Jump to content

Problemer med seating av 32 wadcutter


Gunman76

Recommended Posts

Har ladet mange år med rcbs dier uten problemer. Har nå kjøpt meg Lee dier i 32 s&w long for å lade til den nyervervede grovpistolen

 

Jeg har store problemer med seating av 32 wadcuttere. Er ikke i nærheten av å få satt kula dypt nok før krympen begynner å ta. Og ja, seateren er skrudd helt i bånn.

 

hva gjør jeg galt, har prøvd å følge bruksanvisningen til punkt å prikke men det går til h**** hver gang. Har kasta bort nærmer 30 kuler og hylser på dette tullet her nå. Har også en factory crimp die så jeg er kun ute etter kule seating i den aktuelle dien.

Link to comment
Share on other sites

For meg høres det ut som om du må bakke dia en del tilbake så krympen ikke begynner å ta før den skal.

Krympekonen er løs inni dia og det er selve dia som bestemmer når konen skal berøre hylsa.

 

Gjør som følger:

Juster dia opp en god del til krympekonen ikke kan berøre hylsa.

Sett inn ei tomhylse.

Handtaket på pressa helt ned.

Så justerer du dia ned til du merker at krympekonen (kanten) berører hylsa.

Handtaket på pressa opp igjen.

Nå er dia grunninnstilt.

 

Deretter kan du begynne å finjustere settedybde og krymp etter følgende metode:

Først finner du en fin dybde på kula.

Så bakker du ut settestempelet et par millimeter.

Juster så ned dia til du har ønsket krymp.

Lås dia i denne posisjonen.

Juster ned settestempelet til det har kontakt med kula igjen.

Deretter skal det kun trengs finjustering.

Link to comment
Share on other sites

El Gringo dette er måten jeg justerer alle mine andre seatere, og det fungerer godt. problemet her er at når setteskruen er helt i bånn så stikker wadcutteren 0,5 cm over hylsemunningen. Klarer ikke på noen måte å få den til å sette dypere. Skrur jeg dien lengre ned for å øke settedybden så begynner jo den forbanna krympen å jobbe.

 

Begynner å tro at det ikke er rett seaterdie jeg har, hvis jeg hadde fått tak i en lengre "seater rod" som ble nevnt tidligere i tråden her, så vil ikke hylsa få støtte i mer enn maks 1 cm opp i dien...

 

Hvilken seater bruke dere andre til 32. wc? Og hvor kjøpte dere den?

Link to comment
Share on other sites

bruker lees 3-die set. har hatt to stykker i 32S&W long, ikke hatt noe problemer med settdybder og kuleprofiler. det eneste som måtte modifiseres på mine er krympeskulderen, den er for grov, og måtte smergles for ikke å skave messing under krymping.

 

problemet kan kanskje bunne ut i at die-settet ditt er beregnet på en annen .32-patron enn 32S&W long?

 

dimensjonsmessig er sizerene like for acp/long/s&w/hr/federal, men krymp, ekspander, og seater varierer. om du har et ACP-sett er ikke dette beregnet på wadcuttere...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Evert er nok inne på noe veldig vesentlig.

 

Det står nemlig .32 auto på seateren........ Da faller jo mange biter på plass.

 

Så er det bare å bla i mailen og se om det er jeg som bestilte feil eller om det er hjemmelading som har levert feil.

 

Takk for alle tipsene uansett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...