ei ståltang? Noen som har prøvd?

For å bøte på nevnte problem, kjøpte jeg en Lee .457-340gr tang til rifle, og håpet at jeg kunne bruke denne. Det går så vidt, problemet er partonlengden, kryper kula ut 1/10mm så stopper det seg selv. Selve kalibreringen ned til .452 gikk problemfritt, støpte med varmt metall og kraftig sotet tang slik at nedsizingen ikke ble for stor.

Men kula skulle vært 2mm kortere, hadde kuletanga hatt toppfylling hadde det vært greit å frese ned blokka,noen lure ideer hvordan jeg kan løse dette?

Kan jo bruke .45 colthylser, men når kruttet er så billig....

Link to comment
Share on other sites

Lyman sine tenger har en gitt diameter etter en blymix de kaller for Lyman nr 2.

Støper du med reint bly vil kula droppe med enda mindre diameter enn oppgitt på tanga,men med linoytype bly vil kula ha en større diameter enn oppgitt.

Du kan altsåp øke diameteren på kula i allefall 2 tusendels tomme(fra .451 til .453)med å støpe av typemetall,gjerne iblandet hjulvekter for å få ønsket diameter.

Link to comment
Share on other sites

Siste blynedsmelting kan vel best sammenlignes med Toros "Orientalsk gryte" med hoveddel av kulefangerbly, men også noen tinnbarrer og setteribly i form av bokstaver+ en dæsj hjulvekter, på gefylen altså. Hardheten kan jeg anta er rundt 16-17 brinell, det er noe hardere enn enn forrige lot som holdt ca 13 brinell målt med Lee sin hardhetstester. Egentlig så foretrekker jeg heller bly litt for mykt enn for hardt, syns presisjonen spesiellt i .38 og 9mm er bedre da. Men har nok tinn og antimon til å trikse litt med en ny lot også :D

Link to comment
Share on other sites

En hardhet på 16 HBN er vel det samme som "Hardball" eller 2% tinn, 6% antimon og resten bly. Kulegrossisten kjøper denne legeringen ferdig fra Metallhuset.

 

Hvis man ser på SAAMI spec'ene, ser man at maks trykk for 38 Special er halvparten av 9mm, .357 mag og .44 mag (hhv 17.000 og 35.000 PSI). Det er derfor nærliggende å tro at man kan bruke en bløtere legering for 38 Special enn de andre.

 

Jeg har skutt 9mm, .357 og .44 Mag med en legering på 13 HBN med utmerket resultat (god presisjon og ingen blying). Vil tro at 38 Special vil gå bra med en enda bløtere legering (50/50 hjulvekter/luftpistolbly + kanskje en dæsj tinn).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...