Jump to content

Pålegg om skyting av kalv


SakoBigGame

Recommended Posts

JEG vet ikke noe annet en det som kommer fram på repportasjen om dette.... ut fra den virker som det er det følelsmessige ved å skyte kalv som veier tyngst, de likte ikke å skyte kalven fra kua.. samt at de mente å skyte eldre dyr var bedre forvaltning...

Jeg var ute etter å høre meningene til dere på forumet om temaet....

et jaktlag kan vell i utgangspunktet bare la være å skyte kalv vist de ikke ønsker det.. men da får de jo deretter mindre dyr å skyte, kjøtt osv... alternativt må det nå kunne være mulig for dem å lage en egen avskytingsplan der de dreier avskytingen over på dyr eldre enn kalv vil jeg tro...

Link to comment
Share on other sites

"følelsmessige ved å skyte kalv som veier tyngst"

 

For å være ærlig :) - og rett fram :wink: - så tror jeg det bunner ut i antall kg kjøtt :? .

 

På mitt vald - var vi enige om å skyte kalver - og gjerne som "bakdel" av tildelinger.

 

Men forvaltning på eget vald - er ikke enkelt - når nabovaldene som jakter på samme dyr - har et annet syn.

Link to comment
Share on other sites

klar det blir mer kg kjøtt om du ikke skyter kalver og venter et år. der jeg jakter prøver vi og spare tvilling kalv og heller få tatt ut små kuer med kalv. da kan det være vi får bort en del av probemet med sent fødte kalver som ser mer ut som rådyr i jakta. viktig og spare di beste produksjonsdyra.

Link to comment
Share on other sites

ja her er det nok mange meninger ute å går, for det er nok kanskje ikke et enkelt svar på hva som er rett og hva som er galt i denne sammenhengen...

Men hovedspørsmålet i reportasjen munner vell egentlig ut i at storvaldet mente at forvaltningsmyndigheten ikke kunne pålegge dem å skyte kalv....

Er det noen her som har noe formening om forvaltningsmydigheten ikke kan gjøre som de gjør her?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...