Jump to content

9mm etter krigen


MorganKane

Recommended Posts

Hei, så har jeg påtatt meg ett lite sideprosjekt igjen.. denne gang for en Nederlandsk samler som ønsker mer info om hva slags 9mm patroner som ble benyttet i årene etter krigen og fram til P08 og P38 ble faset ut.

 

Slik jeg har forstått det har Raufoss vært en slags hoffleverandør.. men min kunnskap er svært begrenset. Ble f.eks tysk rest ammunisjon brukt? Andre leverandører? Ble ammunisjonen gradvis blitt kraftigere med årene?

 

Om noen har info eller bilder, så hadde det vært supert!

 

normal_22092010158.jpg

normal_22092010159.jpg

Link to comment
Share on other sites

forsvaret brukte raufoss fram til 60 tallet iallefall. Vet ikke nøyaktig når produksjonen av 9mm ble stoppet på RA.

Etter det brukte de bla geco 9mm parabellum i luger og p38 osv. De var visstnok merket "parabellum"

 

I MP og glock har vi brukt bla FFV, IMI, GFL, den ammunisjonen har vært merket SKARP og noen av typene var merket "må ikke brukes i P38, P08 osv"

Link to comment
Share on other sites

Takk for info!

Skal se om jeg finner ut mer når Raufoss sluttet å levere 9mm til forsvaret, antar det var i forbindelse med utfasing av P38, P08 og Browning HP.

Tipper det var en del før de våpna ble utfaset (de var i bruk fram til ca 1990).

Tror ikke RA produserte 9mm til lengre enn engang på slutten av 60 eller utpå 70 tallet. Kan ta feil her.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...